تظاهرات هفته جاری در بصره 9 کشته و 111 زخمی بر جای گذاشت

سرویس عراق و اقلیم کردستان- کمیسیون حقوق بشر عراق تاکید کرد که خشونت و درگیری در جریان تظاهرات اعتراض آمیز شهروندان بصره، ظرف کمتر از یک هفته 120 کشته و زخمی در پی داشته است.

به گزارش کردپرس به نقل از بغداد الیوم، کمیسیون عالی حقوق بشر عراق پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از افزایش شدت تظاهرات و اعتراض های شهروندان در استان مرزی بصره در جنوب این کشور برای درخواست حقوق قانونی خود، به شدت نگران است چرا که ترس خروج اوضاع از کنترل وجود دارد.

این نهاد در بیانیه خود ضمن اعلام این که به کار گیری خشونت بیش از حد از سوی دستگاه های امنیتی علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در بصره را رصد کرده، تاکید کرد که این مسئله از آغاز ماه جاری میلادی تاکنون (از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری) باعث شده 9 تظاهرکننده جان خود را از دست بدهند و 93 تظاهرکننده دیگر و 18 نیروی امنیتی نیز زخمی شوند.

کمیسیون حقوق بشر عراق کمیسیون با بیان این که همین مسئله باعث شده طی روزهای اخیر بر ضرورت تحقق خواسته های مردم بصره از سوی دولت فدرال تاکید کند، هشدار داد که کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و به آتش کشیدن دارایی های عمومی از سوی آنها وضعیت را به جایی می رساند که پیامدهای ناگواری داشته باشد.

کمیسیون ضمن درخواست از تظاهرکنندگان بصره برای حفظ مسالمت آمیزی تظاهرات خود و عدم تعرض به دارایی های عمومی و شخصی، از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز خواست که به سرعت یک هیئت بزرگ و بلندپایه را برای اطمینان دادن به تظاهرکنندگان و گفت و گو با طرف های بحران به این استان اعزام کند و برای تحقیق درباره به کار گیری خشونت بیش از حد و استفاده از گلوله جنگی علیه آنها نیز کمیته های عالی تشکیل دهد.

کمیسیون حقوق بشر عراق در پایان بیانیه خود نیز ضمن تاکید بر لزوم تحقق عدالت برای بستگان قربانیان تظاهرات اخیر بصره با محاکمه و مجازات عاملان این جنایت، از فرماندهان امنیتی نیز درخواست کرد که به جای شتاب زدگی و عدم بردباری، به نیروهای تحت فرمان خود دستور دهند ضمن رعایت قوانین مربوط به حقوق بشر در برخورد با تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، از آنها در برابر افراد در تلاش برای ایجاد فتنه و تخریب پل های ارتباطی میان دو طرف دفاع کنند.

کد خبر 86003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha