اکران فیلم «بووکه بارانه» در پاوه با حضور قطب الدین صادقی

سرویس کرمانشاه _ فیلم بووکه بارانه با حضور کارگردان قطب الدین صادقی و والدین بازیگران فیلم در سالن ارشاد اسلامی اکران و رونمایی گردید.

به گزارش کردپرس و به نقل از هزارماسوله ،در ابتدای مراسم اکران این فیلم سرپرست فرمانداری پاوه اظهار کرد: هیچ عملی در عالم هستی گم نمی شود و هیچ چیز هم اضافی نبوده و خداوند همه چیز را به هیچ کس نخواهد داد.

جلیل بالایی افزود: یکی از کارهای خوبی که در دوران تصدی پست میراث فرهنگی استان ،انجام داده ایم، شناسایی و ثبت میراث معنوی چه ملموس، ناملموس و طبیعی بوده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ بووکه بارانه را به عنوان میراث مردم اورامانات ثبت ملی کرده ایم.

بالایی با بیان اینکه اکران این فیلم می‌تواند آغاز یک راه جدید باشد؛ گفت: اگر بخواهیم همه میراث معنوی در هر مکانی، فراموش نشود باید میراث آن، مستند شود.

وی با اشاره به ثبت آثار متعدد در منطقه ادامه داد: به تنهایی ثبت ملی این میراث در ماندگاری آن کافی نیست بلکه جامعه حوزه هنر ان را تبدیل به فیلم و مستند کند.

وی اضافه کرد: این میراث تاریخی و بخشی از هویت ایمانی و نظام ارزشی ما است.

در ادامه دکتر قطب الدین صادقی نویسنده و فیلم نامه نویس و کارگردان نیز طی سخنانی گفت: فیلم تمنای باران یا بووکه باران فیلمی از سینا ولدبیگی است که ما بین سینمای مستند و سینمای داستانی در حد ۱۰ دقیقه بود .

وی افزود: ارزش بالای این فیلم آغاز فعالیت جدی سینمایی در پاوه، به عنوان نماد فرهنگ شهری و در جهت حفظ و احیای فرهنگ هزاران ساله منطقه است.

صادقی گفت: زمانی که اجداد ما با دستان خالی برای آرام کردن طبیعت کنترل ناهمواری و ناهنجاریهای طبیعت مراسمی را اجرا کرده اند که انتظار بارش بارانی را داشتند که در سالهای خشکسالی به سر برده اند تا خود صاحب آب شوند و هم حیوانات و گیاهان بهره مند شوند.

وی گفت: ذات این اثر، حفظ و احیا و ثبت مراسم، آیین زیبایی است که به شکل عروسک بزرگی که دختران جوان آن را درست می کنند و به درب منازل رفته و صاحب خانه ها هم به آنها مواد غذایی اهدا می کردند

.بیتا مفاخر تهیه کننده و سید سینا ولدبیگی به عنوان کارگردان فیلم هم نیز به ارائه سخنانی در رابطه با چگونگی ساخت فیلم و موضوع آن پرداختند.

در پایان نیز فریبرز عزیزی از کارآفرینان برتر در شهرستان به ایراد سخنانی در رابطه با فیلم بووکه بارانه و ثبت جهانی اورامانات پرداخت.

کد خبر 21490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha