میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

سرویس عراق و اقلیم_ سازمان حسابرسی عراق در گزارش مشترک خود  با سازمان حسابرسی اقلیم کردستان با اشاره به درآمدهای غیرنفتی کردستان اعلام کرد اقلیم کردستان این درآمدها را به دولت فدرال تحویل نداده است و نتایج خود را در خصوص این درآمدها مطرح کرده است. به نظر این سازمان در خصوص گذرگاه باشماخ لیست حقوقی که در بین دوماه ارائه شده شده با دو نوع امضا متفاوت تهیه شده است و ضمن اظهار تردید در این باره از کارمندان اقلیم کردستان خواست  به جای همکاران خود رسید دریافت حقوق را امضا نکنند جزئیات درآمدهای گمرکی و فرودگاههای اقلیم کردستان به شرح زیر است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، سازمان حسابرسی عراق با همکاری سازمان حسابرسی اقلیم کردستان درآمدهای غیر نفتی اقلیم کردستان را مورد حسابرسی قرار داده است به گزارش حسابرسیهای انجام گرفته برای شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ (از تاریخ ۲۰۲۳/۱/۱ الی ۲۰۲۳/۶/۳۱) مقدار درآمدهای غیر نفتی اقلیم کردستان به سرح زیر است:

  • - درآمدهای غیر نقتی در مدت این شش ماه بالغ بر  ۲,۰۸۳ میلیارد دینار بوده است، دولت اقلیم کردستان براساس آنچه که در قانون بودجه عمومی عراق آمده است درآمدهای غیر نفتی خود را به بغداد تحویل نداده است این در حالی است که در تاریخ ۲۰۲۳/۶/۲۶ قانون بودجه وارد فاز اجرایی شده است و برای کل این سال اجرا شده است.
  • درآمدهای غیر نفتی شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ عبارتند از :
  • مبلغی بالغ بر ۱۵۹ میلیارد دینار که از سوی دولت و سازمانهای بین‌المللی به اقلیم کردستان پرداخت شده است.
  • در ستون سایر درآمدها ۳۶۸ میلیارد دینار ثبت شده است سازمان حسابرسی از منبع تامین این مبلغ اطلاعی ندارند زیرا هیچگونه بررسی در این زمینه انجام نگرفته است.
  • اداره کل حسابداری وزارت اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان به کمیسون مشترک سازمان حسابرسی اعلام کرده است که تنها ۶ گذرگاه مرزی وجود دارند که شامل این موارد هستند:

میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

اما کمیته گذرگاههای مرزی عراق به سازمان حسابرسی اعلام کرده است در اقلیم کردستان ۱۲ گذرگاه و ۲۰ معبر مرزی وجود دارند و تعدادی از آنها رسمی و تعداد دیگر غیر رسمی هستند که شامل موارد زیر هستند:

گذرگاههای رسمی و تایید شده از سوی دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق:

میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

گذرگاههایی که دولت اقلیم کردستان آنها را به رسمیت شناخته اما مورد تایید دولت فدرال نیستند، ولی تبادلات تجاری در آنها انجام می‌گیرد و مالیات دریافت می‌کنند.

میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

گذرگاهها و راههای مرزی که نه از سوی دولت اقلیم کردستان و نه از سوی دولت فدرالی به رسمیت شناخته نشده‌اند تعداد ۲۰ گذرگاه هستند که عبارتند از: گمو، بروین، بیاره، هاوار، دری مر، وشیاری، بادالان، داروخان، کونه مر، احمد آوا، کونه وشک، میشیاو، سیرین، باری، شایدین، چومان، موسک، قندول، زلی

دولت اقلیم کردستان در تاریخ ۲۰۲۳/۳/۱ با مکاتبه با دولت فدرال اعلام کرد اقلیم کردستان مانع رسمی شدن این گذرگاهها از سوی دولت فدرال نیست سازمان حسابرسی پیشنهاد می‌دهد با کمیته فدرالی گذرگاههای  مرزی برای رسمی شدن این گذرگاهها هماهنگی شود و دریافت عوارضی ومالیات به صورت قانونی انجام گیرد.

گذرگاه «پشته» حدود ۱۰۰ کیلومتر از گذرگاه گرمیان فاصله دارد و از نظر اداری و مالی به گذرگاه گرمیان وابسته است و بازپرداخت درآمدهای آن نیز از طریق شماره حساب بانکی انجام می‌گیرد.

درآمد گذرگاههای اقلیم کردستان

وزارت اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان برای ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ جمع کل درآمدهای مرزی در ۶ گذرگاه ۶۶۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دینار تعیین کرده  که از این گذرگاهها تامین شده است:

  • گذرگاه ابراهیم خلیل: درآمد آن در شش ماه ۳۵۸ میلیارد دینار بوده است.
  • گذرگاه حاج عمران: درآمدهای آن ۱۱۰ میلیارد دینار بوده است.
  • گذرگاه باشماخ : درآمد آن ۶۸ میلیارد دینار بوده است.
  • گذرگاه پرویز خان: درآن ۱۱۱ میلیارد دینار بوده است.
  • گمرک فرودگاه اربیل : درآمد آن ۱۳ میلیارد دینار بوده است.
  • گمرک فرودگاه سلیمانیه: درآمد آن ۴ میلیارد دینار بوده است.

میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

درآمد اداره کل گمرکات اقلیم کردستان

در اقلیم کردستان ۷ اداره گمرکی وجود دارند که شامل سلیمانیه، زاخو، راپرین، اربیل، دهوک، میرگه سور، اداره کل گمرکات می‌باشد. درآمد شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ این ادارات ۵۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دینار است و برطبق جدول زیر است:

میزان درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان چقدر است؟

بررسی امضاهای باشماخ

گزارش مشترک سازمانهای حسابرسی اقلیم کردستان و عراق از طریق مقایسه امضاهای کارمندان در لیست حقوق مربوط به ماههای آوریل و مه سال ۲۰۲۳ در گذرگاه باشماخ، این نتیجه را حاصل کرده است که همه امضاها در این دو ماه با هم متفاوت بوده‌اند از این رو در این گزارش صحت این امضاها تایید نشده است و پیشنهاد داده شده است که کارمندان اقلیم کردستان به جای همکاران خود امضا نکنند.

منابع درآمد های غیر نفتی از کجا سرچشمه می‌گیرند؟

به گزارش اطلاعاتی که کمیسیون مشترک سازمانهای حسابرسی عراق و اقلیم کردستان از وزارت اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان دریافت کرده است درآمدهای غیر نفتی اقلیم کردستان از ۶ منبع تامین می‌شوند:

  1. مالیات درآمد و ثروت: معادل ۱۴% از درآمدهای غیرنفتی
  2. مالیات کالا و هزینه حمل تولیدات: معادل ۲۷% از درآمدهای غیر نفتی
  3. عوارض: معادل ۱۳% از درآمدهای غیر نفتی
  4. درآمد حاصل از سرمایه: ۲% درآمدهای غیر نفتی
  5. درآمد حاصل از حمل و نقل: معادل ۸% درآمدهای غیر نفتی
  6. سایر درآمدها ۳۶% درآمدهای غیر نفتی

کد خبر 2768769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha