طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه در گرداب بلاتکلیفی!

سرویس آذربایجان غربی- پروژه طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه بعد از 19 سال همچنان بلاتکلیف است و اداره کل گردشگری استان بعد از دو دهه تمدید مجوز سرمایه گذاری، اینبار اعلام کرده که با پایان مهلت زمانی تعیین شده پروژه به سرمایه گذار جدیدی واگذار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال گذشته طی یک گزارش انتقادی در کردپرس نوشتم؛ «ترین ها» ی خاورمیانه بیشترشان در ایران قرار دارند اما این پروژه ها اغلب یا تعطیل شده اند یا چندین سال است در انتظار افتتاح اند.

«ترین ها» شامل بزرگ ترین کارخانه، بزرگ ترین مجتمع تجاری و ... در منطقه و خاورمیانه معرفی می شوند اما این پروژه ها به دلایل مختلف در بایگانی ها خاک می خوردند و افتتاح آن ها هم تنها و تنها به زمان ها و مناسبت های مختلف پاس کاری می شود.

یکی از این «ترین ها»، طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه است که امسال 19 ساله شد و همچنان در انتظار افتتاح به سر می برد که کم کم با این همه تاخیر این عنوان هم از آن سلب خواهد شد.

سال ۷۹ بود که احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر ارومیه بر سر زبان ها افتاد ولی با گذشت دو دهه هنوز این پروژه در حال احداث است و عملیات اجرایی آن هم از سال 1388 به بعد به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، متوقف شد.

سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اعلام کرد: مدیریت جدید با برنامه‌های جدید به دنبال فعال کردن دوباره پروژه تله کابین ارومیه است هر چند زمان دقیق آغاز به فعالیت این طرح بعد از حل شدن مشکلات حقوقی و تأمین منابع و اعتبارات مشخص می‌شود.

اما «طولانی ترین تله کابین خاورمیانه» در ارومیه، با مشکلات عجیبی که دارد هنوز در همان فاز اول، با 55 درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده و چهار فاز دیگر آن آینده ایی نامشخص دارند.

یکی از این مشکلات عجیب عدم دریافت به موقع تجهیزات خریداری شده فاز اول از گمرک توسط شرکت سرمایه گذار است. همین مسئله سبب شد تا با گذشت یک سال از پیگیری ها و شروع به کار مدیریت جدید پروژه، اینبار اداره کل میراث فرهنگی استان توپ را به زمین سرمایه گذار پروژه گردشگری تله کابین ارومیه بیاندازد.

مدیر اداره کل گردشگری آذربایجان غربی اعلام کرد: پروژه بزرگ گردشگری ارومیه مدتهاست که تقریبا در نقطه شروع عملیات اجرائی باقی مانده است و با وجود صدور موافقت ها و مجوزهای مختلف از سوی ادارات دولتی از جمله این اداره کل، متاسفانه سرمایه گذاران و شرکاء آن بدلیل اختلافات مالی و سلیقه ای ، نتوانسته اند در عمل کار خاصی از پیش ببرند.

جباری همچنین؛ خرید بخشی از تجهیزات از یک شرکت خارجی در چهارسال پیش و عدم مراجعه بموقع مسئولین شرکت سرمایه گذار، به گمرگ برای تحویل تجهیزات، را که منجر به تملیک اموال شد، نمونه بارز اقداماتی می داند که منجر به تاخیر اجرای دوباره پروژه شده است.

او با اشاره به تمدید مجوز سرمایه‌گذاری و مهلت زمان ارائه شده به سرمایه‌گذار جهت تعیین تکلیف پروژه گفت: شرکت هزاره غرب، سرمایه گذار پروژه درگیر مشکلات قضایی و حقوقی مربوط به مسائل داخلی شرکت است و در صورتی که در مهلت ارائه شده این شرکت نتواند عملیات اجرایی پروژه را مجددا آغاز کند، مجوز پروژه لغو و سرمایه‌گذار جدید جایگزین می‌شود.

روز گذشته نیز جلسه ایی به منظور پیگیری آخرین وضعیت پروژه تله کابین ارومیه برگزار شد و مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: درچند سال اخیر یکی از دغدغه های اصلی ما، وضعیت این پروژه بوده و هست . آنچه که مربوط به این اداره کل بوده از قبیل صدور موافقت اصولی و معرفی برای اخذ تسهیلات و سایر حمایتها انجام شده است و از کادر سرمایه گذاری پروژه انتطار جدی داریم که با برنامه ریزی و زمانبندی مشخص کار را پیش ببرند.

جباری افزود: باید اصول و معیارهای حرفه ای سرمایه گذاری درنظر گرفته شود و پیشنهاد می شود که برنامه جامع مالی و عملیات اجرائی طرح بر اساس پلانهای مختلف تعریف و اجرایی شود.

در نهایت با بررسی موضوع و مشکل فعلی شرکت که مربوط به تحویل تجهیزات و دستگاههای خریداری شده است تصمیم بر آن شد تا همکاری های لازم مابین دستگاه های ذی ربط صورت گیرد تا این تجهیزات به شکل سریعتر در اختیار شرکت مزبور قرار گیرد.

تجهیزات مربوطه شامل پنج درصد از فاز اول اجرائی تله کابین است که بر اساس برآورده های بعمل آمده ، نصب و راه اندازی آن نیز حداقل یکسال بطول می انجامد.

در این جلسه مسئولان اظهار امیدواری کردند که باتوجه به کادر مدیریتی و فنی فعال و جدید شرکت سرمایه گذار مزبور، روند اجرائی پروژه 3 تا 6 ماه آینده بصورت جدی شروع شود.

البته این امیدواری ها در 19 سال اخیر هم وجود داشته است اما این پروژه «ترین ها»، تا کنون به سرانجام نرسیده است. پروژه ایی که می توانست منجر به اشتغال زایی ها در عرصه گردشگری شود.

این تله کابین با 36 کیلومتر بزرگ ترین و طولانی ترین تله کابین کشور خواهد بود که قرار است فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می شود.

گزارش از تانیا شعفی

کد خبر 161139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha