مدیریت صحیح؛ راه نجات دشت های کشور از بی آبی

سرویس کردستان- نماینده مردم قروه و دهگلان به همراه استاندار کردستان بر تأمین اعتبارات لازم برای تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی به دشت های شرقی استان تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پیش از ظهر امروز عملیات اجرایی آبرسانی از سد قوچم به شهرستان های قروه و دهگلان با حضور مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو، نماینده ولی فقیه در کردستان، استاندار کردستان، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در محل سد قوچم در شهرستان دهگلان آغاز شد.

در این مراسم نماینده مردم قروه و دهگلان اظهار داشت: این پروژه انتقال در سه فاز بود که دو فاز آن اجرایی شده و فاز سوم هم هم اکنون وارد مرحله اجرا شده است.

به گفته «پرویز اوسطی» از محل این پروژه 32 میلیون مترمکعب آب بخش های شرب، صنعت و کشاورزی تأمین می شود و انتظار می رود پروژه در مدت دو سال اتمام یابد.

او با بیان اینکه لازم است اعتبار 700 میلیارد تومانی برای پروژه تأمین گردد، گفت که همزمان با اجرای خط انتقال سایر نیازهای زیرساختی هم فراهم خواهد شد.

اوسطی با تأکید بر اینکه دشت های قروه و دهگلان با تنش آبی مواجه هستند، افزود: در این دشت ها که بیش از 3 هزار حلقه چاه فعال دارند و یکی از قطب های امنیت غذایی کشور است و نزدیک به یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در این دو شهرستان داریم که نقش مهمی در این زمینه دارند.

او آب تأمین شده برای محضولات کشاورزی را از سه دشت قروه و دهگلان و چاردولی دانست و تصریح کرد: اگر در بازه زمانی کوتاه و میان مدت به فکر این دشت ها با کسری مخزن 700 میلیون مترمکعب نباشیم، دیگر راه برگشتی وجود ندارد.

اوسطی با اشاره به اینکه بیش از 130 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در دشت های کشور وجود دارد، گفت که باید با راهکارهای اصولی مانع مرگ بیشتر دشت های کشور شد.

او در ادامه به پروژه شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سنگ سیاه اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه از سال 85 تا کنون تنها 62 درصد اجرایی شده و در فاز نخست آن 10 میلیارد تومان و برای فاز دوم هم 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انقلاب بزرگ آبی در کردستان

استاندار کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: یکی از بحث هایی مطرح شده در این چند سال این است که در کردستان آب هست اما مردم از آن بهره ای نمی برند و باید گفت امروز انقلاب بزرگی در حوزه آب به راه افتاده است.

به گفته «بهمن مرادنیا» تا کنون عملیات انتقال آب از سد آزاد به سنندج، قروه و دهگلان انجام شده و در آینده ای نزدیک هم از سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند انتقال آب در بخش شرب صورت خواهد گرفت.

او به انتقال آب برای بخش کشاورزی هم اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی هم 4 هزار و 300 هکتار از اراضی سنندج به باغات مثمر تبدیل می شود که کار بزرگی بوده و اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت.

«مرادنیا» سپس از سد ژاوه گفت و تصریح کرد: برای سد ژاوه با پیگیریهای انجام شده 300 میلیارد تومان اعتبار تأمین خواهد شد تا در کمترین زمان آب به ۱۰ هزار هکتار از اراضی اطراف و دشت دهگلان برسد، ضمن اینکه هزینه کلی مورد نیاز برای اجرای این پروژه از 2 هزار میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان کاهش می‌یابد./

کد خبر 13414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha