صدور مجوز مشروط پس از ٢١ سال برای باغ وحش پرحاشیه ارومیه/ابهامات همچنان باقی است!

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از صدور پروانه بهره برداری یکساله مشروط برای باغ وحش درنا شهرستان ارومیه، پس از 21 سال از زمان استقرار آن خبر داد. البته هنوز حواشی مربوط به قرارگیری این باغ وحش در اراضی ملی مشخص نشده است!

به گزارش کردپرس، تنها باغ وحش ارومیه دو دهه بعد از احداث به دلیل نبود استانداردهای لازم زیست محیطی موفق به اخذ مجوز بهره برداری نشده بود و با وجود وضعیت نامساعد حیوانات این باغ وحش و واکنش های جامعه حامی حیوانات، اداره کل حفاظت محیط زیست در تمام این سال ها به تعیین فرجه های زمانی برای استاندارد سازی آن اکتفا کرده بود و دلیل تاکید مسئولان بر حمایت از مدیریت غیر اصولی باغ وحش جهت ادامه کار و چندین سوال دیگر مبهم مانده است!

تا اینکه بعد از ٢١ سال از استقرار این باغ وحش، مجوز یک ساله مشروط جهت بهره برداری این واحد پر حاشیه صادر شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در این باره گفت: با توجه به‌ شرایط نامطلوب این باغ وحش طی سالیان گذشته و وجود مشکلات و  ایرادات فنی در راهبری این مجموعه و در جهت بهبود شرایط آن، از ابتدای سال گذشته و با هماهنگی مراجع ذیصلاح نظارتی و فنی از جمله معاونت اقتصادی استانداری ، معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان ، اداره کل دامپزشکی استان و مرکز بهداشت شهرستان ارومیه ، بازدید های مستمر در بازه های زمانی مختلف توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مسئول از این باغ  وحش انجام شد.

سعید شهند ادامه داد: این بازدیدها منجر به ارائه راهکارهای فنی و اجرایی جهت رفع ایرادات موجود در  این مجموعه شد. در نهایت پس از رفع ایرادات اعلام شده، این مجموعه مورد بازدید و ارزیابی مجدد کارشناسان قرار گرفت.

او افزود: با توجه به اقدامات مثبت انجام شده توسط مدیریت این باغ وحش و بهبود نسبی شرایط بهداشتی و زیست محیطی آن و پس از صدور پروانه بهداشتی از سوی اداره کل دامپزشکی استان، نهایتا پروانه بهره برداری یکساله برای این باغ وحش، مشروط بر رعایت کامل ضوابط و مقررات محیط زیست ، پس از 21 سال از زمان استقرار آن صادر شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در پایان با اشاره به ضرورت و اهمیت رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی در این باغ وحش از عموم مردم عزیز استان و بازدیدکنندگان از این مجموعه درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه موردی دال بر عدم رعایت ملاحظات بهداشتی و زیست محیطی در این باغ وحش مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه و سامانه ارتباطی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، باغ وحش درنای ارومیه واقع در کیلومتر ٢٠ جاده ارومیه - شهید کلانتری در زمینی به مساحت ٧٠ هکتار با مدیریت بخش خصوصی، در دی ماه ٨٩ از سوی دفتر نظارت و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، موفق به اخذ پروانه احداث شد. عملیات ساختمانی واحد مذکور در سال ١٣٨٧به پایان رسیده و مدیریت آن طی چندین مرحله از این اداره کل حفاظت محیط زیست تقاضای صدور پروانه بهره برداری کرده بود، اما نبود استانداردهای لازم در آن موجب شد این باغ وحش بعد از سالها علیرغم فعالیت ناقص و نافی حیات وحش و محیط زیست، نتواند مجوز بهره برداری دریافت کند.

وضعیت نامساعد باغ وحش اورمیه، چندین سال پس از بازگشایی، چنان بغرنج بود که گاهی انتشار فیلم هایی از وضعیت اسفناک باغ وحش و حیواناتی که در شرایط نامناسب در آنجا نگهداری می شدند، انتقاد حامیان حیوانات را به دنبال داشت.

بنا بر اظهارات مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، «این باغ وحش، دارای مکان یابی ناقصی است و مالک حدود ۱۰ سال است که زمین منابع ملی و کشاورزی را برای باغ وحش خود اختصاص داده است»!!

باغ وحشی که به دلیل شرایط نامناسب و قرارگیری آن در کنار دریاچه ارومیه که روبه خشکی می رود، همچنان از شمار بازدید کنندگانش کاسته می شود و از همه مهمتر آنکه تکلیف قرارگیری این باغ وحش در اراضی ملی هم هنوز مشخص نشده!! و نبود استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست هم سبب شده سال ها مجوز بهره‌برداری نداشته باشد!!

با این حال این واحد سال ها است، فعالیت می کند و موضوع عجیب تر آنکه چرا اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان متولی امر به بازدیدهای گاه و بی گاه اکتفا کرده و فعالیت این مجموعه غیر استاندارد را متوقف نکرده و اکنون بعد از ٢١ از بهبود نسبی شرایط، از مجوز مشروط یک ساله خبر می دهند؟!

کد خبر 2762819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha