فعالیت 37 مرکز درمانی و مراقبت‌های حمایتی به بیماران سرطانی در کردستان

سرویس کردستان - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت ۳۰ مرکز پاتولوژی، ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زود هنگام جهت ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان خبر داد.

به گزارش کرد پرس، امید بنفشی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، گفت: در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران بشمار می رود.

وی اظهار کرد: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازبه همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: 40 درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

بنفشی مهمترین گام‌ها در پیشگیری و کنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زا عنوان کرد.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار سال ۹۵، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۲۵ مورد است که از این تعداد ۸۲۲ مورد حدود ۴۳ درصد از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و ۱۰۳ مورد، معادل ۵۷ درصد در مردان نیز گزارش شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، یادآور شد: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

بنفشی تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه عنوان کرد.

وی از فعالیت ۳۰ مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی در استان در بخش دولتی به این بیماران اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، 121 در ۱۰۰ هزار نفر است.

بنفشی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال عنوان کرد.

کد خبر 26425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha