در حال مذاکره با دولت دمشق برای مبارزه هماهنگ در برابر ترکیه هستیم/مردم را برای جنگ آماده می‌کنیم

سرویس سوریه - فرهاد شامی سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد که آنها در حال مذاکره با دولت دمشق با میانجیگری روسیه هستند تا در برابر حملات احتمالی دولت ترکیه به نحوی هماهنگ عمل کنند.

به گزارش کردپرس، فرهاد شامی سخنگوی مرکز مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) اعلام کرد که نیروهای SDF به آمادگی خود در برابر حملات احتمالی ترکیه ادامه می دهند. آنها همچنین در حال مذاکره با دولت دمشق برای مبارزه هماهنگ در برابر حملات احتمالی ترکیه هستند. این مذاکرات با میانجی گری روسیه انجام می گیرد.

شامی در گفتگو با «جیلان شاهین لی» خبرنگار مزوپوتامیا، گفت: «ما انتظار حمله از سوی ترکیه را داریم و اخباری که به دست ما رسیده است این موضوع را تایید می کند. همچنین می دانیم که ترکیه و گروه های تحت امر آن در حال برنامه ریزی حملاتی در جنوب عفرین، منبچ، گری سپی و تل تمیر هستند. ما این تهدیدها را جدی می‌گیریم و به سه طریق نظامی، اجتماعی و دیپلماتیک به آنها پاسخ خواهیم داد.»

او در توضیح تمهیدات اجتماعی برای مقابله با حملات ترکیه گفت: «در حال آمده کردن مردم برای وضعیت جنگی هستیم. به همین دلیل در شمال و شرق سوریه حالت فوق العاده اعلام شد. مردم در حال آماده شدن برای حمایت از SDF و دفاع از خود در جنگ هستند.»

شامی با یادآوری پیروزی نیروهای کرد بر داعش در کوبانی و رقه گفت: «در حوزه دیپلماسی با هماهنگی نیروهای ائتلاف به کار خود ادامه می دهیم. ما با نیروهای ائتلاف و دیگر تشکل ها در شمال و شرق سوریه مذاکراتی داریم. همچنین با سایر کشورها در رابطه با روشنگری درباره جنایات جنگی و پروژه های نسل کشی ترکیه علیه مردم منطقه گفتگوهای دیپلماتیک داریم.»

او از مذاکراتی با دولت دمشق برای مقابله با حملات ترکیه با میانجی گری روسیه خبر داد و گفت: «نیروهای SDF از دریک تا منبج گسترده خواهند شد. به احتمال زیاد با هماهنگی دولت روسیه به عنوان یکی از نیروهای ضامن با دولت دمشق با هم در برابر ترکیه ایستادگی کنیم.»

شامی افزود: «روسیه قدرت ضامن در شمال و شرق سوریه است. ما گفتگوهای خود را با دولت دمشق از طریق آنها ادامه می دهیم. روسیه می گوید که با حمله ترکیه موافق نیست. ما می دانیم که چیزی به عنوان منافع بین المللی وجود دارد. اما در حال حاضر نمی دانیم که این منافع چیست. یعنی هیچ اطلاعاتی در مورد نوع توافقات و ارتباطات احتمالی بین ترکیه و روسیه نداریم. اما همانطور که از گفتگوها و مذاکرات خود فهمیدیم، روسیه با حملات احتمالی مخالف است.»

او با بیان این که ترکیه با حمله احتمالی نه تنها در صدد گسترش کنترل خود در شمال و شرق سوریه بلکه در صدد گسترش آن در کل سوریه است، گفت: «این حمله به ویژه حلب را نشانه رفته است. حلب استانی است که به لحاظ موقعیت مکانی جایگاه مهمی دارد. حلب در دست دولت دمشق است. اما شهر جرابلس در حلب در دست ترکیه است. همچنین باب، رای، ماره و عفرین در دست ترکیه هستند. ترکیه در صدد تصرف منبج است تا کل حلب را تصرف کند. مانند منبج، تل رفعت و کوبانی نیز وابسته به حلب هستند. اگر این شهرها تصرف شوند، کل حلب محاصره می شود. به هر حال هدف همین است. روسیه و دولت دمشق نیز از این وضعیت آگاه هستند. این یک خطر نه تنها برای ما، بلکه برای کل سوریه است. مذاکرات با دولت دمشق در سطح نظامی برای دفاع به صورت هماهنگ در حال انجام است.»

شامی با اشاره به کشته شدن سرکرده های داعش در مناطق تحت کنترل ترکیه به ویژه کشته شدن ماهر العقال در چند روز گذشته گفت: «نیروهای ائتلاف می دانند که داعش در مناطق تحت کنترل ترکیه همچنان زنده است. پس از حمله به اردوگاه هول تعدادی از داعشی ها را دستگیر کردیم که در اعترافات خود گفتند که از سوی مناطق تحت کنترل ترکیه حمایت می شوند. این اعترافات را در آینده منتشر خواهیم کرد.»

شامی گفت: «در حال حاضر با ایران مذاکره ای نداریم و گفتگوهای اصلی با روسیه به عنوان یکی از عناصر اصلی در سوریه در حال انجام است.»

سخنگوی SDF اعلام کرد که آنها (SDF) در این جنگ تنها از خود دفاع می کنند و اگرچه ممکن است نیروهای آنها تا عفرین، سرکانی، گری سپی، باب و کوبانی گسترده شوند اما در آینده صد درصد به مرزهای تعیین شده در 2019 باز خواهند گشت.

کد خبر 35529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha