شما دادگاهی بی طرف و مستقل نیستید/ خودتان را آلت دست این سیاست کثیف نکنید

سرویس ترکیه - دادگاه رسیدگی به تعدادی از پرونده های قضایی صلاح الدین دمیرتاش برگزار شد و تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا ضمیمه پرونده او شد.

به گزارش کردپرس، به نقل از گازته قارینچا، دادگاه رسیدگی به پرونده توهین صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) به یوکسل کوجامان دادستان عمومی سابق آنکارا امروز در دادسرای کیفری آنکارا برگزار شد. صلاح الدین دمیرتاش از طریق سیستم صوتی و تصویری در این دادگاه شرکت کرد.

دادگاه با حضور وکلای دمیرتاش و تعدادی از نمایندگاه HDP، همچنین خانواده دمیرتاش برگزار شد. پس از دفاعیات وکلای دمیرتاش او به دفاع از خود پرداخت. دمیرتاش با بیان این که هزار و 300 پرونده قضایی بر علیه او شکل گرفته است گفت: «دادخواست های تهیه شده بر علیه من توطئه هستند. دادگاه شما بدون توجه به دفاعیات من چشم بر روی این توطئه بست.
اردوغان به عنوان رئیس جمهور می تواند از هر کسی انتقاد کند ولی حق ندارد در کار قوه قضائیه دخالت کند. با این همه نظر دادستانی دقیقا تحت تاثیر گفته های اردوغان است.»

دمیرتاش با خطاب قرار دادن هیات رئیسه دادگاه گفت: «اردوغان در رسانه هایش به من می گوید تروریست. چرا شما از حقوق من محافظت نمی کنید؟ نگرانی شما حفاظت از حقوق من نیست. این کارهای شما روزی در یک دادگاه مستقل دوباره قضاوت می شوند. قضات نمی توانند انقدر تحت تاثیر سیاست باشند. دیر یا زود انتخابات می شود. من به شما توصیه می کنم که با این پرونده ها مرا مجازات نکنید. چون با این کارها نمی توانید برای اردوغان رای جمع کنید. یک روز باید در مقابل یک دادگاه عادل پاسخ بدهید. این کارها مداخله در سیاست و نظم قانون اساسی است. من این ها را می بینم. شما چطور نمی بینید؟ شاید بتوانید امروز سنگین ترین حکم ها را برای من ببرید ولی نمی توانید اندیشه من را درباره سیاست و عدالت تغییر بدهید. خودتان را آلت دست این سیاست کثیف نادان نکنید.»

او با تاکید بر تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا گفت: «یک روز دور بر می گردد و شما باید جواب بدهید. مطمئنا دادگاه هایی تشکیل خواهد شد که حق من را به رسمیت خواهند شناخت. دموکراسی دیر یا زود در این کشور برقرار خواهد شد. اما ما از کسانی که مرتکب این آزارها و شکنجه ها شدند شکایت خواهیم کرد. توصیه می کنم به کسانی که در ماشین شخصی شان کوکائین می کشند خدمت نکنید. اگر هیچ اعتقادی ندارید وجدان که دارید. شما باید در برابر قانون پاسخگو باشید.»

در این دفاعیات دمیرتاش و وکلایش به عدم اطلاع از محتویات پرونده اشاره کرده و برای چندمین بار اشاره کردند که توئیت هایی که به عنوان مدرک جرم بر علیه دمیرتاش استفاده شده اند متعلق به او نبوده و از یک حساب ساختگی منتشر شده اند.
با توجه به این دفاعیات هیات دادگاه پس از دفاعیت دمیرتاش از دادستانی عمومی آنکارا خواست تا چگونگی اطلاع رسانی نسبت به محتویات پرونده را به اطلاع دادگاه برساند. همچنین دادخواست 22 کیفری از پرونده دمیرتاش حذف شد و تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا به پرونده دمیرتاش الحاق شد. تصمیمات جلسات پیشین دادگاه به دمیرتاش ابلاغ شد. پس از این دادگاه از دمیرتاش و وکلایش خواست تا دفاع اصلی خود را بکنند.

دمیرتاش با بیان این که نحوه برگزاری این دادگاه نشان دهنده بی طرف نبودن دادگاه است گفت: «من از خودم دفاع نمی کنم. چون شما حتی صورت جلسه را برای من نفرستاده اید. شما یک دادگاه مستقل و بی طرف ندارید.»

ادامه دادرسی پیرامون این پرونده به 7 می موکول شد.

کد خبر 7593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha