سازمان ملل برای نیروهای اشغالگر سرکانی کمک های بشردوستانه ارسال  می کند

سرویس سوریه - کمیته آوارگان سرکانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انتقال کمک‌های بشردوستانه به منطقه سرکانی اعلام کرد که به جای ساکنان اصلی سرکانی، ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش کردپرس، کمیته آوارگان سرکانی با انتشار بیانیه‌ای انتقال کمک‌های ملی به منطقه سرکانی را محکوم کرد و اعلام کرد که ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن به جای ساکنان اصلی این منطقه از کمک‌های بشردوستانه بهره‌مند می‌شوند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، در بیانیه کمیته آوارگان سرکانی آمده است: «اقدامات سازمان ملل متحد در عمل میزان نقض توافقات و قوانین بین‌المللی را ثابت می‌کند و راه را برای تغییر بافت جمعیتی و توجیه تصرف این مناطق باز می‌کند. رسانه‌های محلی و منطقه‌ای خبر انتقال کمک‌های سازمان ملل متحد از طریق سازمان بهداشت جهانی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سایر نهادها به منطقه سرکانی تحت تصرف دولت ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن را اعلام کردند. انتقال کمک‌ها به این منطقه توسط سازمان ملل پس از آواره شدن ساکنان اصلی منطقه غیرقانونی است.»

در ادامه این بیانیه کمیته آوارگان سرکانی اعلام کرد که سه نهاد از کمک‌های بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند و کمیته اینگونه آنها را دسته‌بندی کرد:

اول؛ ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن و رهبران نظامی آنها که در نتیجه چندین عملیات نظامی، مردم محلی این منطقه را به اجبار از سرزمین های خود آواره کردند.

دوم: رهبران نیروهای ائتلاف و شوراهای محلی غیرقانونی در شهرهای تصرف‌شده و خانواده‌های آنها.

سوم: چندین کمپین و سازمان محلی این مناطق که با ساختن شهرک‌ها، پایگاه‌های نظامی، مراکز بازداشت و مراکز آموزشی نظامی برای سازمان‌های خود از کمک‌های بین‌المللی بهره‌مند شده‌اند.

کمیته آوارگان سرکانی بیان کرد که سازمان ملل رنج و درد آوارگان منطقه سرکانی را در اردوگاه‌های آوارگان می‌بیند که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم هستند و ادامه داد: «بار تامین این امکانات بر دوش مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه و موسسات بشردوستانه منطقه افتاده است. به دلیل بسته ماندن گذرگاه تل‌کوچر، محاصره منطقه همچنان ادامه دارد. سازمان ملل به بلایی که دولت ترکیه و گروه‌های وابسته به آن در سرکانی و گره‌سپی ایجاد کرده‌اند کاملا بی‌توجه است و از وظایف خود دور مانده است.

کمیته آوارگان در ادامه به وضعیت مناطق تصرف شده توسط ترکیه اشاره کرد و افزود: « مناطق تحت تصرف دولت ترکیه به محلی برای دزدی، غارت و فروش مواد مخدر تبدیل شده است و برخی از زمین‌های کشاورزی به زمین‌های تولید و تجارت مواد مخدر تبدیل شده است. اموال مردم منطقه به‌طور رایگان و غیرقانونی مصادره می‌شود تا خصوصیات منطقه و ماهیت آن را تغییر دهند و هویت آن را به کلی نابود کنند. این عمل یک جنایت جنگی است.»

کمیته آوارگان سرکانی اظهار داشت که سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی به جای کمک به مردم منطقه در مناطق و اردوگاه‌های مدیریت خودگردان و تلاش برای بازگشت آنها به محل اصلی زندگی خود، برای شبه‌نظامیان کمک می‌فرستند.

کمیته آوارگان اقدامات نهادهای سازمان ملل متحد را حمایت از شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه و دوری از توافقنامه‌ها و قوانین بین‌المللی دانست و افزود: «سازمان ملل باید در این زمینه‌ها بر اساس حقوق بشر بین‌الملل مداخله کند و این مناطق را به عنوان مناطق درگیری مسلحانه داخلی و خارجی قلمداد کند. وضعیت موجود، جنگ بین ساکنان اصلی و متصرفان این مناطق است. ساکنان بر بازگشت امن به مناطق تصرف‌شده اصرار دارند اما نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای و نهادهای سازمان ملل متحد، حامی نیروهای تصرف‌کننده این مناطق هستند که درصدد تغییر در بافت جمعیتی این مناطق هستند.»

کد خبر 43414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha