سهم مهاباد از ثروت عظیم هلال احمر در این شهر چیست؟

سرویس آذربایجان غربی- در سال های اخیر بازگشت سهم جمعیت هلال احمر مهاباد با داشتن املاک و مستغلات فراوان، به این شهر، همواره با انتقادات فراوانی همراه بوده است، به نحوی که با بازگشت بخشی از درآمدهای حاصله، تنها یک سازه نیمه کاره درمانی عاید این شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بیمارستان امدادی شیر و خورشید سرخ مهاباد، در سال ۱۳۰۹ خورشیدی با داشتن ۶۰ تخت پذیرش بیمار افتتاح شد و در سال ۱۳۳۷ تغییراتی در ساختمان آن به وجود آمد و بخش‌هایی به آن اضافه شد. ساختمان اداری دفتر جمعیت شیر و خورشید سرخ مهاباد، هم در سال ۱۳۴۶ جنب سینما تربیت امروزی تاسیس و آماده بهره‌برداری شد .

بیمارستان مبارزه با سل مهاباد نیز در سال ۴۳ گشایش یافت. این بیمارستان نسبتاً مجهز و ۲۵۰ تختخوابی که امروزه در قسمت جنوبی شهر مورد استفاده قرار گرفته است، در ابتدا قرار بود در سال ۵۴ افتتاح شود، ولی به عللی کار آن را راکد ماند و در سال ۶۳ مورد بهره برداری قرار گرفت و امروز نام این بیمارستان به بیمارستان "امام خمینی" تغییر پیدا کرده و قسمت اداری آن نیز دفتر جمعیت هلال احمر مهاباد نام دارد.

بعدها، بر اساس مصوبه هیات وزیران وقت، تمامی بیمارستان‌های هلال احمر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این شد که تنها بیمارستان مهاباد نیز که تحت مالکیت هلال احمر بود، اکنون در اختیار این وزارت خانه قرار گرفته است اما در سال های اخیر رییس این جمعیت در مهاباد نسبت به فرسوده شدن محوطه تنها بیمارستان شهر انتقاد داشت و اعلام کرد؛ «در صورت عدم ساماندهی محوطه بیمارستان از حق مالکانه خود در این مکان جهت ساماندهی استفاده خواهد کرد».

به گفته رییس مستعفی جمعیت هلال احمر مهاباد؛ «در سال‌های اخیرا مبلغ مال الاجاره املاک بیمارستان توسط استان به صورت مشخصی به مهاباد بازگشت داده نشده و در سایر بخش های توسعه فیزیکی بیمارستان به کار رفته است. هر چند شناسایی ردیفی جداگانه برای اجاره های املاک موجود در بیمارستان مهاباد و اختصاص آن به ساماندهی و بهینه سازی املاک و محوطه نیز وعده داده شده است».

موردی که تا کنون علیرغم پیگیری های متعدد چندان موفق نبوده است. اما این مورد تنها بخشی از محل درآمد هلال احمر در مهاباد است، علاوه بر آن شرکت سرمایه گذاری هلال احمر وابسته به جمعیت هلال احمر کشور، در سال 94 به ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ به نام مجتمع تجاری خدماتی هلال احمر که بعدها به (مهاباد مال) تغییر یافت، اقدام کرد و مقرر بود که این شرکت ، از طریق فعالیت های تجاری و فروش مغازه های مجتمع، جهت ساخت یک درمانگاه تخصصی در محله بیمارستان قدیم مهاباد(شیر و خورشید سرخ مهاباد) هزینه کند.

سهم پنجاه میلیارد تومانی هلال احمر مهاباد چه شد؟

رییس سابق سازمان جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی سال گذشته در خصوص بازگشت درآمدهای حاصل از این مجتمع تجاری به خبرنگار کردپرس گفت: «خود جمعیت هلال احمر قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیست اما از طریق مشارکت با بخش خصوصی می تواند علاوه بر ساخت درمانگاه، درآمد حاصل از این پروژه را در سایر پروژه ها به کار بگیرد».

این پروژه درمانی که قرار است از محل درآمدهای تجاری هلال احمر در مهاباد ساخته شود یک ساختمان 6 طبقه ایی در 6 هزار مترمربع است که بعد از سال ها تا کنون تنها طبقه اول به اتمام رسیده و قسمتی از عملیات ساخت طبقه دوم نیز آغاز شده اما ساخت و ساز آن مدت ها است که متوقف شده است.

زمستان سال 98، صلاح الدین خدیو، فعال مدنی در صفحه مجازی خود نوشت: «دعوای نماینده مهاباد با جمعیت هلال احمر که باعث شده در مجلس طرح تحقیق و تفحص از آن را دنبال کند بر سر سهم جمعیت مهاباد از مالکیت بخش دولتی این پروژه است که چیزی در حدود پنجاه میلیارد تومان می شود».

به گفته خدیو؛ «هدف نماینده این است که با این مبلغ طرح در حال احداث مرکز درمانی واقع در بیمارستان قدیم را به سرانجام برساند. هلال احمر مهاباد با داشتن املاک و مستغلات فراوان یکی از قدیمی ترین و ثروتمندترین شعب هلال کشور است. این ثروت عظیم اما باعث نشده در چهل سال گذشته کوچکترین سرمایه گذاری در این حوزه انجام شود».

همزمان با این انتقادات سال گذشته، منصور صداقت، رییس سابق جمعیت هلال احمر مهاباد در نامه ای سرگشاده به اعضای شورای اجرایی جمعیت هلال احمر مهاباد عدم استیفای سهم شهرستان مهاباد از پروژه مجتمع تجاری هلال احمر (مهاباد مال) را دلیل استعفای خود عنوان کرد.

او ادامه داد: « شرکت سرمایه گذاری هلال احمر با گذشت چند سال از فعالیت ، متاسفانه به اعتقاد بنده از اساسنامه و اهداف تاسیس فاصله گرفته است. بطوریکه با سلیقه ای عمل کردن ، خلف وعده با شهرستانها در واگذاری سهم آنها در پروژه ها و اعمال نگاه صرفا اقتصادی در پروژه ها بنام جمعیت هلال احمر بدون توجه به جایگاه مردمی این نهاد ، موجب شده است که سرمایه اصلی جمعیت هلال احمر که همانا " اعتماد عمومی" است، نزد افکارعمومی خدشه دار شود و این کج سلیقگیها و انحرافات در شرکت ها ی وابسته متاسفانه بنام جمعیت هلال احمر ثبت و بازتابهای منفی آن به این نهاد مقدس باز می گردد».

نماینده مهاباد: سهم مهاباد از محل درآمدهای هلال احمر محفوظ است

اما نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است سهم مهاباد از محل درآمدهای هلال احمر محفوظ است.

جلال محمودزاده امروز هفتم مهر ماه در این خصوص به کردپرس گفت: مشکلی از لحاظ تأمین اعتبار وجود ندارد و در صورت فروش مغازه های تجاری، از منابع درآمد هلال احمر ، عملیات ساخت درمانگاه آغاز و تکمیل می‌شود.

او با اشاره به توقف عملیات ساخت افزود: متاسفانه پیمانکار قبلی بسیار ضعیف بود و همین موجب شد که تغییر در پیشرفت وضعیت ساخت درمانگاه ایجاد نشود، اما با تغییر پیمانکار امید می رود که عملیات ساخت سرعت بگیرد.

او بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از مغازه های مجتمع تجاری مهاباد مال، وابسته به جمعیت شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، در مرحله فروش قرار دارد و همین امر می‌تواند در آینده نیز در برای ادامه تامین اعتبار ساخت درمانگاه تامین مالی خوبی به حساب بیاید و سهم مهاباد در هلال احمر قطعاً محفوظ خواهد بود.

به گفته نماینده مهاباد در مجلس، «هلال احمر درآمد کسب شده از این پروژه را پیشتر صرف ساخت کلینیک درمانی در چند شهر دیگر کرده بود که این موضوع را در سالهای 95 و 96 پیگیری کردم، در نهایت هلال احمر برای بازگشت این درآمدها پروژه ساخت یک کلینیک تخصصی در ساختمان شیر وخورشید سابق یا بیمارستان قدیم در جنب ثبت حوال را در6 طبقه شروع کرده است.

پروژه تجاری پر حاشیه هلال احمر مهاباد و سهم ناپیدای شهرداری!

اما خود این پروژه تجاری در مهاباد تا کنون بدون حاشیه نبوده است، پروژه ایی که خود قرار است منبع درآمدی برای ساخت یک درمانگاه در مهاباد شود تا کنون آماج انتقادات فراوانی از سوی مسئولان شهرستانی نیز قرار گرفته است که یکی از آنها عدم پرداخت وجوهات قانونی این مجتمع تجاری به شهرداری مهاباد بود.

مجتمع تجاری هلال احمر مهاباد، سال 96 به دلیل تخلفات ساختمانی و افزایش زیربنا، موظف به پرداخت مبلغ ۹۷۰ میلیون تومان به حساب شهرداری مهاباد شده بود تا در مقابل شهرداری نیز پایان کار ساختمانی را تحویل دهند.

اما در سال 98 شهرداری مهاباد همچنان خواستار اخذ حق خود در پروژه هلال احمر بود. و این بار حقی که سرپرست سابق شهرداری مهاباد آن را از پروژه هلال احمر درخواست کرده بود، مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان بود که به دلیل بحران مالی دامنگیر، شهرداری خواستار دریافت این وجه تماما به صورت نقدی بود.

مبلغ مورد بحث، بدهی این پروژه از تجمیع پلاکی است که در زمان ساخت این مجتمع تجاری نادیده گرفته شده و پیمانکار پروژه هلال احمر خود را ناتوان از پرداخت نقدی این هزینه دانسته و تقاضا کرده بود تا حق شهرداری مهاباد را ۲۰ درصد به صورت نقدی و مابقی را به صورت پایاپایی ملک پرداخت کند.

اما شهرداری مهاباد در آن زمان تاکید کرد تا زمانی که مالک پروژه، تعهدات خود در قبال شهرداری مهاباد عملی نکند، شهرداری از اهدای پایان کار این مجتمع تجاری ناتوان است.

با همه این تفاصیل بهار سال گذشته، مجتمع تجاری خدماتی "مهاباد مال" بدون حضور مسئولین افتتاح شد در حالی شهرداری مهاباد همچنان مدعی بود که این مجتمع پایان کار خود را از شهرداری دریافت نکرده است!

این موضوع حتی به هیات تطبیق شهرستان مهاباد هم راه یافت. در آن زمان «رشید درویشی» سرپرست شهرداری مهاباد به کردپرس گفت: این موضوع به تایید کمیسیون هیات تطبیق فرمانداری مهاباد نیز رسیده است. اما با توجه به اینکه این پرونده در سازمان بازرسی نیز مطرح شد و دارای هشدار نظارتی است و باید این مبلغ نقدا به شهرداری مهاباد جهت تسویه حساب حقوق معوقه پرسنل و کارگران پرداخت شود.

علیرغم تاکید سرپرست شهرداری مهاباد مبنی بر تایید این موضوع در هیات تطبیق فرمانداری مهاباد، هاشمی کیانی مسئول هیات تطبیق این شهرستان در گفتگو با خبرنگار کردپرس، بیان کرد: پیمانکار پروژه مجتمع هلال احمر مهاباد خواستار پایاپای ملک با شهرداری مهاباد بوده که طرح آن به هیات تطبیق این شهرستان ارسال شده، اما با توجه به وضعیت مالی شهرداری با این مورد موافقت نشده است.

بازگشت درآمدهای هلال احمر به مهاباد و ساخت درمانگاهی نیمه کاره و معلق

در نهایت بازگشت بخشی از درآمدهای حاصل از مجتمع تجاری در مهاباد توسط شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، ساخت یک ساختمان نیمه کاره با کاربری درمانی است که ساخت و ساز آن معلق شده است.

به غیر از مجتمع تجاری هلال احمر که تا کنون بخشی از مغازه های آن در مهاباد به فروش رفته است، ساخت درمانگاه از محل درآمدهای هلال احمر مهاباد تا کنون تغییری پیدا نکرده است، محوطه بیمارستان مهاباد هم همچنان تعریفی ندارد و مشخص نیست درآمدهای شرکت سرمایه گذاری هلال احمر در مهاباد تا کنون صرف چه اقداماتی شده است؟!

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 329756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha