بازی پنهان شورای قروه برای انتخاب شهردار

سرویس کردستان- اقدام شورای ششم قروه برای انتخاب شهردار با نشست های خانگی شبانه در حالی مورد اعتراض شهروندان قرار گرفته که شایعاتی مبنی بر حضور گزینه ای پرچالش برای شهرداری شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، با انتشار لیست گزینه های شهرداری قروه همه انتظار دارند که روند شفافیت و قانونمندی در شورای شهر شکل بگیرد. روندی که در شوراهای گذشته به ویژه دو شورای قبل یعنی چهارم و پنجم نبود.

شورای شهر باید طبق قانون یک نفر را که دارای شرایط لازم برای تصدی شهرداری است انتخاب کند. انتخابی که از دوره چهارم درست پیش نرفت و درگیر بازی میان شورا و صاحبان نفوذ شد و در نهایت هم به جایی رسید که یکی بازداشت و دیگری هم درگیر شدیدترین اعتراضات شهروندان شد.

حالا که باید شورای دوره ششم از گذشته درس عبرت بگیرند به نظر می رسد دقیقاً همان روند سابق را در پیش گرفته اند. روندی که نشان می دهد نشئت گرفته از تجربه های سابق در شوراست.

این روزها شورای شهر با دو تیم جدا کار خود را آغاز کرده؛ یک طرف 6 به یک شده اند و همان روز تحلیف نشان دادند هماهنگ نیستند و با زیرپا گذاشتن عهد خود، گزینه شورای شهرستان را تغییر دادند و طرف دیگر مثلثی است شامل سه عضوی که سابقه شوراهای قبل را دارند و با همان سابقه در حال برگزاری نشست های خانگی و خارج از صحن شورا برای انتخاب شهردار مدنظر خود هستند.

در این میان شهردار مدنظر می تواند کسی باشد که تا کنون نه تنها عملکرد مثبتی برای شهر نداشته بلکه حتی یکی از کسانی بود که در انتخاب شهرداران گذشته نقش کلیدی داشت. این فرد وقتی با وجود محرز بودن تخلفات شهرداری و در کنار وجود اعتراضات شدید مردمی همچنان حمایت خود را از شهرداران سابق دارد... چگونه می تواند در جایگاهی قرار گیرد که باید بیشترین نگاهش به مردم و درخواست آنان باشد؟!

همچنین این گزینه هنوز در خصوص تخلفاتی که در شهرداری رخ داد و بخشی هم به او مرتبط می شد پاسخ شفاف ارائه نداده و حتی در برابر منتقدان هم سکوت اختیار کرده! چطور می تواند در سمتی قرار گیرد که پایبندی به قانون در آن باید حرف نخست را بزند؟!

شورای شهر دست روی گزینه ای گذاشته که در دوره قبل بیشترین چالش را برای شوار ایجاد کرد به طوری که به همراه عضو بازداشتی شورای پنجم توان برقراری نظم در صحن شورای شهر را نداشتند و با رفتارهای عجیب به دنبال کارشکنی بودند...

مهم تر از همه اینکه تخلفاتی که در شهرداری کشف شد مربوط به سال هایی می شد که شورای چهارم روی کار بود و همین گزینه ای که اعضای شورای ششم روی آن دست گذاشته اند در آن دوره حضور داشته و باید پاسخ گوی افکار عمومی باشد که علت بروز آن همه تخلف در شهرداری چه بود و چرا شورای چهارم نظارت نداشت! «بار دیگر تأکید می شود که این گزینه در انتخاب دو شهردار سابق که یکی بازداشت شد و دیگری با شدیدترین واکنش های منفی مردمی مواجه شد، نقشی کلیدی داشته است.»

شنیده ها حاکی از آن است که تعدادی از اعضای شورا در محافل خانگی قصد داشته اند بدون پروسه قانونی گزینه مدنظر خود را به عنوان شهردار معرفی و حتی اعضای مخالف را هم راضی به امضای صورتجلسه ای بر همین مبنا نمایند! کاری غیرقانونی که اگر ادامه یابد قطع یه یقین بیشترین ضربه آن ابتدا به خود شورا و سپس به مردم و شهر وارد می شود.

روند انتخاب شهردار پروسه ای نیست که پشت در بسته و در محافل خانگی برای آن تصمیم گیری شود این کار نشانه پشت کردن به تعهدات شورایی است.

مگر نه اینکه چندی پیش امام جمعه شهرستان قروه صراحتاً در خطبه های نماز جمعه در خصوص انتخاب شهردار به اعضای شورای شهر هشدار داد که برای انتخاب شهردار آشنابازی کنار گذاشته شود و فشاری نباید باشد؟!

همین طور رئیس شورای شهر هم تأکید بر تعهد شهردار دارد و حال با این وصف پس چطور می شود با چنین هشدار روشنی، شورایی که با شعار شفافیت روی کار آمده همین ابتدای کار خط بکشد روی شفافیت؟! یکی از وظایف اصلی شورای شهر انتخاب شهردار کارآمد است... شهرداری که ابهامی در سابقه کاری او نباشد و بتواند مجموعه را مدیریت کند.

اینکه با چه هدفی این عضو شورا خود را کاندیدای شهرداری کرده و حتی شایعاتی مبنی بر اینکه قصد دارد با این کار تیم متعهد شورای شهر را تکمیل نمایند؛ (بدین گونه که اگر او شهردار شود عضو علی البدل جایگزین می شود (یعنی همان عضو دوره قبل و همیار این گزینه)) بماند... اما اینکه چرا اعضای شورای شهر حاضرند زیر بار چنین کاری بروند جای بسی تأمل و سؤال دارد!

شورای شهر بهتر است به جای تشکیل نشست های شبانه خانگی به طور علنی و با حضور خبرنگاران رسمی، قانونی اقدام به انتخاب شهردار نماید و شایعات نادرست پیش رو را برای همیشه از روی خود بردارد و هشدار آشنابازی امام جمعه را نادیده نگیرد... بگذارید قروه برای یک بار هم که شده طعم قانون را بچشد.../

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 14987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha