تله کابین ارومیه؛ از ادعای بزرگترین در خاورمیانه تا عدم پیشرفت و استهلاک!

سرویس آذربایجان غربی- پروژه ناتمام تله کابین ارومیه، که قرار بود بزرگترین تله کابین کشور باشد، در یک دهه اخیر با چندین ضرب الاجل و فرجه زمانی، به صورت ناقص و مستهلک باقی مانده است. امروز استاندار آذربایجان غربی طبق روال مسئولان پیشین با تعیین ضرب الاجل، با شرکت هزاره غرب ارومیه اتمام حجت کرد و به پیمانکار فرصتی ١٠ روزه جهت تعیین تکلیف داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال ١٣٧٩ احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر ارومیه بر سر زبان ها افتاد، اما عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ به بعد به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، متوقف شد و با گذشت ٢٣ سال هنوز این پروژه در همان فازهای ابتدایی باقی مانده و ضرب الاجل استانداران ادوار هم کاری از پیش نبرده است.

پروژه ایی که به بخش خصوصی واگذار شد ولی با وجود صدور موافقت ها و مجوزهای مختلف از سوی ادارات دولتی مدتهاست که تقریبا در نقطه شروع عملیات اجرایی باقی مانده و سرمایه گذاران و شرکاء آن بدلیل اختلافات مالی و  سلیقه ای، نتوانسته اند در عمل کار خاصی از پیش ببرند. این در حالی بود که بارها اداره کل میراث فرهنگی مجوز سرمایه‌گذاری و مهلت زمان ارائه شده به سرمایه‌گذار جهت تعیین تکلیف پروژه را تمدید کرد بود!

حتی از سوی این اداره کل اعلام شد؛ در صورتی که این شرکت نتواند عملیات اجرایی پروژه را مجددا آغاز کند، مجوز پروژه لغو و سرمایه‌گذار جدید جایگزین می‌شود. هشداری ایی اکنون و در بهار ١٤٠٢ هم از سوی استاندار عنوان شده و پروژه چندین ساله همچنان اسیر یک سرمایه گذار جدی است.

در این سال ها هر بار با تغییر مدیریت امیدهای آغاز به کار پروژه شکل گرفت اما آن امید هم سرابی بیش نبودند چرا که آنها هم نتواستند کاری از پیش ببرند و پروژه تله کابین ارومیه با مشکلات عجیبی روبه رو بود که یکی از آنها عدم دریافت به موقع تجهیزات خریداری شده فاز اول از گمرک توسط شرکت سرمایه گذار و تملیک اموال توسط گمرک بود!!

تجهیزاتی که شامل تنها پنج درصد از فاز اول اجرایی تله کابین بود و بر اساس برآورده های به عمل آمده، نصب و راه اندازی آن هم حداقل یکسال بطول می انجامید. در واقع تله کابین ارومیه یک سال تمام، معطل تجهیزاتی بود که تنها شامل ۵ درصد فاز یک آن بود!

در حالیکه سرمایه گذار پروژه در تمام این مدت درگیر مشکلات قضایی و حقوقی مربوط به مسائل داخلی شرکت بود، مسئولان استانی امیدوار بودند که باتوجه به کادر مدیریتی و فنی فعال و جدید شرکت سرمایه گذار مزبور، روند اجرایی پروژه طی ٦ ماه در سال ١٣٩٨ بصورت جدی شروع شود، اما با ورود به سال  ٩٩، علیرغم تاکید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی برای تعیین زمان بندی پایان طرح تله‌کابین ارومیه در عمل هیچ اتفاقی نیافتد و این پروژه چندین ساله با ٦٥ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان بلاتکلیف و مستهلک باقی مانده است.

در خرداد ١٣٩٩ همچنین مقرر شده  بود تا شرکت هزاره غرب به عنوان مجری طرح، طی یک ماهه اسناد و مدارک مربوط به مراحل ساخت، تجهیزات تله‌کابین ارومیه، تامین سرمایه، رفع مشکلات حقوقی، ارائه صورت‌های مالی و اجرای طرح را آماده نماید، اما اکنون با گذشت ٤ سال خبری از کوچکترین پیشرفت نیست.

تله کابین ارومیه؛ از ادعای بزرگترین در خاورمیانه تا عدم پیشرفت و استهلاک!

امروز ٦ فروردین ١٤٠٢، استاندار آذربایجان غربی پس از بازدید پروژه ساخت تله کابین ارومیه، ضمن ابراز نارضایتی از روند پیشرفت فیزیکی پروژه به پیمانکار فرصتی ١٠ روزه جهت تعیین تکلیف داد و گفت: در صورت عدم تعیین تکلیف در این مدت، تله کابین ارومیه به سرمایه گذار دیگری واگذار می شود.

محمدصادق معتمدیان ضمن اتمام حجت با شرکت هزاره غرب ارومیه افزود: در صورت عدم بازگشت به روند ساخت پروژه و نبود انگیزه برای ادامه روند، قرارداد پروژه تله کابین پس از طی فرآیند قانونی فسخ می شود.

ناگفته نماند که سرمایه گذار پروژه ناتمام تله کابین ارومیه، حداقل از سال ١٣٩٩ تا کنون بارها ضرب الاجل های مختلف دریافت کرده و اتفاق خاصی هم نیافتاده است، همچون سایر پروژه های نیمه تمام استان که علیرغم بارها هشدار و تعییه ضرب الاجل همچنان نیمه کاره باقی مانده است!

تله کابین ارومیه با ۳۶ کیلومتر بزرگ ترین تله کابین کشور عنوان شده و قرار بود در ٥ فاز شامل ٣ خط تله‌کابین، مجتمع پذیرایی، کافی‌شاپ و سالن‌های ورزشی اجرایی شود.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می شود.

در طرح این پروژه زیپ لاین ۶۲۰ متری، پل معلق شیشه ای، استخر، مسیر دوچرخه سواری، پیست کارتینگ در لاین ۴۷۰ متری، پیست اسکی مبتدی و حرفه ای و چمنی، پیست موتور سواری دو چرخ و چهار چرخ، هتل چهار ستاره در هفت طبقه، اقامتگاه با ظرفیت ۲۰ اتاق و مسیر پیاده روی است.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 2753875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha