«ریه‌‌گه‌ی کاوه‌» گامی برای تکمیل پازل ادبیات کُردی در کرمانشاه

سرویس کرمانشاه - تازه‌ترین اثر دکتر جلیل آهنگرنژاد شاعر و روزنامه‌نگار برجسته کرمانشاهی با عنوان «ریه‌‌گه‌ی کاوه‌» به اهتمام نشر دیباچه منتشر شد.

دکتر آهنگرنژاد در گفتگو با کردپرس ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «ریه‌‌گه‌ی کاوه‌» درباره ضرورت وجود چنین آثاری گفت: اصولاً برخی از کتاب ها بر اساس نیاز جامعه تولید می‌شوند. نیازی که بیش از هر چیز جنبه‌ی اجتماعی دارند. کرمانشاه امروز به دنبال بازیابی هویت فرهنگی_تاریخی خویش است. این یک اتفاق نه! که یک جریان پویای همه جانبه است. بر همین اصل، اهل قلم، تمامی حوزه‌های این اقلیم گویشی و زبانی را با هم می‌ببینند. یعنی همزمان بسیاری از تکه های پازل فرهنگی در حال تکمیل شدن است.

وی همچنین افزود: در این اقلیم گویشی و زبانی، شعر به عنوان یکی از پایه های مهم حافظ هویت فرهنگی، به صورت مقبولی در حال آفرینش و تولید است. داستان هم مسیر نوزایی خود را طی می کند. سایر تکه های این پازل هم در حال حرکت هستند و اکنون زمان بازنمایی تولیدات ادبی و نیاز به بازخوانی و ارزیابی این آثار در مسیر خاص این داده هاست. تحلیل ها باید رنگ رسمی تری به خود بگیرند و دریچه های نقد رسمی گشوده تر باشند. کتاب «ریه‌گه‌ی کاوه» گامی کوچک را به همین نیات برداشته است.

آهنگرنژاد همچنین درباره «ریه‌‌گه‌ی کاوه‌» گفت: کتاب مذکور به تحلیل، بازنمایی و معرفی جریانات ادبیات کُردی (با تکیه بر کُردی کلهری یا کرماشانی) در جغرافیای کرمانشاه می پردازد و ضمن معرفی شاخص‌های ادبی این حوزه‌ی گویشی از زبان کُردی، قبل از هر چیز می کوشد به ذائقه‌ی مخاطبان بسیارِ فرهنگ و ادب کردی پاسخ بدهد و دری به باغ آشنایی جدی تر با فرهنگ و ادب این سالهای کُردی در کرمانشاه باشد.

وی در پایان با اشاره به این نکته که دوستداران فرهنگ و هنر کُردی می دانند که شعر کُردی در دو دهه‌ی اخیر در کرمانشاه به عنوان یک جریان پویای فرهنگی، توانسته است نام‌ها و نشان‌هایی معتبر را به دفتر ادبیات کُردی معاصر بیافزاید، گفت: بازنمایی چنین جریان پویایی به همراه نقد و تحلیل آثار تولید شده در میان تولیدات ادبی کُردی جنوبی، مهمترین ضرورتی است که می‌تواند راه آینده‌ی این جریانات فرهنگی را پویاتر سازد و ساز ادبیات کُردی در این جغرافیا را با جهان پیشرو، کوک نماید. ضروری است که رهیافت‌ها و تأثیرات فرهنگی_اجتماعی چنین جریاناتی نیز بازخوانی شوند.

تاکنون از جلیل آهنگرنژاد کتاب‌های دیگری از جمله: نرمه واران، ته‌م، رووژ، تصحیح و پژوهش حماسه کُردی، طعم روزهای نیامده، خواب‌های خانقین منتشر شده است.

کد خبر 318856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha