اردوغان: ساخت جهانی عادلانه تر ممکن است!

سرویس ترکیه - اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که ساختن جهانی عادلانه تر ممکن است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کرد که با حضور سران کشورها و دولت‌ها، وزرا و هیأت‌های کشورهای عضو این سازمان از 19 سپتامبر 2023 با موضوع «احیای مجدد اعتماد و احیای همبستگی جهانی» برگزار می‌شود. او در سخنرانی خود با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد دیگر ضامن امنیت جهانی نیست، گفت: «شورای امنیت به میدان جنگ استراتژی های سیاسی 5 کشور تبدیل شده است.» او همچنین به «ساخت جهانی عادلانه تر» ابراز امیدواری کرد.

اردوغان با بیان اینکه دنیا با آزمایشات و امتحانات جدی‌تری رو در رو است جنگ در اوکراین را عامل ایجاد مشکلاتی بسیار جدی در جهان توصیف کرد.

اردوغان گفت: «متأسفانه، در مقایسه با ارزیابی‌هایی که سال گذشته در اینجا انجام دادیم، نمی‌توان تصویری خوش‌بینانه‌تر از آینده جهان ترسیم کرد. مشکلات زیادی در جنوب، شمال، شرق و غرب کشور ما وجود دارد.»

او افزود: «درگیری ها، جنگ ها، بحران‌های انسانی، درگیری‌های سیاسی و تنش‌های اجتماعی بسیاری وجود دارد. مقابله با این چالش های فزاینده همراه با مشکلات اقتصادی جهانی هر روز سخت‌تر می شود.»

مبارزه با تروریسم

اردوغان با تکرار سخنان همیشگی خود درباره کردستان سوریه گفت: «وجود تروریسم در سوریه به ضرر تمام دنیا است و افرادی چشمشان را به روی تروریسم بسته‌اند. بزرگترین تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه، حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی تحت کنترل نیروهای حاضر در این کشور است.»

او در سخنانی ابهام آمیز ادامه داد: «ما از ریاکاری کسانی که از گروه تروریستی داعش و گروه های تروریستی مشابه به عنوان پوششی برای منافع خود به ویژه در سوریه و عراق، خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می کنند، خسته شده ایم. کشورهایی که صرفاً برای منافع سیاسی و اقتصادی خود به همکاری با گروه‌های تروریستی ادامه می دهند، حق شکایت از تروریسم و ​​مشکلات مربوط به آن را ندارند.»

اتحادیه اروپا

اردوغان در بخشی از سخنرانی‌اش خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «انتظار ما از اتحادیه اروپا این است که به سرعت به تعهدات خود در قبال کشورمان عمل کند و نگرش های دوگانه نسبت به ترکیه باید پایان یابد.»

شورای امنیت سازمان ملل

اردوغان در سخنان خود مدعی «همخوانی موضوع مجمع عمومی امسال سازمان ملل با اهداف ترکیه» شد و از آن ابراز خوشحالی کرد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد دیگر ضامن امنیت جهانی نیست، بلکه به میدان جنگ استراتژی‌های سیاسی 5 کشور تبدیل شده است. دنیا از پنج (کشور عضو دائمی سازمان ملل) بزرگتر است. ایجاد یک دنیای عادلانه تر ممکن است.»

او تاکید کرد: «ما باید به سرعت نهادهای مسئول تضمین امنیت، صلح و رفاه جهان را تحت رهبری سازمان ملل بازنگری کنیم. ما باید ساختاری برای اداره جهانی بسازیم که بتواند همه افراد با ریشه‌ها، باورها و فرهنگ‌ها را با جغرافیا و جمعیت آنان نمایندگی کند.»

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود از جامعه بین المللی خواستار به رسمیت شناختن «استقلال جمهوری ترک قبرس شمالی» و برقراری روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی با این منطقه شد. 

او درباره تحولات اخیر در حوزه دریای مدیترانه شرقی گفت: «ما به حقوق هیچ کس چشم نداریم و نمی گذاریم و نخواهیم گذاشت کسی حقوق ما را نادیده بگیرد.»

مساله فلسطین

اردوغان با اشاره به مسئله فلسطین گفت: «صلح دائمی در خاورمیانه تنها با راه حل نهایی برای مسئله فلسطین و اسرائیل میسر است. برای اسرائیل غیرممکن است که صلح و امنیت مورد نظر خود را پیدا کند مگر اینکه یک کشور فلسطینی مستقل و یکپارچه از نظر جغرافیایی بر اساس مرزهای 1967 ایجاد شود.»

تغییرات اقلیمی 

رئیس جمهور ترکیه هشدار داد: «امنیت غذایی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی است. ما باید سیاست ها و سرمایه گذاری های صحیحی را برای استفاده پایدار از منابع آب و زمین تدوین و اجرا کنیم. ما نمی‌توانیم برای فرزندانمان جهانی را میراث بگذاریم که با سیل آلودگی ناشی از مصرف ناخودآگاه مواجه بوده و منابع طبیعی آن تحلیل رفته است.»

او با اشاره به سخنرانی اخیر همسرش امینه اردوغان درباره «پسماند صفر» گفت: «با درک و چشم‌انداز جهانی زیست‌پذیرتر و عادلانه‌تر، جنبش پسامند صفر را که در کشورمان تحت نظارت و حمایت همسرم امینه اردوغان آغاز کرده بودیم، با پذیرش 105 کشور در ایالات متحده، به سطح جهانی رساندیم. بدینوسیله از تمامی کشورها، نهادهای بین المللی و سازمان های غیردولتی دعوت می کنم از این جنبش حمایت کنند.»

قره باغ خاک آذربایجان است

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود با اشاره به درگیری های اخیر در منطقه قره باغ گفت: «همانطور که اکنون همه قبول دارند، قره باغ خاک آذربایجان است، تحمیل وضعیتی غیر از این هرگز پذیرفته نخواهد شد.»

اردوغان افزود: «ما از ابتدا از روند مذاکرات آذربایجان و ارمنستان حمایت کرده ایم اما می بینیم که ارمنستان از این فرصت تاریخی استفاده نکرده است.»

او در سخنانی شعار گونه با اشاره به قومیت و زبان ترکی جمهوری آذربایجان گفت: «ما با شعار یک ملت، دو دولت از اقدامات آذربایجان که برای حفاظت از تمامیت ارضی این کشور است حمایت می کنیم.»

کد خبر 2761015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha