در سوگ کاک جمال مرادی، فرهنگی وارسته و شاعر و هنرمندمردمی / محمد فاروق یوسفی

سرویس کرمانشاه _ درگذشت ناگهانی کاک جمال مرادی از چهره های فعال و خوشنام عرصه فرهنگ و ادب اورامانات، بسیاری را سوگوار کرد. محمد فاروق یوسفی از چهره های فرهنگی و رسانه ای منطقه اورامان مطلبی در سوگ کاک جمال مرادی به نگارش درآورده که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ جمال مرادی فرهنگی وارسته، شاعری متعهد و متدین، ضمن شهرت به پاکی، نیکنامی و اخلاق مداری، پس ازعمری زندگی عزتمندانه حسب تقدیر و سرنوشت، ساعاتی قبل جان به جان آفرین تسلیم گفت و به دیار باقی شتافت، روح اش به جنت شاد باد.

کاک جمال مرادی از معلمان بازنشسته و خوش فکر دیار، قریب سه دهه درخدمت فرهنگ و آموزش نونهالان و نوجوانان درادامه به افتخار بازنشستگی نائل آمد، اما برخلاف بعضی ها، این دوران را دوران کمال و شعور برشمرد و نه تنها کنج عزلت نگزید بلکه دغدغه هایش، بیش از پیش فزونی یافت و هدفمند خویش را وقف آمالش نمود …

مرحوم کاک جمال سجایای اخلاقی زیادی بر وی مترتب بود که تنها به چند مورد اکتفا می شود وهمین نیز کافی است تا عظمت وجودش را بیش از پیش نمایان سازد.

آراستگی ظاهری موضوعی است که دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای آن قایل بوده و پیشوایان دینی در سیره و سنت و سبک زندگی خود همیشه جهت رعایت آراستگی و پاکیزگی ظاهری خود تلاش می‌کردند، کاک جمال مرادی دراین وادی سرآمد بود وی نه تنها از ظاهری آراسته و پاکیزه برخوردار بودند بلکه آراستگی ظاهر زینت بخش آراستگی باطن شان بود و آن ها را در کنار همدیگر مکمل اخلاق و به تعبیری فضیلت اخلاقی بر می شمرد و همین ویژگی به نوبه ی خود کافی ست تا وی را متمایز نشان دهد و قضاوتی متفاوت با دیگران در ذهن مخاطب به وجود آید.

وی به شعر عشق می ورزید و ندای درون را در قالب اشعاری نغز و پرمحتوا ارائه می نمود و همین نیز سبب گردید تا مخاطب را به وجد آورد این درحالی است که صدای رسا و گیرایش نیز به جذابیت بیش از پیش در ذهن مخاطب می انجامید.

شعرهایش حاوی و حکایتی بر دغدغه مندی اش خبر می داد، از وطن می گفت، دین و فضایل اخلاقی را ارج می نهاد، جوانان را به تهاجم فرهنگی، اعتیاد، حجاب و دیگر نابسامانی های اجتماعی انذار می داد، کاک جمال شعر بی دغدغه را بی معنی می دانست وهمین نیز سبب گردید تا شعرهایش را به منظور رساندن باورهایش بسراید.

با زبان شعرآشنا بود آن را رساتر از هر نوشتاری دگری می پنداشت، به زبان وادبیات کردی عشق می ورزید و بیشتر سروده هایش با فرهنگ این مردم عجین بود، دغدغه هایش را از فیلتر عقل عبور می داد و با سرودن اشعاری زیبا به انتقال مفاهیم موردنظر می پرداخت، شعر را از آن جهت دوست می داشت که به آشکارسازی نیت درونش یاری رساند.

از وضعیت رو به رشد اعتیاد بالاخص درمیان جوانان نگران بود وهمین نیز سبب گردید تا به انجمن پیشگیری ازاعتیاد شهرستان پاوه (ژیانه وه) به عنوان تکلیف ورود نماید و مسئولانه با درک درست و روانشناسی بالینی آسیب های اجتماعی وارده را به فراگیران بیاموزد وآنان را از ورود به این پدیده شوم باز نگهدارد.

کاک جمال مرادی یکی از توانمندترین مجریان شهرستان پاوه بلکه اورامانات بودند، همه به صف می شدند تا وی را برای اجرای برنامه اشان دعوت نمایند چرا که اعتقاد راسخ داشتند حضور وی می تواند به پربار نمودن برنامه بینجامد

وی در میان مردم بود وبا آنان زیست نمود، هرمجلس ترحیمی برگزار می شد بر منبر می رفت وحسب وظیفه به تبشیر وتنذیر حاضرین مبادرت می نمود، وی مرگ را خیلی نزدیک می دید … ، کمااینکه برخلاف باور ما که مرگش را سالهای دگر می پنداشتیم ، اینک باید ناباورانه در رثایش بسرائیم واز درد درون بگوئیم.

روح اش ان شاءالله، قرین رحمت حق تعالی قرار می گیرد و از درگاه خداوند سبحان نیز برای خانواده، وابستگان و دیگر سوگواران آن مرحوم صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.

قطعا ً منبر مساجد بر اعتقاد وایمان وافرش گواهی می دهند وهمین برای رستگاریش کفایت می نماید. ان شاءالله

روح اش به جنت شاد باد

منبع: پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس

کد خبر 23731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha