کردستان در تامین زمین مسکن ملی عقب است

سرپرست راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه در زمینه تامین زمین مسکن ملی عقب هستیم، گفت: ۲ هزار و ۶۷۰ قطعه زمین به مساحت ۲۴۱ هکتار زمین آماده واگذاری است که در صورت تحقق ظرفیت پذیرش ۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر را خواهد داشت.

به گزارش کرد پرس، جهانگیر الیاسی در جلسه شورای مسکن کردستان، بر ضرورت شناسایی خانه های خالی توسط دستگاه های خدمات رسان در کردستان تاکید کرد و گفت: براساس اعلام شرکت برق حدود ۷ هزار و ۸۰۰ خانه در سطح استان خالی اعلام شده که باید ساماندهی و ساز و کار مالیاتی برای مالکان آن در نظر گرفته شود.

وی تعیین تکلیف مسکن های مهر تا پایان سال جاری را ضروری دانست و اظهار کرد: در بانه، فاز ۴ بهاران و قروه هنوز تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر به اتمام نرسیده است.

سرپرست راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه تعداد سهمیه ابلاغی در مسکن ملی در سطح استان ۳۶ هزار و ۷۴۸ مورد است، افزود: تاکنون ۱۹۲ هزار و ۸۲۶ مورد ثبت نام کرده که از این تعداد ۷۷ هزار و ۹۸۶ تایید شده نهایی هستند.

الیاسی از اختصاص ۱۱۰ قطعه زمین برای ۱۹۰ خانوار تحت عنوان قانون ۳ فرزندی جوانی جمعیت در شهرهای استان خبر داد و ادامه داد: ۱۸۵ واحد جدید نیز فردا به مناسبت هفته وحدت با حداقل هزینه در شهرهای بیجار، سقز، قروه و سنندج واگذار می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین زمین مسکن ملی عقب هستیم، یادآور شد: ۲ هزار و ۶۷۰ قطعه زمین به مساحت ۲۴۱ هکتار زمین آماده واگذاری است که در صورت تحقق ظرفیت پذیرش ۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر را خواهد داشت.

سرپرست راه و شهرسازی کردستان بیان کرد: در بحث بافت فرسوده در رده سیزدهم کشور هستیم که از شهرداران انتظار می رود در این حوزه دستورات لازم برای ساماندهی این حوزه صادر کنند.

الیاسی با بیان اینکه اکثر تاییدشدگان ثبت نامی مسکن ملی در حاشیه شهر و فاقد مسکن ملی هستند، گفت: در سنندج ۲۰۰ هکتار زمین و ۴۱ هکتاری بتاجا در حال آماده سازی بوده که در صورت تحقق مشکل تعداد زیادی از متقاضیان طرح مسکن ملی در مرکز استان برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: مشکل زمین ۴ هزار متقاضی مسکن ملی در بانه نیز برطرف شده و در سقز با اختصاص ۵۰ هکتاری زمین ارتش در حال حل شدن است که با این شرایط، پرونده این ۲ شهرستان بسته خواهد شد.

سرپرست راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه در تامین زمین مسکن ملی در مریوان با مشکل مواجه هستیم، افزود: در این شهر دل نگرانی داریم که امیدواریم شرمنده مردم نشویم.

۲ هزار واحد مسکن ملی بنیاد مسکن در کردستان آماده بهره برداری شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بنیاد مسکن سالانه مقاوم سازی ۴ هزار واحد مسکن روستایی را در دستور کار دارد، بیان کرد: تاکنون ۳ هزار و ۱۰۷ واحد مقاوم سازی شده و مابقی به خاطر عدم همراهی بانک ها با تاخیر مواجه شده و این در حالی است که فصل عمرانی به اتمام رسید.

سعید رسولی ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۹۰۰ نفر تایید شده مسکن ملی داریم و در شهرهای موچش و یاسوکند ۲۶۴ نفر در حال تایید زمین هستند.

وی یادآور شد: در شهرهای بابارشانی، صاحب و پیرتاچ نیز زمین روستایی شناسایی شده و در حال تمکلک زمین هستیم که از راه و شهرسازی انتظار می رود در این  زمینه ما را بیشتر یاری کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان از ساخت مسکن ملی در شهرهای کامیاران، بیجار، قروه، دهگلان و دیواندره خبر داد و گفت: از بانک ها به ویژه بانک مسکن انتظار می رود که در پرداخت تسهیلات همکاری کنند در غیر این صورت در اجرای پروژه ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

رسولی از افتتاح ۲ هزار واحد مسکن ملی در سفر پیش روی رئیس جمهور به کردستان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۷۵۲ واحد در حوزه روستایی و ۲۵۰ واحد در ۵ شهرستان کامیاران، بیجار، قروه، دهگلان و دیواندره آماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین مسکن روستایی می توان با نگاه وسیع و انعطاف، بحث الحاق زمین را اجرایی کرد، افزود: تاکنون ۲۰۰ هکتار زمین شناسایی شده که غالبا اراضی کشاورزی بوده که در صورت همکاری ادارات متولیان امر به ویژه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان خواستار همکاری مدیران جهاد کشاورزی و منابع  طبیعی در خصوص الحاق زمین برای اجرای مسکن ملی در مناطق حاشیه نشین و روستاهای استان شد و ادامه داد: در صورت الحاق ۳۰۰ هکتار زمین، می توان مشکل زمین ۵ هزار نفر از ۱۲ هزار نفر ثبت نامی را ساماندهی کرد.

کد خبر 2761387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha