۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
اسب کُرد ثبت ملی شد

سروبس کرمانشاه _ پس از سال‌ها تلاش دوستداران اسب کُرد، این میراث اصیل، ثبت ملی شد.

به گزارش کردپرس؛ این مهم در حالی با تلاش بسیار به نام کرمانشاه ثبت ملی شد که برخی استان‌ها سال‌هاست پیگیری های جدی برای ثبت اسب کرد به نام خود را دارند.

در تاریخچه تکامل اسب ایران، پیدایش اسب کرد را مستقیماً به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و به اسب‌های معروف نیسایی مرتبط می‌دانند. در تاریخ آمده در آن زمان در دامنه‌های سلسله کوه‌های زاگرس در منطقه‌ای به نام نسا اسب کرد وجود داشته است.

اسب کرد حیوانی بسیار باهوش، مطیع و صبور است و یکی از نژاد‌های اصیل و بومی ایران است که اسبی پر نفس و پر استقامت بوده و در مقابل سرما گرما، مقاومت مناسبی دارد.

اسب کرد با توجه به خصوصیات ظاهری و توانایی‌های خود، به تیره‌های متفاوتی مانند جاف، افشاری، سنجابی و… تقسیم می‌شود. تیره جاف، بیشترین جمعیت را دارد و بیشتر به رنگ سیاه و سفید بوده و اغلب مورد توجه انسان‌ها قرار داشته و در کرمانشاه موجود است.

تیره افشاری، دومین جمعیت اسب کرد را دارد و عمدتاً کهر و قره کهر هستند. تیره سنجابی، نیز عمدتاً کرنگ و نیله و به ندرت سمند هستند و در منطقه کرمانشاه و اسلام‌آباد وجود دارد.

طبق نوشته‌های قدیمی جهانگردان و مورخین از هرودت گرفته تا تحقیقات معاصر پراکندگی اسب کرد در اقصی نقاط دنیا گزارش شده است.

عمدتاً اسب کرد در منطقه کرمانشاه بصورت متمرکز و برخی استانها بصورت پراکنده یافت می شود .

اسب کرد با همه زیبایی‌ها و توانش تاکنون در هیچ جای دنیا به ثبت نرسیده و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه این اسب باصلابت کرده و حتی آن را در معرض انقراض قرار دهد.

دوستداران اسب استان کرمانشاه امیدوارند زمینه ثبت جهانی اسب کرد به نام کرمانشاه و ایران در مرحله بعدی فراهم گردد.

کد خبر 40412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha