چراغ سبز کاخ سفید برای فروش جنگنده اف 16 به ترکیه

سرویس جهان- روزنامه نیویورک پست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: بعد از تصویب الحاق سوئد به ناتو از سوی پارلمان ترکیه، دولت آمریکا روند فروش جنگنده اف 16 به ترکیه را تسریع خواهد کرد.

به گزارش کردپرس، ترکیه بعد از ماهها خودداری از اعلام موافقت با پیوستن سوئد به ناتو، با اعلام موافقت پارلمان این کشور با خواسته سوئد راه را برای پیوستن استکهلم به ناتو هموار کرده است. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه موافقت با پیوستن سوئد به ناتو را به دریافت نسل جدید جنگنده های اف 16 از آمریکا منوط کرده بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک پست از مقامات کاخ سفید نقل کرده است که با موافقت پارلمان ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو اقدامات برای تحویل جنگنده های اف 16 به ترکیه تسریع خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، با این که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را به موضوع خرید اف 16 مرتبط ندانسته بود اما بسیاری از قانونگذاران آمریکایی تاکید کرده بودند که تا زمانی که ترکیه با درخواست سوئد موافقت نکند آنها از فروش اف 16 به ترکیه پشتیبانی نخواهند کرد.

نه تنها قانونگذاران کنگره بلکه چندین نهاد حقوق بشری از واشنگتن خواسته اند از تحویل جنگنده های اف 16 به ترکیه خودداری کند زیرا به گفته آنها، ترکیه با در اختیار گرفتن این جنگنده ها، اقدامات تهاجمی علیه برخی گروهها مانند کردهای عراق و سوریه را تشدید خواهد کرد. یونان نیز از جمله مخالفان تحویل اف 16 به ترکیه است.

کد خبر 2766142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha