استان های کردنشین و رقابت آمارهای نوروزی

سرویس کرمانشاه _ خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش تحلیلی به مقایسه آمارهای بازدیدهای نوروی و میزان اقامت گردشگران در استان غرب کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه وایلام در ایام مسافرت‌های نوروزی پرداخته است. که در ادامه می‌خوانید:

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ اغلب استان های غرب کشور از ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری نسبتا متنوع و البته مشابهی برخوردارند و اغلب آن ها در دو دهه اخیر به تدریج به مقصدهای تازه‌ و جذابی برای بخشی از گردشگران سراسر کشور تبدیل شده اند.

استان های کردنشین و رقابت آمارهای نوروزی

کردستان قطب جدید گردشگری درغرب کشور

استان کردستان طی این سال ها به نسبت دیگر استان های غرب کشور از ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خویش برای جذب گردشگر، استفاده بهتری کرده و این صنعت، نقش یک محور توسعه را برای آن ها بازی کرده است. ظرفیت هایی مانند «سنندج شهر خلاق موسیقی» و «منطقه ثبت جهانی هورامان»، «مریوان شهر جهانی کلاش» و همچنین گردشگری بازار و گردشگری طبیعی در شهرهای بانه و مریوان، موجب شده اند تا کردستان طی این سال ها تبدیل به یک مقصد مهم گردشگری در غرب کشور شود. همچنین کردستانی ها با توجه به فضای باز فرهنگی و برگزاری مداوم رویدادهای اجتماع محور در استفاده از مزایای اقتصاد گردشگری موفق تر کرده اند.

منصور مهرزاد سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در باره آمار بازدیدهای نوروزی این استان گفت: از تاریخ ٢٤ اسفندماه ١٤٠١ تا ١٣ فروردین‌ماه سال‌جاری ۲ میلیون و ٣٨هزار و ٣٣٠ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان اعم از تاریخی، طبیعی، روستاهای هدف گردشگری، مذهبی، فرهنگی و... بازدید کردند.

به گفته وی بیشترین حضور گردشگر به ترتیب در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و بانه به ثبت رسیده است.

به لحاظ اقامتی هم آمار کردستان قابل توجه است. سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: از تاریخ ٢٤ اسفندماه ١٤٠١ تا ١٣ فروردین‌ماه سال‌جاری بیش از ٤١٣ هزار نفر اقامت در این استان به ثبت رسیده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٤ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین اقامت مربوط به شهرستان‌های مریوان، سروآباد و بانه بوده است، عنوان کرد: امسال علاوه بر مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز شامل هتل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان، اقامتگاه بوم‌گردی و سنتی، خانه مسافر و... از ظرفیت تعدادی از کمپ‌های موقت، مدارس و سالن‌های ورزشی هم برای اسکان مهمانان و گردشگران نوروزی استفاده شد.

استان های کردنشین و رقابت آمارهای نوروزی

بازدید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر از کرمانشاه

کرمانشاه با بیش از 4 هزار اثر ثبت شده ملی، دو اثر ثبت جهانی و کرمانشاه شهر جهانی خلاق خوراک و جذابیت های طبیعی و فرهنگی از نیمه دوم دهه 80 در تلاش برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری بوده است و تاحدودی هم به این مهم نزدیک شده است. ولی متاسفانه بلاتکلیفی صنعت گردشگری در پلان کلان توسعه کرمانشاه، عدم توافق فراگیر پیرامون آن و همچنین ناتوانی این استان در برگزاری رویدادهای گردشگری منطقه ای و ملی منظم و مداوم – شبیه آنچه در کردستان و همدان اتفاق افتاده – موجب شده این صنعت نقش چندانی در اقتصاد و اشتغال و اقتصاد این استان بازی نکند. حتی اقتصاد گردشگری در منطقه ای مانند اورامانات با وجود همه ظرفیت ها هنوز اثرگذاری قابل توجهی در اشتغال منطقه نداشته است.

داریوش فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری استان کرمانشاه پیرامون آمار گردشگران نوروزی، اظهار کرد: از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا پایان ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در مجموع نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه بازدید کردند.

همچنین در این مدت در کرمانشاه شاهد اسکان حدود ۳۲۳ هزار گردشگر در استان بود که از این تعداد  ۱۳۱ هزار نفر آن ها در اماکن اقامتی رسمی و ۱۷۸ هزار نفر در اقامتگاه‌های غیر رسمی و ۱۲ هزار نفر در قالب اسکان های اضطراری سامان یافتند.

استان های کردنشین و رقابت آمارهای نوروزی

مهاباد یک مقصد جذاب برای گردشگران

آدربایجان غربی یکی از استان های کردنشین است که دو مجموعه جهانی تخت سلیمان و قره‌کلیسای چالدران دارد و برخی شهرهای آن مانند مهاباد با جاذبه هایی مانند غار سهولان، بازار تاناکورا و سد مهاباد تبدیل به یک مقصد جذاب برای گردشگران شده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در باره آمار بازدیدهای گردشگری این استان گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین امسال تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی استان برابر با یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۲۰ نفر بود که افزایش ۴۲ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد.

استان های کردنشین و رقابت آمارهای نوروزی

ایلام قطب آینده گردشگری

طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و فرهنگی، اقلیم چهار فصل و ظرفیت بزرگ گردشگری مذهبی باعث شده که سفر به ایلام طرفداران خاص و همیشگی خود را داشته باشد. ایلامی ها طی این سال ها در حوزه ایجاد بزرگراهی و آزادراهی یک تحول عمیق را رقم زده اند و به زودی به یک کریدور مهم ارتباطی در غرب کشور تبدیل می شوند و از همسایگان خود پیشی می گیرند. هر چند این استان با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت ها فعلا به یک مقصد مهم گردشگری در ایام نوروز تبدیل نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از بازدید  یک میلیون و ۳۳۵ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، توریستی، طبیعی و مذهبی استان در ایام تعطیلات نوروزی از بازه زمانی از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ماه امسال خبر داده است.

فرزاد شریفی ادامه داد: میزان بازدید از جاذبه‌های طبیعی ۶۳۲ هزار مورد، تاریخی ۲۱۴ هزار مورد، موزه‌ها ۱۵ هزار مورد، تفریحی ۴۳ هزار مورد، فرهنگی پنج هزار و ۹۵۵ مورد، جاذبه های دست ساز ۵۳ هزار مورد و مذهبی ۳۶۹ هزارثبت شده است.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام از اسکان ۲۰۴ هزار مسافر نوروزی در اقامتگاه های این استان از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین در هتل‌ها، مهمان‌سراها، بومگردی‌ها، کمپ‌ها، مجتمع‌های گردشگری و دیگر مراکز اقامتی استان خبر داده است.

آمارهایی که تحول آفرین نیستند

تجربه دو دهه اخیر نشان داده که بسیاری از این آمارها با واقعیت موجود همخوانی چندانی ندارد. مثلا کمترین آمار اسکان و بازدید نوروزی در استان های کردنشین مربوط به استان های ایلام و آذربایجان غربی است با حدود یک میلیون و 300 هزار بازدید. و آمارهای کردستان و کرمانشاه بسیار فراتر از این رقم ها است. در حالیکه در همین نوروز 1402 در همدان به عنوان پیشتاز صنعت گردشگری منطقه که زیرساخت ها و اماکن گردشگری آن بسیار بهتر از استان های کردنشین است، آمارهای اعلام شده خیلی کمتر از این رقم هاست. به گفته دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر این استان از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۱۱ فروردین سال‌جاری ۸۳۷ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان بازدید کرده اند. و میزان اقامت ها هم حدود 160 هزار بوده است و همین آمار هم نسبت به آمار نوروز 1401 افزایشی بوده است. جالب اینکه همدان با همین آمار کم گردشگری توانسته سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بسیاری را در حوزه گردشگری جذب کند. اما جدا از استان کردستان، در اغلب استان های کردنشین این آمارهای چند میلیونی و جذاب - که تنها در نوروز اتفاق می افتند- تاکنون نتوانسته سرمایه گذاری های قابل عرضی را رقم بزند و یا تحولی در اقتصاد و اشتغال به وجود بیاورد.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 2754232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha