تأکید بر تسریع انتقال آب به قروه/توسعه کردستان رقم خواهد خورد

سرویس کردستان- بیان مشکلات شهرستان قروه اعم از انتقال آب تا بازسازی معادن و ایجاد سایت های دفع فاضلاب و دیگر مشکلات موجود از جمله موارد مطرح شده در نشست شورای اداری شهرستان بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست شورای اداری شهرستان قروه روز جمعه با حضور وزیر صمت با بیان مشکلات شهرستان در تمامی حوزه های مختلف برگزار شد.

در این نشست امام جمعه شهرستان قروه با بیان اینکه در حال حاضر انتقال پروژه آب غرب به شرق مهم است باتوجه به تنش آبی گسترده ای که وجود دارد.

حجت الاسلام عابدین رستمی از تخصیص نیافتن آب از سد آزاد برای بخش کشاورزی در قروه و دهگلان انتقاد کرد و افزود: قبل از اینکه برای زنجیره فولاد رایزنی شود باید به بخش کشاورزی تخصیص لازم صورت گیرد و این مسئله مورد توجه شود.

به گفته او در شرق کردستان آب نداریم اما زمین هست لذا نیاز است قبل از هرگونه اتفاقی برای سهمیه بخش کشاورزی رایزنی شود.

او سپس به مشکلات معادن اشاره کرد و افزود: معادن شهرستان دست یکسری نهادهای حاکمیتی افتاده و دسترسی به مسئولان آنان نیست و اصلاً هم پاسخ گو نیستند و مالیات خود را حتی در شهرستان و استان پرداخت نمی کنند.

رستمی بازسازی معادن در ورودی شهر را مهم دانست و گفت که معادن تمامی ناقط شهر را تخریب کرده اند و نفع خود را برده اند و هیچ نفعی اما به مردم و منطقه نرسانده اند.

او همچنین اشتغال بومی توسط معادن را ضروری دانست و تصریح کرد که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

رستمی سپس به تعطیلی و راکد بودن شهرک های صنعتی پرداخت و افزود: یکی از مهمترین دلایل تعطیلی شهرک های صنعتی نظام بانکی کشور است به طوری که بانک ها مانع تولید شده اند و توسعه را عقب انداخته اند.

او بیان کرد که هر دولتی صحبت از عدالت بکند اما تنه به تنه بانک ها بزند موفق نخواهد شد.

مطابق سخنان رستمی در شهرک های صنعتی بانک ها برای اینکه وثیقه خود را نقد کنند در بازار سیاه دستگاه می فروشند و کسی هم توجه نمی کند.

رستمی همچنین به مشکلات بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ هم کار نشده و پروژه های فرهنگی عقب مانده اند و در حال حاضر کتابخانه عمومی 17 سال است که اسکلت ان بالا رفته و هیچ کاری برای آن صورت نگرفته است.

امام جمعه قروه همچنین تقویت شهرداری ها را ضروری دانست و تأکید کرد: شهرداری ها چشم دولتند و دهیاریها که باید تقویت شوتد در همه حوزه ها که در توسعه نقس دارند.

رستمی اجرای طرح های هادی و اشتغال را مهم خواند و افزود: در حوزه سرمایه گذاری زیرساخت های خوبی هست و باید کمک شود که کردستان توسعه یابد.

فرماندار شهرستان قروه هم در این نشست بر تسریع انتقال آب تأکید کرد و به مشکلات نبود سیستم دفع فاضلاب بهداشتی در شهرهای شهرستان اشاره کرد.

به گفته خلیل فعله گری راه های روستایی نامناسب هستند و نفاط حادثه خیز زیادی در شهرستان وجود دارد که برای بهسازی نیاز به اعتبارات ویژه دارند.

او خام فروشی را تنها مختص به حوزه صنعت ندانست و از خام فروشی در حوزه کشاورزی هم گفت و خواستار ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه شد.

وزیر صمت هم در این نشست با بیان اینکه در این منطقه چند پروژه دارد انجام می شود، گفت: یکی از این پروژ ها زنجیره فولاد با 34 هزار میلیارد تومان و 4 هزار و 300 شغل که در حال احداث است یک پیشران بسیار مهم برای توسعه صنعت منطقه است.

به گفته سید رضا فاطمی نیا این پروژه ها عامل توانایی در منطقه و سرمنشأ برای پیشرفت می شوند.

او با بیان اینکه هرچند وضعیت صنعتی استان نسبت به مابقی کشور متوسط حساب می شود اما با پروژه هایی که در این منطقه هست شاهد توسعه صنعتی کردستان خواهیم بود.

کد خبر 35212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha