۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
ناامن شدن اروپا برای کردهای ترکیه

سرویس جهان- در روزهای گذشته که ناسیونالیست های افراطی ترکیه حملاتی به کردههای مقیم آلمان و بلژیک انجام دادند، ترمینال شماره یک فرودگاه شارل دو گل فرانسه نیز به خاطر استرداد یک شهروند کرد به ترکیه دچار تنش شد.

به گزارش کردپرس، کردهای ترکیه مقیم اروپا در دو سال گذشته که ترکیه در ازای موافقت با عضویت سوئد در ناتو، خواستار برخورد شدیدتر با فعالان سیاسی کرد در این کشور و سایر کشورهای دیگر این قاره شده بود، با وضعیت دشواری روبرو شده اند.

در سه ماه گذشته حداقل چهار شهروند کرد مقیم کشورهای سوئد، یونان، فرانسه و آلمان تهدید عملی استرداد به ترکیه را تجربه کرده اند.

حمله گروه افراطی گرگهای خاکستری ترکیه به برخی کردهای مقیم آلمان و بلژیک در هفته گذشته جنجال زیادی در رسانه‌های شمال اروپا به راه انداخت. سکای نیوز، بروکسل تایمز، خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس از برخورد بی سابقه میان گروه‌های کرد و ترک ساکن بلژیک خبر دادند.

شدت تنش در بلژیک واکنش نخست‌وزیر این کشور را به دنبال داشت. الکساندر دکرو بدون اشاره به حمله گرگهای خاکستری به شهروندان کرد، از کردهای ساکن این کشور خواست از نشان دادن نماد برخی گروههای کرد ترکیه به گفته او تروریستی، خودداری کنند.

بر اساس گزارش بروکسل تایمز و خبرگزاری فرانسه تلاش کشور فرانسه برای استرداد یک شهروند کرد به ترکیه نیز باعث ایجاد تنش در ترمینال شماره یک فرودگاه شارل دو گل فرانسه شد. برخی دوستان این شهروند کرد به نام فراز کورکماز ۲۴ ساله که به نوشته ترکی مینوت، در سن ۱۳ سالگی بازداشت شده، تلاش کردند که مانع استرداد او شوند. این اقدام فراخوانی نیروهای نظامی به فرودگاه و تشدید تنش را به دنبال داشت که ظاهراً مانع استرداد این فعال کرد به ترکیه نشد.

فردریکه گیردینگ، تحلیلگر مسائل کردها در وبسایت و صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نیز از وضعیت دشوار فعالان کرد ترکیه در اروپا در شش ماه گذشته خبر داده است.

در مدت شش ماه گذشته حداقل سه مورد تلاش برای استرداد فعالان کرد به ترکیه در کشورهای سوئد، یونان و فرانسه صورت گرفته و تعداد بیشتری از این افراد با خطر استرداد روبرو هستند.

برخی کشورهای اروپایی دیگر نیز که مراودات اقتصادی و نظامی با ترکیه دارند به صورت دیگری با فعالان کرد مخالف سیاستهای ترکیه برخورد کرده‌اند. انگلیس ضمن یورش به اجتماع کردهای مقیم این کشور برخی فعالان انگلیسی مرتبط با مسائل کردها را نیز بازداشت و بازجویی کرده است.

همچنین خبرگزاری اسکای نیوز از روزگار سخت کردهای اروپا، بویژه کردهای ساکن سوئد و آلمان خبر داده است زیرا به نوشته این خبرگزاری، فشار بر کردهای ساکن این دو کشور افزایش یافته و آنها بیش از هر زمان دیگری با خطر استرداد به ترکیه مواجه هستند.

رسانه‌های اروپایی از نزدیکی روزافزون اروپا به ترکیه بعد از موافقت اردوغان با عضویت سوئد در ناتو و در نتیجه کاستن از اهمیت کردها برای رهبران اروپایی خبر داده اند که این مسئله برای فعالان کرد مقیم اروپا خبر بدی است.

آخرین نشانه برای بی اهمیت شدن وضعیت کردها برای غرب، دعوت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای سفر به واشنگتن است زیرا این دعوت بر خلاف انتقادات شدید اردوغان از آمریکا به سبب حمایت واشنگتن از کردهای سوریه صورت گرفته است. ترکیه از دولت جو بایدن خواسته است از حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها دست بردارد. این در حالی است که نیروهای آمریکا در یک سال گذشته که مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تحت شدیدترین بمباران های ترکیه قرار گرفته، سکوت پیشه کرده و این روزها زمزمه خروج نیروهای آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه بلندتر شنیده می شود.

کد خبر 2768741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha