ترکیه سربازان سوری را آموزش داده و به عنوان نیروهای خود به آفریقا می فرستد + فیلم

سرویس ترکیه - دیده بان حقوق بشر سوریه از اعزام سربازان اجیر شده سوری توسط ترکیه برای مقاصد نظامی به نیجر آفریقا به جای نظامیان ترکیه خبر داد. 

به گزارش کردپرس، دیده بان حقوق بشر سوریه (SOHR) مستقر در بریتانیا که نمایندگانی در سراسر سوریه دارد، اعلام کرد که استخدام سوری ها برای اعزام به نیجر از چند ماه پیش ادامه دارد.

رامی عبدالرحمن، مدیر SOHR گفت: «ما اسنادی داریم که نشان می دهد حدودا هزار و 100 جنگجوی سوری از سپتامبر سال گذشته توسط ترکیه در نیجر مستقر شده‌اند.»

عبدالرحمن در گفتگو با بخش کُردی صدای آمریکا گفت که این سربازان مزدور از مناطق تحت کنترل ترکیه و گروه های مسلح سوری تحت امر ترکیه در شمال غرب سوریه استخدام و به نیجر اعزام شده اند.

سازمان حقوق و حقیقت و عدالت برای سوری ها (STJ) مستقر در فرانسه نیز اعلام کرد که این موضوع را مستند کرده است.

مقامات پنتاگون می گویند خروج نیروها از سوریه قابل بحث نیست، اما از سرگیری مذاکرات سازوکار استراتژیک آمریکا و ترکیه باعث شده که ترکیه امیدوار به پرکردن شکاف احتمالی آینده شود.

به نوشته صدای آمریکا، ترکیه در گذشته جنگجوهای سوری را از طریق شرکت مشاوره دفاعی بین‌المللی سادات (SADAT)، یک شرکت نظامی خصوصی که روابط نزدیکی با دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دارد، به مناطق درگیری دیگر مانند آذربایجان و لیبی اعزام کرده است.

رامی عبدالرحمن همچنین گفت که سادات مسئول جذب شهروندان سوری از مناطق تحت کنترل ترکیه برای مزدوری است.

صدای آمریکا مدعی شد که دفتر سادات واقع در استانبول درخواست این رسانه را برای مصاحبه رد کرده است. همچنین وزارت خارجه نیز تماس این رسانه را بی پاسخ گذاشته است.

یک جنگجوی سوری به نام احمد هفته گذشته در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت که شبه نظامیان سوری تحت امر ترکیه به نام لشکر سلطان مراد او را برای اعزام به نیجر استخدام کرده اند.

این جنگجوی سوری که خود اهل استان حلب است، گفت که سربازان جدید قبل از پیوستن به درگیری های نیجر در اردوگاه ها آموزش می بینند. احمد گفت: «دو کاروان اول جنگجویان سوری پیشتر به نیجر اعزام شده اند و کاروان سوم نیز به زودی اعزام خواهد شد.»

یکی دیگر از جنگجویان سوری به خبرگزاری فرانسه گفت که برای یک ماموریت در نیجر با قراردادی شش ماهه با حقوق هزار و 500 دلار استخدام شده است.

جنگجویان سوری دلیل پذیرش چنین پیشنهادهایی را مسائل مالی عنوان می کنند.

به گفته SOHR، مزدوران سوری تحت امر ترکیه در منطقه مرزی بین نیجر، مالی و بورکینافاسو مستقر هستند.

عبدالرحمن گفت: مجروحان جنگ تا 30 هزار دلار غرامت دریافت می کنند و خانواده های کشته شدگان تا 60 هزار دلار غرامت دریافت می کنند.

سازمان ملل می‌گوید این منطقه مرزی میان سه کشور در سال‌های اخیر به دلایلی مانند فعالیت‌های تروریستی که توسط گروه‌های شبه‌نظامی انجام می‌شود، به کانون اصلی ناامنی تبدیل شده است.

کارشناسان می گویند حکومت نظامی نیجر به حمایت نظامی در این کشور نیازمد است، بنابراین به طور فزاینده ای به مزدوران مستقر توسط روسیه و ترکیه وابسته شده است.

منابع: بخش های کُرمانجی و ترکی VOA

برگردان: خبرگزاری کردپرس- سرویس ترکیه

کد خبر 2770663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha