تقدیر از فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» ساخته کارگردان سنندجی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

سرویس کردستان- فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» به کارگردانی پیام حسینی کارگردان سنندجی و به نمایندگی از سینمای ایران، مورد تقدیر بخش رقابتی «جنریشن» (نسل) در هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در کشور آلمان قرار گرفت.

به گزارش کُرد پرس، فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» The Kites به کارگردانی و تهیه‌ کنندگی سید پیام حسینی در نخستین اکران بین‌المللی خود؛ با حضور این کارگردان جوان سینما، محسن محمدی شاشا یکی از تهیه‌کنندگان و حامد بقائیان فیلمبردار این اثر؛ به نمایندگی از سینمای ایران، در چندین سانس مختلف از جمله؛ در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در کشور آلمان روی پرده رفت و از طرف اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره، مورد تقدیر قرار گرفت.

پیام حسینی کارگردان «بادبادک‌ها» بعد از اکران این فیلم کوتاه در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین؛ در نشست پرسش و پاسخ این اثر و در جواب سوالی در مورد نخ‌هایی که بر روی درختان آویزان است، گفت: نخ‌هایی که بر روی درختان در مرز آویزان شده‌اند؛ نشانه شغل مردم آن روستا است. در سکانس قبلی مشاهده می‌کنیم که بچه‌ها پیش ماموستا (استاد) می‌روند؛ جایی که ایشان در آنجا کار می‌کند رنگرزی و به نوعی در آن روستا، نخ مقدس است. آن نخ‌های روی درختان هم، نشانه کسانی است که می‌خواهند از مرزها عبور کنند و اثر آنها بر روی درختان بر جای ‌مانده است. چون کسانی هستند که می‌خواهند از مرز عبور کنند و یا از آنجا مهاجرت کنند؛ ولی نمی‌توانند.

وی همچنین گفت: اسم روستایی که «بادبادک‌ها» در آن فیلمبرداری شده؛ «دله مرز» است که در منطقه اورامان در کردستان ایران واقع شده است که با اقلیم کردستان عراق هم‌مرز است. «دله مرز» لوکیشن بسیار مناسب و پتانسیل خوبی داشت که ما توانستیم فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» را در آنجا تولید کنیم.

کارگردان فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» در ادامه سخنانش اظهار داشت: در مرزهای بین ایران و عراق؛ خط مرزی وجود دارد که کسی حق عبور از آن را ندارد، در کنار این خط مرزی و در کوه‌های کردستان نیز مین‌های بسیار زیادی از زمان جنگ‌های مختلف در گذشته وجود دارند که کودکان، چوپان‌ها، مردم عادی، کوه‌نوردها و حتی رهگذرهایی را به کام مرگ کشانده و یا باعث نقض عضو آنها شده است و حوادث دردناک و تلخی را به بار آورده است.

سید پیام حسینی در پایان سخنانش گفت: ماموستا (استاد) در بین مردم کردستان؛ جایگاه ویژه و قابل احترامی دارد، ماموستا در فیلم «بادبادک‌ها» نقش متفاوت، تأثیرگذار و بزرگی دارد. چون در آن روستا با توجه به حرفه‌اش نیز که رنگرزی است مورد احترام همه است. حتی در بین کودکان روستا نیز جایگاه و احترام ویژه‌ای دارد و در کردستان، کودکان همیشه به بزرگان و اساتید خود، احترام ویژه‌ای قائل هستند.

بخش رقابتی «جنریشن» (نسل) Generation Kplus یکی از بخش‌های رقابتی جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین است که فیلم‌هایی با موضوع کودکان و نوجوانان را به رقابت می‌گذارد. اعضای هیئت داوران این بخش از جشنواره فیلم برلیناله Berlinale عبارت بودند از:

خانم «مارتین آتلان» Marine Atlan ـ فیلمبردار و کارگردان سینما از کشور فرانسه، خانم «ماریا نوارو» María Novaro ـ کارگردان سینما از کشور مکزیک و «اریک اشمیت» Erik Schmitt ـ کارگردان سینما از کشور آلمان.

تعدادی از عوامل فیلم کوتاه «بادبادک‌ها» عبارتند از: کارگردان و فیلمنامه‌نویس: سید پیام حسینی، مدیرفیلمبرداری: حامد بقائیان، تدوین: هادی احمدی، طراحی صدا: عرفان ابراهیمی، صدابردار: پژمان راژ، طراح صحنه: مهران مکاری، طراح لباس: سید پیام حسینی، طراح گریم: سنور رشیدی، موسیقی: هادی احمدی، بازیگران: کارو قوامی، رامیار قوامی، کارو حسنی، امیر کدخدایی، عثمان پیرا، دستیار کارگردان: فریاد خسروی، مدیرتولید: آرمین پورمحمد، تهیه‌کننده اجرایی: سید پیام حسینی و تهیه‌کنندگان: سید پیام حسینی و محسن محمدی شاشا.

کد خبر 256427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha