پوشش ٨٥ درصدی واکسیناسیون کرونا در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: ۸۵ درصد از جمعیت ۱۸ سال به بالا حداقل یک دز از واکسن کرونا را در این شهرستان دریافت کرده اند و هدف پوشش ۹۰ درصدی از این جمعیت واجد شرایط است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دکتر بهاالدین حسینی روز یکشنبه ٢٨ آذر در نشست خبری گفت: هم اکنون در مجموع ۱۷۱ هزار و ۳۰۰ نفر دز اول، ۱۴١ هزار و ٨٦٠ نفر دز دوم و ٧ هزار و ٨۰۹ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در این شهرستان دریافت کرده اند.

او با بیان اینکه تا روز گذشته ۳۲۰ هزار و ۵۵۹ دز واکسن در مهاباد تزریق شده است، افزود: در جمعیت ۴۰ تا ۴۹ سال، ۸۸ درصد، جمعیت ۵۰ تا ۵۹ سال ۹۲ درصد و جمعیت بالای ۶۰ سال به بالا در این شهرستان ٨٩.٢ درصد از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

٨٩ درصد جمعیت ١٢ تا ١٧ سال یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده اند

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد، جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در این شهرستان را بیش از ۱۹۲ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: در جمعیت ۱۲ تا ۱۷ سال نیز ۸٩ درصد واکسن نوبت اول و ۶۲ درصد نیز نوبت دوم را دریافت کرده اند.

دکتر حسینی با بیان اینکه در جامعه هدف ١٨ سال به بالا تا کنون ٨٥ درصد پوشش واکسیناسیون انجام گرفته است، تاکید کرد: هدف ما در تزریق واکسن کرونا، ۹۰ درصد از جمعیت واجد شرایط است که خوشبختانه با مشارکت مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان در حال نزدیک شدن به این هدف هستیم.

کاهش ١٦ برابری میزان مرگ و میر کرونا با واکسیناسیون

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هم اکنون ۸۵ پایگاه واکسیناسیون در مهاباد حال فعالیت هستند و خوشبختانه با انجام واکسیناسیون سراسری میزان مرگ و میر و ابتلا به میزان ۱۶ برابر کاسته شده است.

او اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا در مهاباد تا کنون ٤ هزار و ١٤٨ تست PCR انجام گرفته مثبت و ٢ هزار و ٥١٢ مورد تست هم منفی بوده اند.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه شبکه بهداشت و درمان تنها متولی نظارت بر وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا نیست، گفت: هر کدام از ارگان ها متولی مجموعه زیر دست خود هستند، برای نمونه صمت و آموزش و پرورش موظف اند رعایت پروتکل ها را در بخش اصناف و مدارس را پیگیری و نظارت کنند. در کل تیم های نظارتی شبکه هم فعال هستند و با هر گونه تجمع غیر مجازی برخورد خواهد شد.

او با اشاره به طرح واکسیناسیون خانه به خانه در مهاباد نیز بیان کرد: این طرح در روستاهای شهرستان ومواردی هم در حاشیه شهر انجام شده است.

دکتر حسینی تاکید کرد: مرگ یک عدد نیست و نمی توان با اعداد میزان کاهش یا افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا را اندازه گیری کرد. زیرا در مرگ و میر این بیماری عوامل متعددی دخیل هستند که بیماری های زمینه ایی یکی از آنها است ، اما در مجموع واکسیناسیون در سطح دنیا توانسته میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

واکسیناسیون ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند/ پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به اینکه واکسیناسیون ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند، گفت: استفاده از ماسک ورعایت پروتکل های بهداشتی هم باید رعایت شود در حال حاضر وضعیت کرونا در مهاباد آبی است اما این مورد به منزله اتمام کرونا نیست و این وضعیت شکننده نباید به تجمعات و دورهمی ها نادیده گرفته شود.

دکتر حسینی یکی از عوامل شیوع ویروس کرونا انتقال آن از طریق تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی دانست و گفت: از این رو در آستانه شب یلدا از همه شهروندان درخواست می شود برای جلوگیری از ابتلا به آن از هرگونه دورهمی‌ها، شب نشینی‌ها و ارتباطات خانوادگی بیشتر در این ایام خودداری کنند.

محوطه بیمارستان مهاباد ساماندهی می شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی وضعیت محوطه بیمارستان مهاباد نیز در دستور کار قرار دارد، اچهار کرد: معماری ورودی بیمارستان با استانداردهای روز دنیا همخوانی ندارد چراکه ورودی اورژانس باید در کمترین فاصله از درب ورود اصلی بیمارستان قرار داشته باشد، اما در هر حال برنامه ساماندهی محوطه و پارکینگ بیمارستان به زودی عملیاتی می شود.

او در پایان با اشاره به آخرین وضعیت دانشکده پرستاری مهاباد نیز بیان کرد: در حال حاضر این مجموعه با پیشرفت ٩٧ درصدی در انتظار تکمیل شدن است و به زودی آماده خواهد شد.

مرگ زنان باردار براثر ابتلا به کرونا در مهاباد ثبت نشده است

رییس مرکز بهداشت مهاباد نیز با بیان اینکه هیچگونه مرگ و میر زنان باردار ناشی از ابتلا به کرونا در مهاباد وجود نداشته است، گفت: همه زنان باردار برای دریافت واکسن کرونا فراخوان شده و بیش از ٧٥.٩ درصد از آنها برعلیه کرونا واکسیناسیون شده اند.

قاسم امینی اضافه کرد: در پیک سوم میزان رعایت پروتکل های بهداشتی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد و در پیک چهارم به بیش از ۸۰ درصد رسید که در پیک پنجم با رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون موجب مهار این بیماری شد.

او ادامه داد: با مهار این بیماری در پیک پنجم و عادی انگاری از سوی مردم میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد رسیده است که این امر نگران کننده بوده و در صورت ورود سویه جدید "اومیکرون" می توان میزان ابتلا را به سرعت افزایش دهد.

وضعیت کرونا در مهاباد همچنان شکننده است

در پایان ریحانی، مدیر پرستاری بیمارستان مهاباد با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی حتی در وضعیت آبی کرونا در شهرستان گفت: همکاران من از ابتدای شیوع کرونا تا کنون روزهای سختی را سپری کرده اند و همچنان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

او با بیان اینکه وضعیت کرونا شکننده است، افزود: بعد از اتمام پیک پنجم پرسنل بیمارستان و کادر درمانی هنوز تجدید قوا نکرده اند لذا لازم است شهروندان جهت سلامت خود و آحاد جامعه این بیماری را جدی بگیرند تا از ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری کنند، چرا که در صورت افزایش بستری ها خدمات رسانی به بیماران مشکل خواهد بود.

به گزارش کردپرس، تاکنون ۵۸۹ نفر در مهاباد به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 23646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha