قرارگیری ٨٠ درصد باغات آذربایجان ‌غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه ۵۸ درصد اراضی و ٨٠ درصد از مساحت باغی استان، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، کشاورزی پایدار در این مناطق به حیات دریاچه ارومیه وابسته است.

به گزارش کردپرس، آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی استان، که همزمان با نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این آیین اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکتهای خارجی با حضور در این نمایشگاه آخرین دستاوردها و محصولات خود را در زمینه‌های نهاده، کود، سم، آبیاری و تجهیزات وابسته، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی به نمایش می‌گذارند.

او با اشاره به اینکه ٢٠٥ هزار خانوار استان بهره بردار در حوزه کشاورزی هستند، اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تبادل نظر و تعامل بین بخشی برای توسعه کشاورزی پایدار در استان به شیوه‌های نوین فراهم می‌آورد.

کرامتی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته، ۶.۸ میلیون تن مجموع تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی به ارزش ۳۱هزار میلیارد تومان تولید ناخالص بود، گفت: استان در تولید سیب و عسل رتبه اول کشور و در تولید علوفه، شیلات رتبه دوم کشوری را دارد و سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن گوشت مرغ و ۴۰۰هزار تن شیر در استان تولید می شود.

رییس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مسئله و تهدید جدی کشاورزی استان، بحران خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۵۸ درصد اراضی استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند ، کشاورزی پایدار در این مناطق به حیات دریاچه ارومیه وابسته است.

کرامتی بیان کرد: ۸۰ درصد از از ۱۱۵ هزار هکتار مساحت باغی استان، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد که با توجه افزایش نفوذ شوری آب یک معضل و تهدید جدی به حساب می آید.

او بابیان اینکه طبق آمار اعلامی میزان بارش ها در استان نسبت به بلند مدت ۱۰ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: اجرای سیستم های آبیاری نوین، اجرای طرح های آب وخاک، اجرای طرح جامع مدیریت زراعت، توجه به کشت های جایگزین و کم آب بر از جمله تعهدات و اهداف سازمان در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه است که تا کنون بسیاری از آنها اجرایی شده و بخشی نیز در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه احیا و جایگزینی باغات فرسوده با ارقام پایه رویشی ، توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و انتقال دانش در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی برای فعالان ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدنظر قرار دارد.

گفتنی است؛ نخستین رویدادکشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه، همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات ، ادوات باغبانی و مکانیزاسیون ، نهاده ها ، تجهیزات گلخانه ای و سیستم های آبیاری امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه گشایش یافت.

کد خبر 23907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha