درمانگاهی که نیمه کاره رها شد/ سهم مهاباد از درآمدهای هلال احمر کجاست؟

سرویس آذربایجان غربی- خلف وعده شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران در واگذاری سهم پروژه های انجام شده به شهرستان ها و اعمال نگاه صرفا اقتصادی در قالب مجتمع های تجاری و عدم توجه به تقویت زیر ساخت های موجود در مهاباد عیان است و سهم این شهر از ثروت عظیم هلال احمر، به غیر ساخت مجتمع تجاری «مهاباد مال» که قرار بود از محل فروش مغازه ها، منبع درآمدی برای ساخت یک درمانگاه در مهاباد شود، ناپیدا است و مشخص نیست درآمدهای شرکت سرمایه گذاری هلال احمر در مهاباد تا کنون صرف چه اقداماتی شده است؟!

به گزارش کردپرس، هلال احمر مهاباد با داشتن املاک و مستغلات فراوان یکی از قدیمی ترین و ثروتمندترین شعب هلال احمر کشور به شمار می رود و به اعتقاد بسیاری این ثروت عظیم اما باعث نشده در چهل سال گذشته کوچکترین سرمایه گذاری در این حوزه انجام شود و فرسوده شدن محوطه تنها بیمارستان شهر و نیمه کاره ماندن درمانگاه تخصصی در محله بیمارستان قدیم شهر نیز گواه این مدعا است.

تنها مجتمع تجاری (مهاباد مال) در سال های اخیر از سوی شرکت سرمایه‌گذاری هلال‌احمر ایران در مهاباد ساخته شده و آنهم بدون حاشیه نبوده است. پروژه ایی که قرار بود، منبع درآمدی برای ساخت یک درمانگاه در مهاباد شود اما در پرداخت وجوهات قانونی اش به شهرداری مهاباد هم حاشیه ساز شد!

در واقع؛ شرکت سرمایه گذاری هلال احمر وابسته به جمعیت هلال احمر کشور، در سال ۹۴ به ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ به نام مجتمع تجاری خدماتی هلال احمر که بعدها به (مهاباد مال) تغییر یافت، اقدام کرد و مقرر شد که این شرکت ، از طریق فعالیت های تجاری و فروش مغازه های مجتمع، جهت ساخت یک درمانگاه تخصصی در محله بیمارستان قدیم مهاباد (شیر و خورشید سرخ مهاباد) هزینه کند که هنوز این مهم نیز حاصل نشده است!

درآمد پروژه (مهاباد مال) صرف ساخت کلینیک درمانی در شهرهای دیگر شد

سهم مهاباد از ثروت عظیم هلال احمر در این شهر، به غیر از این مجتمع تجاری هلال احمر که تا کنون بخشی از مغازه های آن به فروش رفته است، چیز دیگری نبوده و ساخت درمانگاه از محل درآمدهای هلال احمر مهاباد هم تا کنون تغییری پیدا نکرده است! محوطه بیمارستان مهاباد هم همچنان تعریفی ندارد و مشخص نیست درآمدهای شرکت سرمایه گذاری هلال احمر در مهاباد تا کنون صرف چه اقداماتی شده است؟!

این در حالی است که بنا بر اعلام  نماینده مهاباد در مجلس؛  «در اواسط دهه ٩٠، هلال احمر درآمد کسب شده از پروژه مجتمع تجاری خدماتی هلال احمر (مهاباد مال) را صرف ساخت کلینیک درمانی در چند شهر دیگر کرده بود»!!

جلال محمودزاده، سال ٩٩ در گفت و گو با کردپرس در این باره گفته بود: «هلال احمر برای بازگشت این درآمدها پروژه ساخت یک کلینیک تخصصی در ساختمان شیر وخورشید سابق یا بیمارستان قدیم در جنب ثبت احوال را در۶ طبقه شروع کرده است  ودر حال حاضر بسیاری از مغازه های مجتمع تجاری مهاباد مال، وابسته به جمعیت شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، در مرحله فروش قرار دارد و همین امر می‌تواند در آینده نیز در برای ادامه تامین اعتبار ساخت درمانگاه تامین مالی خوبی به حساب بیاید و سهم مهاباد در هلال احمر قطعاً محفوظ خواهد بود».

درمانگاهی که نیمه کاره رها شد/ سهم مهاباد از درآمدهای هلال احمر کجاست؟

محوطه فرسوده بیمارستان مهاباد و مبلغ مبهم مال الاجاره املاک هلال احمر

از سویی دیگر؛ بر اساس مصوبه هیات وزیران وقت، تمامی بیمارستان‌های هلال احمر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این شد که تنها بیمارستان مهاباد نیز که تحت مالکیت هلال احمر بود، در اختیار این وزارت خانه قرار گرفت اما به گفته رییس مستعفی جمعیت هلال احمر مهاباد؛ «در سال‌های اخیرا مبلغ مال الاجاره املاک بیمارستان توسط استان به صورت مشخصی به مهاباد بازگشت داده نشده و در سایر بخش های توسعه فیزیکی بیمارستان به کار رفته است. هر چند شناسایی ردیفی جداگانه برای اجاره های املاک موجود در بیمارستان مهاباد و اختصاص آن به ساماندهی و بهینه سازی املاک و محوطه نیز وعده داده شده است». این مورد هم تا کنون علیرغم پیگیری های متعدد چندان موفق نبوده است.

 در نهایت بازگشت بخشی از درآمدهای حاصل از مجتمع تجاری مهاباد مال توسط شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، ساخت یک ساختمان نیمه کاره با کاربری درمانی است که ساخت و ساز آن از مدت های پیش معلق شده است.

این پروژه درمانی ۵ طبقه ایی با اعتبار اولیه ۱۷ میلیارد و۵۰۰ میلیون تنها فنداسیون طبقه اول به اتمام رسیده و پس از آن معلق مانده و ساخت و ساز آن از چهار سال پیش متوقف شده است. در آن زمان مسئولان مربوطه این توقف عملیات را به ضعف پیمانکار نسبت داده و اظهار امیدواری کردند با تغییر پیمانکار عملیات ساخت سرعت بگیرد، اما با گذشت زمان و تغییر پیمانکار پروژه! باز هم خبری از شروع عملیات ساخت و تکمیل درمانگاه تخصصی در مهاباد نشده است!

رییس سابق سازمان جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز پیشتر در خصوص بازگشت درآمدهای حاصل از  مجتمع تجاری مهاباد مال به خبرنگار کردپرس گفته بود: «شرکت سرمایه گذاری هلال احمر که وابسته به جمعیت هلال احمر کشور است، از طریق فعالیت های تجاری این شرکت، جهت ساخت یک درمانگاه تخصصی در محله بیمارستان قدیم مهاباد هزینه کرده، اما خود جمعیت هلال احمر قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیست و از طریق مشارکت با بخش خصوصی می تواند علاوه بر ساخت درمانگاه درآمد حاصل از این پروژه را در سایر پروژه ها به کار بگیرد». در حالی که وعده ها چیز دیگری بود!

مجتمع تجاری و خدماتی "مهاباد مال" تحویل موقت شد

اخیرا هم شرکت سرمایه‌گذاری هلال‌احمر ایران اعلام کرده است: پروژه مجتمع تجاری و خدماتی "مهاباد مال" با ۳۷۰۰۰ متر مربع زیربنا در شهرستان مهاباد؛ قطب توزیع و فروش کالاهای غرب کشور،  اردیبهشت ماه امسال و همزمان با هفته هلال احمر از شریک سرمایه گذار تحویل موقت شد. این پروژه در ٣ طبقه با کاربری تجاری، دو طبقه با کاربری پارکینگ و یک طبقه رستوران احداث شده  ودارای بیش از ٣٦٥  واحد تجاری است که در زوایای مختلف (۷ زون)  قرار گرفته‌اند.

آنچه عیان است؛ خلف وعده شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران در واگذاری سهم پروژه های انجام شده به شهرستان ها و اعمال نگاه صرفا اقتصادی در پروژه های بنام جمعیت هلال احمر در قالب مجتمع های تجاری و عدم توجه به تقویت زیر ساخت های موجود است که تا کنون انتقادات فراوانی را متوجه هلال احمر ایران کرده است.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 2755955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha