اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنان چشم بند به چشم دارد!

سرویس آذربایجان‌غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به مناسبت هفته محیط زیست، می گوید: «هیچ پروژه ای در استان بدون مجوز و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اجرا نمی شود»، با وجود این اما، کلنگ زنی ها و فعالیت تعدادی از معادن و کارخانه ها در سطح استان خارج از ضوابط زیست محیطی بوده و اداره کل محیط زیست هم در این خصوص سکوت کرده است.

به گزارش کردپرس، همزمان با هفته محیط زیست، مراسم افتتاح و بهره برداری چندین پروژه در استان برگزار شد. در یکی از این مراسم ها مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ضمن تبریک هفته محیط زیست به دوستداران طبیعت و عاشقان محیط زیست گفت: «هدف نهایی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح ها و اقدامات نظارتی، حفظ و ارتقای وضعیت زیست محیطی جامعه است بطوری که امروز شاهد آن هستیم هیچ طرح و پروژه ای در استان بدون مجوز و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اجرا نمی شود».

این سخنان مدیر کل حفاظت محیط استان در حالی است که کلنگ زنی ها و فعالیت تعدادی از معادن در سطح استان خارج از ضوابط زیست محیطی بوده و اداره کل محیط زیست هم در این خصوص سکوت کرده است.

استان معدن خیز آذربایجان غربی سال ها است در کشمکش بین فعالیت سازمان های صنایع و معادن و محیط زیست، قرار گرفته و متاسفانه تا کنون فعالیت معادن در این استان بر حفاظت محیط زیست ارجحیت یافته و زور سازمان محیط زیست هم جهت توقف فعالیت یا حداقل استاندارد سازی نحوه فعالیت برخی معادن تنها در حد هشدار و ابلاغیه بوده است!

نمونه اش؛ فعالیت معدن سنگ آهن روستای «گوله گوله» تکاب، واقع در منطقه حفاظت‌شده «انگوران» است که با وجود صدور٢ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت و محدودیت سینه کار همچنان ادامه داد و همزمان با آن مسئولان آذربایجان غربی در عدم تمکین به رای دیوان عدالت!! کار را به افتتاح واحد فرآوری بررسی واحد کنسانتره آهن در منطقه کشانده اند!

 عجیب تر آنکه آذربایجان غربی اصلا متولی صدور مجوز در منطقه حفاظت‌شده «انگوران» نیست! و محیط زیست هم در این باره سکوت کرده است.

هر چند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان پیشتر در جلسه ای که با حضور نماینده معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه، مدیر کل دفتر امور حقوقی سازمان محیط زیست کشور،  برگزار شد گفته بود: «اخیرا با ابلاغ ضوابط و مقررات زیست محیطی معادن و طرح آن در شورای معادن استان، کلیه فعالیت های معدنی در چهارچوب ضوابط و مقررات زیست محیطی مورد رصد و پایش قرار می گیرد»، اما گزارش ها و شواهد موجود اما نشان می دهد زور محیط زیست به بسیاری از قوانین نانوشته به ویژه در بخش معدن نمی رسد!

یک نمونه که مشتی از خروار است. معدن طلای آق دره تکاب است و بنا بر مقاله های تحقیقی پژوهشی موجود؛ «تغییرات زیست محیطی، پیامدهای ژرفی بر امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این محدوده داشته و در معدنکاری طلای آق دره، تخریب محیط زیست با افزایش تغییرات در آب و هوایی، آلودگی پهنه های آبی، آلودگی جوی، فرسایش خاک، تهدید تنوع گونه ها، نابودی زیستگاههای گیاهی و جانوری و غیره، با توجه به ابعاد و اشکال مختلف امنیتی، این محدوده را در متن تهدیدات غیرسنتی یا نوپدید قرار داده است».

آزاد سازی گاز خطرناک امونیاک در کارخانه پویا زرکان بدون مجوز قانونی از بهداشت و درمان و محیط زیست!، نبود سد باطله مجهز به عایق غیر قابل نفوذ در این معدن، تولید جیوه فعال بدون مجوز! .... از این قبیل اقداماتی هستند که اداره کل محیط زیست استان آن ها را نادیده گرفته است.

و یا این سوال که با توجه به تکمیل سد باطله معدن طلای زرشوران تکاب با عایق ژئوممبران پس از تاخیری ۹ساله!! سرنوشت باطله های سمی قبلی آن کارخانه چه شده است؟! آیا محیط زیست نظراتی بر آن داشته است؟!

از دیگر سو وضعیت اسفناک سایت های دفن پسماند در اغلب شهرهای استان منجر به آلودگی های آب و خاک شده و تولید شیرابه های سمی آب های زیر زمینی را در شهرهای چون مهاباد و میاندوآب، تکاب و ... تهدید می کند. سایت هایی که تا کنون محیط زیست آذربایجان غربی نتوانسته شهرداری های مذکور را ملزم به رعایت اصول فنی دفن پسماند نمایند و نظارت ها در این بخش بیشتر به ملاحظه کاری های چندین ساله ختم شده است و راه اندازی سایت های پسماند مشترک بین شهرستان هم چندان موفق نبوده و نمونه اش سایت مشترک پسماند مهاباد و میاندوآب است در اراضی حاصلخیر کشاورزی منطقه شامات تاسیس شده است!

باغ وحش ارومیه هم نمونه ای دیگری است که ١٥ سال بعد از احداث به دلیل نبود استانداردهای لازم زیست محیطی هنوز نتوانسته مجوز بهره برداری بگیرد و علیرغم وضعیت نامساعد حیوانات این باغ وحش و واکنش های جامعه حامی حیوانات، اداره کل حفاظت محیط زیست همچنان به تعیین فرجه های زمانی برای استاندارد سازی اکتفا کرده و دلیل تاکید مسئولان بر حمایت از مدیریت غیر اصولی باغ وحش جهت ادامه کار و چندین سوال دیگر مبهم مانده است!

با وجود این وضعیت و در کنار موارد بی شمار دیگر عدم رعایت اصول زیست محیطی و سکوت این سازمان در استان در قبال تخلفات شکل گرفته! به مناسبت هفته  محیط زیست(١٦ تا ٢٢ خرداد)،  ۱۱ طرح در آذربایجان غربی افتتاح شد، اما خبری از نظارت های بیشتر، برخورد با متخلفان نبود و این هفته با اجرای چندین مراسم افتتاحیه و پاکسازی چندین منطقه گردشگری با حضور فعالان زیست محیطی و رهاسازی چند قطعه کبک با حضور مدیر کل! به پایان رسید.

طرح های افتتاح شده هم شامل ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرستان های ماکو، پلدشت، شوط، پیرانشهر و اشنویه، افتتاح ۲ پاسگاه محیطبانی در مناطق حفاظت شده تالاب نوروزلو و منطقه حفاظت شده مراکان، افتتاح ٣ نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست در  شهرستان های تازه تاسیس باروق ، چهاربرج و میرآباد و در آخر بهره برداری از ایستگاه سنجش برخط آلایندگی شرکت کابی آلیاژ شهرستان شوط بود که در مجموع  اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال برای این پروژه ها هزینه شده است.

هفته محیط زیست فرصتی بود تا تخلفات نادیده مانده، نظارت های انجام نگرفته و ... انجام شود تا این هفته به معنای واقعی پاسداشت و حقوق عامه هم رعایت شود، اما متاسفانه سکوت اداره کل محیط زیست استان در این باره عجیب به نظر می رسد.

اهتمام هرچه بیشتر در صیانت از حقوق عامه یکی از اولویت‌های ۱۵ گانه ابلاغی ابتدای رئیس قوه قضائیه است که ارتباط مستقیمی با حوزه محیط زیست دارد، آسیب هایی که صنعت و فعالیت غیراصولی کارخانجات بر محیط زیست می تواند داشته باشد، گاهی غیر قابل جبران است و این مسئله اهمیت نظارت و پیشگیری از وقوع جرم توسط ادارات حفاظت محیط زیست را دو چندان می کند و دادستان به عنوان مدعی العموم حتی می تواند جهت صیانت از حقوق عامه و حفظ محیط زیست در خصوص کم کاری های شکل گرفته ورود کند، اما متاسفانه تا کنون این اهتمام در استان آذربایجان غربی چندان به چشم نیامده است/.

کد خبر 2757036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha