پروژه انتقال آب در صف تسهیلات/فولاد پای کار بیاید

سرویس کردستان- پروژه انتقال آب از سد آزاد به دشت های شرقی کردستان علیرغم پیشرفت ۶۵ درصدی که داشته اما در صف تسهیلات بانکی وعده داده شده مانده و نیازمند تسریع ویژه در پرداخت این اعتبار است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از سال ۸۲ بحث انتقال آب به دشت های شرقی کردستان مطرح شد و در سال های ۸۵ و ۸۶ توسط شرکت توسعه منابع آب و نیرو، سد آزاد و قوچم با هدف انتقال آب به شهرستان های قروه و دهگلان ساخته و راه اندازی گشت. یک پروژه کلان و حساس که نیازمند تأمین اعتبار ویژه بوده و هست، اما این پروژه هر بار تبدیل به یکی از بهترین گزینه های تبلیغاتی نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و همچنین مسئولان دولتی شده، به طوری که از همان سال ها تا به حال هر نماینده ای روی کار آمده وعده تأمین اعتبار پروژه را داده و آن طور که باید به نتیجه هم نرسیده و هر سال این پروژه با اعتبارات قطره چکانی پیش رفته و حالا که به مرحله آماده سازی برای انتقال نزدیک شده بازهم اسیر وعده ها برای بودجه مانده است. هرچند متولیان شرکت توسعه منابع آب و نیرو با وجود همین کمبود بودجه پروژه را خوب پیش برده اند و به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده اما برای تکمیل آن و تسریع در روند انتقال نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است. دقیقاً همان اعتباری که بارها وعده داده شد و عملی هم نشد.

پروژه انتقال آب در صف تسهیلات/فولاد پای کار بیاید

در این میان یکی از تصمیمات مهمی که به دستور رئیس جمهوری برای بانک ها در راستای توسعه کشور گرفته شد، پرداخت تسهیلات بود که برای همین پروژه بانک های رفاه و توسعه تعاون با مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان انتخاب شدند. بنا بود این تسهیلات اول سال جاری پرداخت شود اما خبری نشده است.

این بانک ها باید بعد از دستور رئیس جمهوری حداقل در عرض ۶ ماه تسهیلات را پرداخت می کردند اما هنوز بعد از گذشت ۶ ماه اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که کارفرمای پروژه تا بدین جا بدون اعتبار لازم، کار را به جلو برده و قطعاً ادامه کار با این روند مشکل خواهد بود.

جدای از این نباید برای چنین پروژه مهمی تنها به منابع دولتی چشم دوخت. در واقع یکی از بهترین منابعی که می تواند در روند تکمیل سامانه انتقال کمک رسان باشد کارخانه فولاد است که علیرغم تمامی مخالفت ها در مسیر ساخت قرار گرفته؛ چرا که ۸ میلیون مترمکعب از این آب تخصیصی برای صنعت فولاد در نظر گرفته شده پس چه بهتر که متولیان فولاد کردستان پای کار بیایند و با سرمایه گذاری در این پروژه به سرعت اتمام آن کمک کنند.

آن طور که بررسی ها و اظهارات کارشناسان پروژه نشان می دهد اگر تسهیلات مدنظر حداقل تا یک ماه آینده پرداخت شود سامانه انتقال زودتر و قبل از آذرماه به دهگلان می رسد.

پروژه انتقال آب در صف تسهیلات/فولاد پای کار بیاید

باید دانست پروژه انتقال آب باعث «تأمین نیاز بخشی از اراضی کشاورزی دشت های قروه و دهگلان، تأمین نیاز آبی شرب، صنعت و کشاورزی در حوضه قشلاق، رفع مشکلات حاد کاهش تراز آب زیرزمینی، امکان رفع تهدیدات کیفی منابع آب زیرزمینی، رفع تهدیدات نشست سطح زمین، رفع تهدیدات به وجود آمده در راستای تأمین نیاز آب شهر قروه و بخش ها و روستاهای منطقه، ممانعت از تخریب محیط زیست، ممانعت از شور شدن آب های زیرزمینی و ممانعت از کاهش حاصلخیزی دشت» می شود.

همچنین اجرای سامانه انتقال باتوجه به نیاز مبرم منطقه به توسعه اجتماعی و اشتغال زایی منجر به جلوگیری از افت روزافزون شاخص تولید سرانه استان و جلوگیری ز تعطیلی صنایع موجود در بخش شرقی خواهد شد.

حالا با توجه به آنچه گفته شد انتظار می رود نماینده مجلس که بارها از تأمین اعتبار می گوید، بررسی کند که چرا بانک های عامل در پرداخت تسهیلات کوتاهی کرده اند!؟ انتظار می رود همان طور که «پرویز اوسطی» سخن از اهمیت تأمین آب برای مردم می زند در عمل هم این مهم را ثابت کند و سریع تر بانک رفاه و توسعه تعاون را وادار به پرداخت وام لازم نماید و همچنین از کارخانه در حال ساخت فولاد هم برای سرمایه گذاری در این پروژه که خود از آن بی نصیب نیست دعوت کرده و همه منابع موجود را جهت تسریع در کار هماهنگ نماید. /  

کد خبر 2756565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha