طرح های جامع شوشمی، شیخ صله و سومار همچنان بلاتکلیف هستند

سرویس کرمانشاه _ داریوش پناهی گفت: طرح های جامع مرزهای رسمی شوشمی، شیخ صله و سومار پس از گذشت دو سال، در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور همچنان بلاتکلیف هستند و این روند به توسعه صادرات کرمانشاه، لطمه جدی زده است.

دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: طبق قانون پس از رسمی شدن یک مرز مبادلاتی،‌ مدیریت آن مجموعه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار می شود و پس از آن دیگر دستگاه‌های اجرایی اختیاری برای انجام کارهای عمرانی و زیرساختی در این مرزها ندارد.

وی افزود: پس از تهیه و تصویب طرح جامع این مرزها در استان‌ مربوطه، این طرح برای تایید نهایی به سازمان‌ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ارسال می‌شود تا پس از تصویب، عملیاتی شود.

پناهی پیرامون اهمیت طرح جامع گفت: تمامی زیرساخت ها در مرزهای رسمی مانند سالن تجاری، ترانزیت، قرنطینه، مرزبانی و اجرای طرح‌های خدماتی و سرمایه گذاری باید مطابق جانمایی‌های طرح جامع، انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع مرزهای شوشمی، شیخ صله و سومار دو سال پیش در استان تصویب و برای تایید نهایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارسال شد که متاسفانه همچنان بلاتکلیف باقی مانده اند.

دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: این وضعیت بلاتکلیفی باعث توقف هرگونه سرمایه گذاری از سوی دیگر دستگاه‌ها و یا مجموعه‌های خصوصی در شوشمی، شیخ صله و سومار شده و تقویت و یا ارتقای زیرساخت‌های این مرزها عملا متوقف شده است‌.

وی تاکید کرد: اگر واقعا در سازمان راهداری تمایلی برای تصویب این طرح های جامع وجود ندارد به صورت رسمی این موضوع اعلام شود تا مانند گذشته امکان فعالیت دیگر دستگاه‌ها و بخش خصوصی در این مرزها فراهم شود.

پناهی عنوان کرد: در مرز مهران علاوه بر فراهم بودن زیرساخت ها و مناسب بودن مسیرهای ارتباطی، کامیون های حمل کالا هنگام ورود به محدوده، خیلی سریع تخلیه و بارگیری می شوند.

وی ادامه : در حالیکه محموله های صادراتی با گذر از یک مسیر پر پیچ و خم به مرز سومار منتقل می شوند. مسیری که عبور از آن برای خودروهای سواری هم بسیار دشوار است و این موضوع هزینه حمل کالا را به شدت افزایش داده است.

دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه با تاکید بر اینکه اغلب مرزهای استان از حداقل زیرساخت های خدماتی و بهداشتی بی بهره‌اند در ادامه گفت: فراهم بودن این زیرساخت ها و کاهش هزینه حمل و نقل باعث اقبال ویژه فعالان تجاری به مرزهایی مانند مهران شده است.

وی در مورد رشد بسیار کم آمار صادرات استان در سال گذشته، گفت: افرایش قیمت ارز، عامل مهمی برای افزایش صادرات محسوب می شود و بر این اساس در سال گذشته باید حداقل شاهد ۲۰ درصد رشد صادراتی بودیم که متاسفانه این مهم اتفاق نیافتاده است.

پناهی تاکید کرد: دو سال است مرزهای سومار، شیخ صله و شوشمی به دلیل نداشتن طرح جامع مصوب، امکان انجام هیچگونه توسعه ای ندارند و این وضعیت به صادرات کرمانشاه لطمه‌های بسیار جدی زده است.

وی هشدار داد: باید به این بلاتکلیفی پایان داد و الا بازرگانان کشور به مرزهای مبادلاتی دیگر استان ها تمایل پیدا می کنند.

کد خبر 2755716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha