تالاب های آذربایجان غربی؛ قطب زمستان گذرانی پرندگان مهاجر

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بال پرنده مهاجر طی سالجاری به استان سفر خواهند کرد.

به گزارش کردپرس، آذربایجان غربی دارای 30 تالاب فصلی و دایمی در سطوح ملی و بین‌المللی است که از این تعداد، 6 تالاب در قالب 4 سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت جهانی نیز رسیده است از جمله این تالاب‌ها، تالاب دریاچه ارومیه، درگه سنگی، یادگارلو، حسنلو در نقده، کانی به رازان و قوپی بابا علی در مهاباد است.

مساحت تالاب‌های آذربایجان غربی بیش از 70 کیلومتر مربع تخمین زده شده است و با توجه به اینکه استان در مسیر یکی از هفت کریدور مهم پرندگان مهاجر دنیا قرار دارد و به گفته رییس اداره کل حیات وحش استان، امسال ورود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بال پرنده مهاجر طی سالجاری به استان پیش بینی شده است.

البته ورود پرندگان مهاجر به آذربایجان غربی از اواسط شهریورماه سالجاری به استان آغاز شده بود و اولین گروه پرندگان مهاجری که وارد استان شدند درناها بودند. امسال آذربایجان غربی شاهد حضور۱۵ هزار درنا خواهد بود.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی می گوید: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند که در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

او اضافه می کند: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جمعیت این گونه در سواحل دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می‌رسید اما از سال ۱۳۹۴ به دلیل نامساعد بودن شرایط و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه تعداد فلامینگوها در این منطقه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های مهم زمستان گذرانی پرندگان مهاجر سالانه شاهد حضور چندین هزار بال از پرندگان خواهد بود. اما متاسفانه امسال با نبود حق آبه تالاب قوپی بابا علی که یک تالاب بین المللی هم محسوب می شود و هر ساله محل لانه سازی و تخم گذاری پرندگان مهاجر بوده، خشک شده است.

کد خبر 148379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha