آتش سوزی عامل اصلی تخریب منابع طبیعی/تنفس زمین نیازمند آگاهی مردم

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آتش سوزی یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع است.

پیمان فتاحی در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، دبا بیان اینکه در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می شود، گفت: به منظور پیشگیری از وقوع این پدیده ی مخرب در جنگل ها و مراتع این خطه سرسبز ، همکاری و مساعدت آحاد مردم حائز اهمیت و امری بسیار مهم و ضروری است.

وی اظهار کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی افزایش یافته است و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش سوزی می شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه در صورت وقوع حریق سنگین خسارت جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می شود، افزود: به منظور پیشگیری از وقوع این پدیده ی مخرب در جنگل ها و مراتع این خطه سرسبز که امری بسیار مهم و ضروری است، همکاری و مساعدت آحاد مردم استان بسیار حائز اهمیت است.

فتاحی ادامه داد: نظر به بارش ها و نزولات الهی در سال جاری و افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی فزونی یافته است.

وی یادآور شد: ضروری است کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند، نسبت به عدم رهاسازی زباله ها به ویژه انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت خودداری شود چرا که این اشیا گاها همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کنند.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: به هیچ وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکنند و در مواقع ضروری از اجاق سیار استفاده کرده و یا در سطوح بدون پوشش گیاهی اجاق مستقر کرده و اطراف اجاق را با سنگ محصور کنند.

فتاحی گفت: پس از اتمام استفاده از آتش، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند بلکه می توان با ریختن آب یا مدفون کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شد.

وی از مردم خواست از پرت کردن ته سیگار یاچوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی به ویژه در حاشیه راه ها و جاده ها جدا خودداری کرده و بهره برداران روستایی از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنند.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در مراتع  به ویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه استفاده نکنند و از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب جلوگیری کنند.

فتاحی افزود: در صورت بروز آتش سوزی درعرصه های منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره ۱۵۰۴  بلافاصله با رعایت مسائل ایمنی نسبت به خاموش کردن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی ویژه اطفاء حریق محل را ترک نکنند.

کد خبر 2770870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha