اگر HDP شریک هیچ ائتلافی نشود، انتخابات به دور دوم خواهد رفت/AKP در تلاش برای اقناع HDP است

سرویس ترکیه - روزنامه نگار ترک تحلیل کرد که اگر HDP با هیچ اتتلافی به توافق نرسد انتخابات ترکیه به دور دوم خواهد رفت.

به گزارش کردپرس، مصطفی بالبای روزنامه نگار مشهور و ستون نویس روزنامه جمهوریت، یکی از رسانه های اپوزیسیون ترکیه، امروز در یادداشتی در تحلیل جایگاه حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه، عنوان کرد که در صورت عدم ائتلاف این حزب با هیچ کدام از ائتلاف های موجود، انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد.

به نوشته بالبای، در نظرسنجی ها، زمانی که ائتلاف جمهور و ملت (ائتلاف های حاکم و اپوزیسیون) در برابر هم به عنوان دو گزینه گذاشته می شوند، هر دو آرایی در حدود 40 تا 45 درصد را به دست می آورند و سر به سر می شوند. اگر HDP به گفته هفته پیش خود که «با نامزد مستقل وارد انتخابات خواهد شد» عمل کند، انتخابات ریاست جمهوری به احتمال زیاد به دور دوم خواهد رفت.

از سویی روند انحلال HDP در دادگاه قانون اساسی ترکیه ادامه دارد، از سوی دیگر سهم 179 میلیون لیری این حزب برای شرکت در انتخابات آتی به طور موقت بلوکه شده است تا به حساب آن در دادگاه 30 ژانویه رسیدگی شود.

بالبای در بخش دیگری از یادداشت خود سناریوهای مختلفی را از سوی حزب حاکم ترکیه برای «از آن خود کردن آرای کردها و HDP» ترسیم کرده است. این گزینه ها شامل انحلال HDP و گرفتن آرای کردها، عدم انحلال HDP اما ممنوعیت تراشی برای شخصیت های سیاسی آن و در نتیجه کاستن قدرت حزب، تشکیل یک حزب موازی به نفع خود، و در نهایت ایجاد نوعی توافق با این حزب برای دادن امتیازات در آینده، می شود. بالبای با تحلیل این موضوع می گوید احتمالا کاخ ریاست جمهوری بر گزینه چهارم یعنی توافق ضمنی با HDP تمرکز کند که در هر صورت پاسخ آن این خواهد بود:
«در گذشته از اسلو تا امرالی، از قندیل تا دیاربکر، از آنکارا تا ادیرنه هر کاری که انجام گرفته است، همان ادامه خواهد داشت.»

بالبای پیش بینی کرده است که احتمالا امتیازاتی مانند دیدار صلاح الدین دمیرتاش رهبر در بند HDP با اعضای خانواده اش، یا امکان ملاقات عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK) با وکلا و خانواده اش، از سوی ائتلاف حاکم مطرح شود.

روزنامه نگار ترک، در پایان از نوسان بین تهدید و تطمیع در رفتار ائتلاف حاکم ترکیه، با عنوان سیاست «چماق و هویج» یاد کرده و می گوید، در نهایت معلوم نیست این بار کاخ ریاست جمهوری چگونه می تواند از قدرت اقناع گری خود برای گرفتن آرای کردها بهره گیرد.

کد خبر 41362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha