بلژیک خواستاری برقراری آرامش میان کردها و ترک‌ها شد

سرویس سوریه - «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک، پس از هدف قرار داده شدن یک خانواده کرد سوری توسط گروه‌های نژادپرست ترک و تشدید تنش بین ترک‌ها و کردها در این کشور خواستار برقراری آرامش میان آنها شد.

بە گزارش کردپرس، «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک، روز چهارشنبه پس از تشدید تنش بین گروه‌های ترک و کرد در این کشور پس از هدف قرار داده شدن یک خانواده کرد سوری چند روز مانده به برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، خواستار برقراری آرامش میان آنها شد.

به نوشته بخش کردی صدای آمریکا، « الکساندر دی کرو» در سخنانی اظهار داشت: «ما از همه می‌خواهیم که آرام باشند، دست از تحریکات بردارند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند، همانطور که دهه‌ها در بلژیک به آرامی زندگی کرده‌اند.»

دی‌ کرو خواستار پایان دادن به تظاهرات در حمایت از سازمان هایی شد که به آنها برچسب تروریستی داده شده است.

او به خبرنگاران گفت: «بیایید این تظاهرات حمایت از سازمان‌هایی که به عنوان تروریست شناخته شده‌اند،(اشاره به حزب کارگران کردستانPKK) را متوقف کنیم.»

 PKK که از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفت، توسط آنکارا و متحدان غربی آن از جمله بلژیک به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

در شامگاه ۲۱ مارس، درگیری‌هایی بین برخی گروه‌های ترک و کرد سوری در شرق بلژیک روی داد که طرفین یکدیگر را با ادعاهای مختلف به شروع درگیری‌ها متهم می‌کنند.

وزارت خارجه ترکیه، اعضای PKK اهل شهر لوون بلژیک را مسئول درگیری‌های روز یکشنبه در لیمبورگ دانست.

با این حال، «NavBel» سازمانی که نماینده گروه‌های کرد در بلژیک است، اظهار داشت که درگیری‌ها پس از اینکه یک خانواده کرد اهل سوریه مورد حمله اعضای گروه موسوم به گرگ‌های خاکستری ترکیه(یک گروه افراطی نزادپرست ترک) قرار گرفته‌اند، آغاز شده و شدت یافته است.

پس از این حادثه، دوشنبه شب گروهی با چوب‌های بیسبال به کافه‌ای در لیژ حمله کردند که در نتیجه آن حمله، چندین شهروند که گمان می‌رود ترک باشند زخمی شدند.

دفاتر دادستانی لیمبورگ و لیژ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کردند که در حال تحقیق در مورد حوادث خشونت آمیز هستند، اما جزئیات بیشتری را منتشر نکردند.

از سوی دیگر، روز دوشنبه پس از تظاهرات گروه‌های کرد در مقابل پارلمان اروپا در بروکسل، ناآرامی دوباره به پا خاست، تظاهرات به خشونت کشیده شد و پلیس حدود ۲۰۰ تن را که تصاویر «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی PKK را در دست داشتند با ماشین‌های آب پاش متفرق کرد.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه یکشنبه شب پس از درگیری‌ها با «حاجا لهبیب» همتای بلژیکی خود تلفنی گفتگو کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز شامگاه سه‌شنبه ویدئویی را به اشتراک گذاشت که در آن با یکی از مجروحان که ۱۶ سال سن دارد و اصالتاً ترکیه‌ای است، تلفنی صحبت کرده است.

«دی کرو» نخست وزیر بلژیک همچنین گفت که بلژیک از نزدیک انتخابات شهرداری‌های ترکیه را که قرار است در ۳۱ مارس برگزار شود، دنبال می کند.

کد خبر 2768753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha