زبان کردی در ترکیه باید زبان رسمی شود/با فرزندانمان به کُردی سخن بگوییم

سرویس ترکیه - اعضای پلتفرم زبان و فرهنگ کردی و احزاب و سازمان های سیاسی کرد، با برگزاری نشستی خواستار تلاش برای به رسمیت شناخته شدن زبان کردی به عنوان زبان رسمی و آموزشی ترکیه شدند.

به گزارش کردپرس، پلتفرم زبان و فرهنگ کُردی به مناسبت روز جهانی زبان مادری، خواستار پذیرش زبان کردی به عنوان زبان آموزش و زبان رسمی شد و از مردم خواست در همه جا با فرزندان خود به زبان کردی سخن بگویند.

بنا بر گزارش سایت خبری سیاست آزاد نو، پلتفرم زبان و فرهنگ کُردی با برگزاری نشستی در منطقه سور آمد (دیاربکر) خواستار رسمی شدن زبان کردی در ترکیه شد. بردان اوزترک رئیس مشترک کنگره جامعه دموکراتیک (DTK)، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، سینان چیفت یورک رئیس حزب کمونیست کردستان (KKP)، آیت اله آشیتی سخنگوی جنبش آزادی، سرتاچ بوجاک عضو ارشد حزب دموکرات کردستان باکور، حنیفی توران سخنگوی حزب آزادی کردستان (PAK)، و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در این نشست شرکت داشتند.

شرفخان جزیری سخنگوی پلتفرم زبان کردی با اشاره به طوماری که برای رسمی شدن زبان کردی راه اندازی شده است، گفت: «این کارزار توجه زیادی را به خود جلب کرد و با امضاهای جمع آوری شده تا حد زیادی به هدف خود رسید. در طول مبارزات انتخاباتی پانل ها، سمینارها و مراسم زیادی برای این کارزار برگزار شده است، اما هر بار با موانعی مواجه شده ایم که با تکمیل نواقصی که در این کارزار به وجود آمده به راه خود ادامه خواهیم داد.»

شیلان الماس کان، رئیس مشترک انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) با اشاره به اینکه پلتفرم زبان کردی از سیاسیون کردستان می خواهد که نوروز امسال را به زبان کردی برگزار کنند، گفت: «مهمترین موضوع باید زبان کردی باشد، نه فقط در یک شهر، بلکه در همه شهرهایی که نوروز در آن برگزار می شود. نه فقط سیاستمداران، بلکه همه نویسندگان و روشنفکران، شاعران، هنرمندان و افراد دیگر باید در جشن‌های نوروز به زبان کردی سخن بگویند.»

کان افزود که این نهاد در تلاش برای برگزاری همه پرسی برای آموزش به زبان مادری، و تصویب زبان کردی به عنوان زبان رسمی است.

زیلان جیلان رئیس مشترک استانی HDP آمد نیز در سخنانی خواستار رسمی شدن زبان کردی در ترکیه شد.

کد خبر 27903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha