جشنواره اسب کُرد آغازی برای ثبت جهانی آن است

سرویس کرمانشاه _ سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: برگزاری جشنواره اسب کُرد پیش زمینه‌ای برای ثبت جهانی این عنصر ارزشمند در استان است.

به‌گزارش، داریوش فرمانی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره اسب کُرد که با حضور انجمن اسب کُرد استان برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای برگزاری این برنامه اظهار کرد: برگزاری این برنامه به‌عنوان پیش درآمد ثبت جهانی اسب کُرد نیازمند تامین بودجه مورد نیاز این جشنواره و همراهی و حمایت همه جانبه مسئولان استان است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه به نقش گروه‌های مردم نهاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: درخواست‌های مردمی به ویژه در چهارچوب گروه‌های مردم نهاد بسیار موثر و مهم است و می تواند تضمینی برای فرآیند ثبت جهانی اسب کُرد باشد.

او افزود: و باید تلاش کنیم خواست مردم را به نحو احسن به گوش دنیا برسانیم تا سنت نگهداری اسب کُرد و جایگاه این مخلوق نجیب خداوند در نزد ایرانیان در حافظه جهانی ثبت گردد.

فرمانی تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری جشنواره اسب کُرد، نقش مهم این جشنواره و  اسب کُرد در ترویج و توسعه گردشگری ورزشی در استان کرمانشاه است.

او ادامه داد: این برنامه‌ها ضمن کمک به رشد صنعت گردشگری و صنایع دستی، می‌تواند کلید حل مشکلات اقتصادی استان باشد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: با توجه به تاکید شخص استاندار در خصوص توسعه صنعت مهم گردشگری در استان، قطعا این جشنواره می‌تواند در سالی که حسب فرمایشات مقام عظمای ولایت محوریت آن مسائل اقتصادی است، استارتی برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ ناب اسلامی ایرانی و کشور عزیزمان به جهانیان و رونق اقتصاد استان باشد.

در ادامه این جلسه فعالین صنفی اسب کُرد و مسئولین دستگاه‌های مربوطه نظرات و پیشنهادات خود را برای برنامه‌ریزی بهتر این جشنواره اعلام کردند.

در پایان جلسه عزیز مصطفایی کارشناس ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه اقدام به تشریح جزئیات اقدامات انجام شده و همچنین نیازها و مراحل ثبت اسب کُرد به‌عنوان یک آیین فرهنگی و همچنین صنایع و برنامه‌های حاشیه اسب که از ملزومات اصلی پرونده محسوب می‌شود را تشریح کرد، که با توجه  به چند ملیتی بودن پرونده این موضوع خارج از نوبت بررسی خواهد شد.

کد خبر 2755047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha