نماینده بوکان خواستار تعیین جایزه موسیقی استاد «حسن زیرک» شد

سرویس آذربایجان غربی- نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین جایزه موسیقی استاد «حسن زیرک» شود و گفت: با تعیین این جایزه باید هر ساله طی برگزاری یک همایش از هنرمندانی که به موسیقی خدمت می کند، قدردانی شود.

به گزارش کردپرس، انور حبیب زاده، امروز شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آجرهای ٢٨٠٠ ساله لعابدار قلایچی بوکان اظهار کرد: بوکان مهد فرهنگ و هنر و شیراز کردها است. شاید بوکان در شهرنشینی مدرن شهری جوان باشد اما لایه نگاریهای باستان شناسی قلعه سردار ثابت کرده که تاریخ سکونت در بوکان به 3هزار سال قبل بر می گردد و آجرهای لعابدر قلایچی بوکان نشان داد که هنر و صنعت در بوکان ریشه ای ۳ هزار ساله دارد.

او ادامه داد: میراث تاریخی بوکان پتانسیلی عظیم و بزرگی برای توسعه این شهرستان و منطقه است و مراسم امروز به ما ثابت کرد که باید برای توسعه بوکان بر اساس صنعت گردشگری با محوریت آثار تاریخی و هنری برنامه ریزی کنیم.

نماینده مجلس اضافه کرد: در همین راستا لازم است؛ پروژه موزه باستانی بوکان در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد و آجرهای لعابدار برای همیشه در این موزه ماندگار شوند و قلعه سردار بوکان نیز تعیین تکلیف شود و سپس احیا و بازسازی شود.

حبیب زاده افزود: همچنین باید موزه مفاخر بوکان توسعه پیدا کند و فاز توسعه آن به استاد "حسن زیرک" اسطوره موسیقی کردی اختصاص پیدا کند و همزمان جایزه موسیقی ماموستا حسن زیرک تعیین شود و هر ساله با برگزاری یک همایش به هنرمندانی که به موسیقی خدمت می کند، این جایزه اهداء شود.

به گزارش کردپرس، استاد حسن زیرک، هشتم آذر سال ١٣٠٠ خورشیدی در روستای «هه رمیله» بوکان متولد شد. این استاد بی بدیل موسیقی کردی، را «بلبل کردستان» می خوانند، کسی که با صدایی جادویی و افسانه ایی اش برای همه فصول موسیقی کردی، یک نابغه به شمار می رود.

از بلبل کردستان، بالغ بر یک هزار و ٥٠٠ ترانه باقی مانده است. او در سال ١٣٥٠ در پی ابتلا به سرطان کبد در بیمارستان بوکان بستری شد و یک سال بعد در پنج تیر سال ۱۳۵۱، در سن ٥٣ سالگی در زادگاهش بوکان درگذشت.

کد خبر 34267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha