مراسم بزرگداشت استاد «عثمان محمدی» در بوکان برگزار شد

سرویس آذربایجان غربی- مراسم بزرگداشت استاد عثمان محمدی (عوسمانه سوور) به پاس قدردانی از ٦٥ سال فعالیت هنری این هنرمند نامور کُرد، با استقبال بیش از هزار نفر در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان برگزارشد.

به گزارش کردپرس، این آیین به پاس شش دهه نوازندگی و هنرنمایی خلاق و ماندگار و تجلیل از ۶۵ سال خدمات عاشقانه این هنرمند فرزانه به هنر موسیقی فولکلوریک کُردی به همت انجمن فرهنگی و هنری مردم نهاد «آوای زیرک» با حضور اساتید سرشناس فرهنگ و هنر و اجرای موسیقی نواحی و حرکات هه‌لپه‌رکی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بوکان برگزار می‌شود.

در این همایش بزرگداشت به مدیریت هنری «منوچهر جهانی» روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی نواحی با نگاه «روایتی از زندگی استادانه» از یک عمر فعالیت‌های هنری استاد «عثمان محمدی» (عوسمانه سوور) نوازنده نام‌آور ساز نرمه‌نای (نایه) که دارای جوایز بهترین نوازنده و برگزیده اول جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی و آیین‌های سنتی فولکلور در کشورهای روسیه، کرواسی و گرجستان است، در آستانه ۸۴ سالگی عمر پُربار این استاد یگانه و نوازنده محبوب انجام شد.

پخش فیلم مستند زندگی هنری و بررسی آثار موسیقایی و گفت‌وگو با هنرمندان موسیقی در مورد جایگاه ایشان، مروری بر نوازندگی استاد «عوسمانه سوور» در جشنواره‌های هنری و کسب جوایز موسیقی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، سخنرانی اساتید مطرح و سرشناس موسیقی سنتی درباره این هنرمند، اجرای همنوازی سازهای نرمه‌نی و ضرب کُردی‌، اجرای موسیقی اصیل و خوانندگی هنرمندان پیشکسوت فولکلور منطقه موکریان، اجرای حرکات هه‌لپه‌رکی سنتی گروه« نیشتمان» بانه از جمله برنامه های این مراسم بود.

در این مراسم همچنین پخش فیلم اجرای موسیقی ارکستر فیلارمونیک موکریان و اجرای بیت «سیده‌وان» و قطعه کنسرتوی تکنوازی نرمه‌نای و ارکستر در دستگاه شور با نوازندگی استاد عوسمانه سوور و آهنگسازی و رهبری ارکستر «کاوه فقیه‌زاده»، همراه با رونمایی از مجسمه سردیس اثر «ریبین حیدری» و تجلیل از استاد «عوسمانه سوور» با اهدای تندیس، نشان هنری، کتاب، لوح سپاس و هدایای نفیس هنری انجام گرفت.

استاد «عثمان محمدی» (عوسمانه سوور) از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین نوازندگان ساز نرمه‌نی در سطح کشور به شمار می‌آید. شیوه نوازندگی منحصر به فرد و خلق آثار بی‌نظیر و ماندگار، این هنرمند را به معنای واقعی در اوج و قله هنر موسیقی کُردستان، هم از نظر توانایی و تکنیک اجرا و هم از لحاظ شهرت قرار داده است.

استاد «عثمان محمدی» (عوسمانه سوور) سال ۱۳۱۹ در روستای قره‌کند از توابع شهرستان بوکان دیده به جهان گشود. در سن نوجوانی با تأثیرپذیری از شمشال استاد «قادر عبدالله‌زاده» مشهور به «قاله مه‌ره» مشاور هیأت داوران جشنواره موسیقی نواحی کرمان به فراگیری شمشال پرداخت و به زودی نوازندگی این ساز را با شمشالی که استاد «قاله مه‌ره» برایش تهیه کرده بود، فرا گرفت و سپس به نوازندگی ساز «دوزله» روی آورد و پس از کسب مهارت لازم در نوازندگی دوزله به صورت جدی و حرفه‌ای به فراگیری ساز «نرمه‌نای» پرداخت.

او سپس به کُردستان عراق رفت و نوازندگی مقام‌های محلی را نزد استاد «حسن نی» در شهر سلیمانیه آموخت. در سال ۱۳۴۵ فعالیت هنری خود را با همکاری هنرمندان مطرح منطقه موکریان در جنوب استان آذربایجان غربی آغاز کرد و با خوانندگان سرشناسی همچون استاد حسن زیرک، علی خندان، عبدالله هوشمند «عه‌به ده‌رژی»، سیدعلی رحیم‌پور (سردشتی)، سیدابراهیم سقزی و ... در مجالس و برنامه‌های مختلف هنری به اجرای برنامه پرداخت.

استاد «عوسمانه سوور» دارای آثار بسیار متعددی شامل اجراهای خصوصی به همراه خوانندگان مختلف می‌باشد و در سال‌های دهه ۱۳۸۰ در ضبط و تولید دو آلبوم موسیقی به نام‌های «گولی» و «هه‌ژان» که با صدای «خه‌بات مولودی» با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند، به نوازندگی و سولوی تکنوازی نرمه‌نی پرداخته است.

ایشان در چندین دوره جشنواره موسیقی در شهرهای تهران، سنندج، مهاباد، بوکان، سردشت، سقز و جشنواره سراسری موسیقی نواحی ایران در کرمان شرکت نموده و با کسب رتبه‌های برتر، جوایز و لوح تقدیرهای مختلفی را از این رویدادهای هنری به دست آورده است.

استاد «عثمان محمدی» (عوسمانه سوور) دارای بیش از ۶۰ سال سابقه نوازندگی در ارکسترهای منطقه‌ای و گروه‌های موسیقی سنتی و همکاری با هنرمندان و استادان برجسته موسیقی کُردستان است. وی در حال حاضر ساکن شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی بوده و از راه نوازندگی امرار معاش می‌کند و در بین مردم هنردوست مناطق کُردستان از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است.

کد خبر 2765690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha