تنها کاری که ترکیه برای صلح در سوریه می تواند بکند، ترک خاک این کشور است

سرویس ترکیه - ابرو گونای سخنگوی HDP ترک خاک سوریه از سوی ترکیه را شرط لازم برای تحقق صلح در این کشور دانست.

به گزارش کردپرس، ابرو گونای سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی، با ارزیابی تحولات اخیر در سوریه، ترک کردن خاک سوریه توسط ترکیه را برای حل بحران سوریه، و برقراری صلح در آن ضروری دانست.

بنا بر گزارش پایگاه خبری رسمی HDP، گونای در کنفرانس خبری این هفته در ساختمان مرکزی حزب، با اشاره به تداوم حملات ترکیه به شمال و شرق سوریه گفت: «حکومت ترکیه که از سال 2011 تا کنون بی وقفه از جنگ در سوریه حمایت کرده و حتی از آن تغذیه می کند، حالا برای اولین بار دم از دیدار و گفتگو با اسد می زند.»

گونای با بیان این که HDP طرفدار حل مسائل از طریق گفتگو است، دلیل گفتگو با دولت دمشق از سوی دولت ترکیه را نه حل مسئله سوریه، بلکه «پذیرش شکست در جنگ از سوی ترکیه و مزدوران آن در سوریه» توصیف کرد.

او همچنین هدف دولت ترکیه از برقراری مذاکره با دولت دمشق را «اجرای عملیات جدید برای انحلال کردها» دانست و گفت: «دولت ترکیه که در ابتدا با داعش به دنبال نابودی کردها بود و در آن موفق نشد، پس از آن با ورود به خاک سوریه این هدف را دنبال کرد. حالا نیز به دنبال راهی برای همکاری با اسد یا واگذاری این کار به او برای نابودی کردها است.»

گونای با بیان این که ترکیه هیچ راه حلی برای بحران سوریه ندارد، گفت: «تنها هدف ترکیه این است که جایگاه کردها را از آنها بگیرد. تنها شرط او برای عقب نشینی از سرزمین های اشغالی نیز، برچیده شدن حقوق کردها (مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه) است. این نیز یک سیاست ورزی برای حل مسئله نیست، بلکه چانه زنی و باج خواهی است.»

او افزود: «در حالی که از نظر دولت سوریه ترکیه دولتی اشغالگر محسوب می شود که نیروهایش در بخش های مختلفی از خاک این کشور مستقر هستند؛ و تمامی گروه های مسلح تحت امر ترکیه را تروریست می داند، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خواستار آشتی دولت دمشق با این تروریست ها تحت نام مخالفان سوری است. اما چاووش اوغلو جنایت های علیه بشریت انجام شده توسط این گروه ها را نادیده می گیرد و توضیحی نمی دهد که آیا آنها مناطق تحت اشغال خود را ترک می کنند یا عقب نشینی خواهند کرد یا خیر.»

سخنگوی HDP اولویت ترکیه در مذاکره با دولت سوریه را «سلب جایگاه کردها» در مناطق شمال و شرق سوریه دانست و گفت: «هدف دیگر ترکیه اسکان پناهجویان سوری در مناطق کردستان سوریه، همچنین بی ثبات کردن سوریه و روژاوا است. ترکیه در حال زمینه چینی برای حملات جدید به کردستان سوریه است و همه این ها مقدمه چینی برای این کار است.»

گونای در ادامه با بیان این که «باید راه حل بحران سوریه را به مردم سوریه واگذار کرد»، گفت: «اگر ترکیه واقعا به دنبال یافتن راه حل مسئله سوریه و برقراری صلح در این کشور است، تنها کاری که باید انجام دهد این است که خاک سوریه را ترک کند و دست از حمایت خود از گروه های مخالف سوری بردارد. پیشنهاد مذاکره و راه حل از سوی دولتی که مسئول کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان منطقه در حملات پهپادی و ربوده شدن شهروندان، و غارت اموال مردم است، دولتی که ساختار جمعیتی منطقه را تغییر می دهد و در حیطه مسئولیت او مردم کشتار می شوند، تنها جنایت ها را عمیق تر خواهد کرد.»

او در ادامه از حمایت HDP از گفتگوهای مستقیم بین گروه های سوری و دولت این کشور بدون واسطه های خارجی خبر داد و گفت: «ما طرفدار این هستیم که پناهجویان سوری در شرایط امن به خانه های خود بازگردند به جز آنهایی که مرتکب جنایت های جنگی شده اند. اعضای داعش و آنهایی که مرتکب جنایت های جنگی شده اند باید فورا در کشورهایی که در آن حضور دارند به پای میز محاکمه کشیده شوند.»

عضو ارشد HDP با انتقاد از حمایت بی چون و چرای احزاب اپوزیسیون ترکیه از جنگ ترکیه در سوریه گفت: «اپوزیسیون نباید همراه تبلیغات حکومت ترکیه شود که کردهای سوریه را «تروریست» خطاب می کند. اطاعت بی چون و چرای اپوزیسیون از آنچه دولت AKP-MHP آن را «تروریست» یا «دشمن» می نامد، امیدهای این کشور را برای برقراری صلح و ثبات از بین می برد. ما به عنوان HDP طرفدار پیدا کردن یک راه حل سیاسی و دائمی از طریق مذاکره در سوریه هستیم، همانطور که نگاهمان به مسئله کرد در ترکیه نیز بر اساس یافتن راه حل سیاسی است.»

کد خبر 37394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha