رونق شهرک صنعتی مهاباد با باج گیری از مردم و محیط زیست!

سرویس آذربايجان غربى- یک سال از وعده وزارت صمت در خصوص تصویب اعتبارات برای حل مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد می گذرد و هنوز هم راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه در این شهرک اجرا نشده است. این مسئله نگرانی ها از ورود دوباره پساب به منابع آبی و زیر زمینی را تقویت کرده و این مردم و محیط زیست هستند که تاوان پس می دهند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شهرک صنعتی مهاباد با ٧٤ واحد فعال با مشکل تصفیه پساب واحدهای صنعتی روبه رو است و ظرفیت تصفیه‌خانه ۳۰۰ متر مکعبی کنونی پاسخگوی حجم پساب تولید شده این شهرک نیست. در حال حاضر میزان پساب تعدادی از واحدهای صنعتی بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه کنونی فاضلاب شهرک است، به نحوی که یکی از واحدها به تنهایی حدود ۴۰۰ مترمکعب پساب تولید می‌کند و این میزان بیش از ظرفیت کل تصفیه خانه است!

در این وضعیت گاه و بی گاه شاهد نفوذ پساب شهرک صنعتی به منابع آبی روستاهای اطراف آن و اراضی کشاورزی بخش مرکزی مهاباد هستیم. وجود بوی نامطبوع، مسموئیت صدها نفر از مردم روستای «دریاس» مهاباد به دلیل نشت فاضلاب در منبع آب شرب این روستا، تایید وجود مشکل شیمیایی در آب شرب روستای «ترشکان»، آلودگی چاه ها و سفره های آب زیرزمینی، ناپایداری چند ماهه آب شرب روستایی به دلیل ناسالم بودن و ... همه و همه عوارض عدم مدیریت صحیح در حوزه شهرک صنعتی مهاباد بوده و در سالیان اخیر با وجود همه این عوارض مخرب تنها راهکار مسئولان متاسفانه در حد اخطار و وعده های بی سرانجام بوده است.

یک سال از وعده وزارت صمت گذشت و خبری نشد

اکنون؛ دقیقا یک سال از وعده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تصویب اعتبارات ملی و استانی برای حل مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد می گذارد.

بر اساس وعده های علی رسولیان، معاون وزیر صمت، در اسفند سال ٩٩، مصوب شده بود که ٥ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ٣ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای حل مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد تخصیص یابد.

در واقع با تصویب ٨ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی بنا بر وعده معاون وزیر صمت، برای رفع مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و گذشت یک سال از آن، حداقل بخشی از این اعتبار باید تخصیص پیدا می کرد! اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد در این باره به کردپرس می گوید: «هنوز پیاده سازی و راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی مهاباد مورد توجه قرار نگرفته و همچنان موجب بروز مشکلات زیست محیطی در این شهرستان شده است» .

فاروق سخنور اضافه می کند: «برابر اظهارات مدیر شهرک صنعتی مهاباد فاز دوم تصفیه خانه با ظرفیت ۹۰۰مترمکعب در سال ۱۴۰۱ راه اندازی خواهد شد و با راه اندازی فاز دوم، کلیه پساب های تولیدی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی تصفیه و خروجی تصفیه خانه با استاندارد مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست خواهد رسید».

پیگیری های قضایی هم جوابگو نبوده اند؛ محیط زیست همچنان قربانی

سال گذشته هم اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اعلام کرد از طریق قضایی پیگیر مشکل پساب شهرک صنعتی شده است، اما با وجود پیگیری های اداره محیط زیست باز هم آلایندگی شهرک باقی است و سال هاست در مهاباد استانداردهای زیست محیطی، فدای رونق اقتصادی می شود و وعده راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه هم هر سال به سال آینده موکول می شود!

این در حالی است که پاییز سال گذشته هم مدیر شهرک صنعتی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس گفته بود: «برای راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه شهرک، ٦ میلیارد تومان نیاز است که تا کنون فقط یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مهاباد مصوب شده و برای راه اندازی این پروژه به ٤ میلیارد تومان دیگر نیز لازم است تا مدول دوم به طور کامل راه‌اندازی شود که این میزان باید از سازمان شهرکهای صنعتی دریافت شود».

شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی هزینه ایی تقبل نمی کند

شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی هم اما تاکنون تنها وعده داده و هیچ هزینه ایی را تقبل نکرده است. مدیرعامل این شرکت در آن زمان گفته بود: «راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد در دست اجرا است و 50 درصد اعتبار پروژه از طریق این شرکت تامین می شود و این پروژه احتمالاً به دلیل وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی یک سال زمان می‌برد». اما این یک سال هم گذشت و سال ١٤٠٠ نیز به پایان رسید و خبری از مدول دوم و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی نیست!

این مسئله نگرانی ها از ورود دوباره پساب به منابع آبی و زیر زمینی در آینده را تقویت کرده است.

تماس های تلفنی برای تمدید مهلت ضرب الاجل تعطیلی واحدهای صنعتی

در کنار آلایندگی های خطرناک شهرک صنعتی مهاباد و آلوده کرده منابع آبی و اراضی کشاورزی روستاهای هم جوارش، خود واحدهای صنعتی هم در احداث پیش تصفیه خانه کوتاهی می کنند و مسئولان هم تنها به اخطارها و تمدید آن ها بسنده می کنند و هشدارهای شدید الحن مسئولان جهت برخورد قانونی هم تنها به پلمب کوتاه مدت واحدهای صنعتی منجر شده و تا کنون نتوانسته جوابگوی خسران وارده به محیط زیست شهرستان مهاباد باشد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی در تایید این وضعیت گفته بود؛«متاسفانه از سوی مسئولان استانی و شهرستانی بارها با اداره کل شهرک های صنعتی تماس گرفته شده و اصرار می کنند که در ضرب الاجل تعطیلی واحدهای صنعتی با ملاحظه برخورد شود و مدت زمان مقرر شده برای اصلاحات لازم و استانداردسازی این واحدها تمدید ‌شود و این درخواست ها سبب شده که تاکنون این وضعیت تداوم داشته باشد».

تهدید آب های زیر زمینی با پساب صنعتی؛ چه کسی پاسخگو است؟

بی سرانجامی وعده های وزارت صمت در تخصیص اعتبار، کم کاری های مسئولان استانی و شهرستانی، کوتاهی واحدهای صنعتی در شهرک تا بدین لحظه سبب شده هیچکدام از حاشیه سود خود به نفع جان مردم کنار نکشند و این روستاییان، کشاورزان و محیط زیست اند که تاوان پس می دهند.

پروژه هایی مدیریت پساب و فاضلاب در آذربایجان غربی اغلب 30 ساله شده اند و بیشتر آنها در گیر و دار تامین اعتبار برای اجرا و تکمیل هستند و ورود دستگاه قضا برای رسیدگی به واحدهای متخلف هم تا کنون در مهاباد آن چنان که باید جدی نبوده است.

وقتی آب های زیر زمینی، این منابع تجدید ناپذیر منطقه، آلوده شدند، دیگر زمانی برای جبران مافات نیست. آیا آن زمان مسئولان کم کار می توانند جوابگو باشند؟!

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

وزارت صمت تصویب اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد را وعده داد

تعلل در تکمیل تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و نفوذ پساب به منبع آب شرب روستایی!

هشدار فرماندار مهاباد به واحدهای آلاینده شهرک صنعتی؛ اقدام نکنید قانونی برخورد می شود!

کد خبر 28958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha