ترکیه چگونه از مزدوران سوری در لیبی، قره‌باغ و امروز در اوکراین بهره می‌گیرد

سرویس سوریه- از لیبی تا اوکراین؛ ترکیه از شبه نظامیان مخالفان سوری برای تامین منافع خود در منطقه بهره می‌برد.

به گزارش کُردپرس، اخیراً منابع خبری از قصد ترکیه برای اعزام جنگجویان استخدام شده از گروه‌های ارتش ملی سوریه به اوکراین برای شرکت در جنگ علیه روسیه خبر دادند.

مرکز اسناد تخلفات در شمال سوریه روز جمعه اعلام کرد که ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه بیش از یک جلسه با سرکردگان گروه‌های تحت کنترلش در مناطق اعزاز و عفرین در حومه شمالی حلب برگزار کرده است که آخرین جلسه آن جمعه هفته گذشته بود.

ترکیه از رهبران این گروه‌ها خواسته تا فهرستی از اعضای لشکر حمزه، سلطان مراد و لشکر شام و لشکر سلیمان شاه موسوم به الامشات، احرار الشرقیه و سپاه جلال را برای انتقال به اوکراین برای مبارزه با روسیه تهیه کنند. به گفته منابع این مرکز، استخدام در حال حاضر آغاز شده است و رقم حقوق ۱۰۰۰ دلار در ماه است.

رسانه‌های روسی نیز به نوبه خود از ملاقات رهبران امنیتی اوکراین با همراهی اطلاعات ترکیه با رهبران گروه‌های ارتش ملی سوریه برای بحث در مورد امکان عضوگیری در جنگ اوکراین خبر دادند.

از ابتدای جنگ سوریه، ترکیه خود را بر روند وقایع سوریه تحمیل کرد و در ماه می ۲۰۱۷، با توافق بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش در نشست‌های آستانه به یک سر معادلات سوریه بدل شد.

شکست‌های ارتش آزاد سوریه در آن زمان ادامه یافت و سلسله جابجایی و انتقال سوری‌های وفادار به ترکیه به شهر ادلب آغاز گردید تا ترکیه بعدا از آنها در نبردها علیه اداره خودمختار شمال شرق سوریه استفاده کند.

ترکیه از عفرین تا سریکانی و گری‌سپی، عملیات‌های زمینی و هوایی را در داخل خاک سوریه با استفاده از عناصر سوری خود و با هدف از بین بردن مناطق اکثریت کُردنشین در مرز سوریه و ترکیه (مناطق اداره خودمختار) آغاز کرد.

ترکیه با شروع جنگ دوباره در لیبی در آوریل ۲۰۱۹، بین نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی و نیروهای وفادار به فایز السراج رئیس جمهور دولت وفاق ملی، اعزام نیروهای ارتش را به این کشور آغاز کرد و از دولت وفاق ملی حمایت کرد.

علیرغم تکذیب ترکیه، گزارش‌های بین‌المللی تأیید کردند که ترکیه هزاران تن از گروه‌های مسلح سوری وفادار به خود را برای مبارزه با نیروهای حفتر در حمایت از السراج به لیبی فرستاده است.

در آن زمان روزنامه انگلیسی «گاردین» به نقل از منابع خود، مقاله ای منتشر کرد که در آن آمده بود: «حدود دو هزار جنگجوی سوری در یگان هایی فعال هستند که مهم ترین آن یگانی به نام عمر المختار، رهبر مقاومت لیبی است.»

با کشته شدن تعدادی از این‌ جنگجویان در نبردها و دستگیری برخی از عناصر سوری به دست نیروهای حفتر، اردوغان مجبور به اعتراف به اعزام این گروه ها شد.

در فوریه ۲۰۲۰، اردوغان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول اعتراف کرد که "مزدوران" سوری طرفدار ترکیه را به همراه مربیانی از نیروهای ترکیه برای انجام آموزش به لیبی فرستاده است.

در همین حال، محمد القبلاوی وزیر امور خارجه دولت وفاق ملی (در آن زمان)، در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی توضیح داد که حضور این عناصر در چارچوب اعزام کارشناسان نظامی ترکیه با هدف آموزش اعضای ارتش دولت وفاق ملی بوده است.

هدف ترکیه از امضا قراداد همکاری با دولت سراج، گسترش نفوذ در آبهای شرق مدیترانه است که سرشار از گاز طبیعی است.

با وجود توافق‌های بین‌المللی درباره آتش‌بس در لیبی و ممانعت از ارسال کمک‌های نظامی به طرف‌های متخاصم، ترکیه همچنان به اعزام شبه‌نظامیان سوری به لیبی ادامه می‌دهد که آخرین آن در ماه فوریه بود.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، این شامل ۱۵۰ مزدور از تیپ الفتح است که زیر چتر ارتش ملی سوریه است.

ترکیه در جاهایی که بحران وجود دارد و یا تنش‌ها بالا گرفته است، حضور پیدا می‌کند تا با استفاده از شبه نظامیان سوری در جنگ های خارجی، منافع خود را گسترش دهد.

ترکیه به محض شروع جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ در اطراف منطقه قره باغ کوهستانی، شروع به اعزام اولین شبه نظامی سوری به آذربایجان برای جنگ علیه ارمنستان کرد.

مانند مورد لیبی و علیرغم تکذیب ترکیه، ده ها گزارش رسانه ای از اعزام شبه نظامیان ترکیه به آذربایجان آمده شده که ده ها تن از آنها توسط نیروهای ارمنی اسیر شدند.

رویترز در پایان سپتامبر ۲۰۲۰ گزارشی منتشر کرد که در آن دو جنگجو از شبه نظامیان سوری به این ارگان‌خبری گفتند که «ترکیه جنگجویان سوری را برای حمایت از آذربایجان در ازای حقوق ماهیانه ۱۵۰۰ دلار آمریکا به جنگ می‌فرستد».

ترکیه شبه‌نظامیان سوری را با هدف حفظ منافع خود در منطقه و در جستجوی منابعی برای احیای اقتصاد فروپاشیده ترکیه و گشودن راه آسیای مرکزی از طریق دروازه زنگزور‌ وارد جنگ قره باغ کرد.

جنگ قره باغ به طور قطعی به نفع آذربایجان و همپیمانش ترکیه پایان یافت، به طوری که شبه نظامیان سوری پس از دریافت وعده های اعطای تابعیت آذری به آنها از منطقه اخراج شدند.

کد خبر 28677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha