اعتراضات خیابانی به لغو نمایندگی جان آتالای

سرویس ترکیه - مردم در برخی از شهرهای ترکیه در اعتراض به لغو حق نمایندگی جان آتالای به خیابان ها ریختند.

به گزارش کردپرس، پس از آن که جان آتالای نماینده منتخب مردم ختای از حزب کارگر روز گذشته با رای و تصمیم دو حزب عدالت و توسعه (AKP) و حرکت ملی (MHP) حق نمایندگی خود را در مجلس ترکیه از دست داد، مردم و طرفداران سه حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، کارگر، و حزب دموکراسی و برابری خلق ها (دم پارتی) در برخی شهرهای ترکیه در اعتراض به این تصمیم دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

روز گذشته جان آتالای، نماینده حزب کارگر از حوزه ختای که در پرونده اعتراضات پارک گزی به 18 سال زندان محکوم شده بود و علیرغم تصمیم دادگاه قانون اساسی مبنی بر نقض این قرار، از زندان آزاد نشده بود، از حق نمایندگی خود در مجلس ترکیه محروم شد. پس از این اتفاق بسیاری از طرفداران آتالای و حزب کارگر، همچنین طرفداران CHP و دم پارتی با ریختن به خیابان ها اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کردند.

اعتراضات خیابانی به لغو نمایندگی جان آتالای

در این اعتراضات شعارهایی همچون «همه جا تقسیم است، همه جا پر مقاومت است؛ شانه به شانه در برابر فاشیسم؛ با مقاومت به پیروزی می رسیم؛ دوره بر می گردد و یک روز AKP حساب پس خواهد داد؛ تصمیم کاخ ریاست جمهوری باطل است؛ مردم ختای نماینده خودشان را می خواهند؛ بکر بوزداغ کودتاچی؛ و یا همه با هم یا هیچ کدام» سر داده شد.

اعتراضات خیابانی به لغو نمایندگی جان آتالای

علاوه بر نمایندگان سه حزب مذکور، روز گذشته گزارش هایی از حضور اعضای حزب‌های مختلف همچون حزب کمونیست ترکیه، حزب سوسیالیست کارگران ترکیه، حزب خانه مردم و سایر سازمان های سیاسی نیز در این اعتراضات منتشر شد.

اعتراضات خیابانی به لغو نمایندگی جان آتالای

مردم و فعالان سیاسی در شهرهای ازمیر، استانبول، ختای و برخی دیگر از شهرها به لغو نمایندگی آتالای اعتراض کردند.

در تمام این تجمعات بکر بوزداغ نماینده ارشد AKP و وزیر سابق دادگستری که روز گذشته تصمیم لغو نمایندگی آتالای را قرائت کرد، از سوی مردم هو شد. 

کد خبر 2766426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha