نامزدی اردوغان برای ریاست جمهوری مشروع و قانونی است

سرویس ترکیه - دولت باغچه لی رهبر MHP نامزدی اردوغان را قانونی و مشروع دانست و از او حمایت کرد. 

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) در سخنانی نامزدی رجب طیب اردوغان را برای ریاست جمهوری برای سومین بار مشروع و قانونی دانست و بار دیگر بر حمایت از اردوغان تأکید کرد.

باغچه لی در سخنانی در میتینگ حزبش در آماسیا، در واکنش به رهبران اپوزیسیون ترکیه که نامزدی اردوغان را برای سومین بار بر خلاف اصول قانون اساسی ترکیه دانسته اند، گفت: «نامزدی آقای اردوغان مشروع، قانونی، و اخلاقی است.»

او گفت: «کسانی که بحث غیر قانونی بودن نامزدی اردوغان را به راه انداخته اند، کلاهبردارانی هستند که اراده ملت را غصب می کنند و از دموکراسی و عدالت گریزانند.»

رهبر MHP با بیان این که نامزد ائتلاف جمهور مشخص است، گفت که حزبش تا پایان از نامزدی اردوغان برای ریاست جمهوری دفاع خواهد کرد.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون اساسی ترکیه هر فرد تنها می تواند دو دوره رئیس جمهور شود. اردوغان در دوره های گذشته یک بار بر اساس نظام پارلمانی رئیس جمهور شد و یک بار دیگر نیز در سال 2018 بر اساس نظام جدید ریاستی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. اگرچه رهبران اپوزیسیون مانند کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) تا کنون چند بار از غیر قانونی بودن نامزدی اردوغان برای بار سوم سخن گفته اند اما دو حزب حاکم یعنی AKP و MHP اعتقاد دارند که بر اساس نظام جدید ریاستی این دومین بار است که اردوغان نامزد ریاست جمهوری می شود و منع قانونی ندارد.

کد خبر 42106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha