دیدار اردوغان با نتانیاهو در نیویورک در تناقض با سخنان او در سازمان ملل

سرویس ترکیه - رئیس جمهور ترکیه در «خانه ترک» در نیویورک، با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ساختمان موسوم به «خانه ترک» در نیویورک، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

مرکز مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: در این دیدار روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تنش بین اسرائیل و فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اردوغان در این دیدار با بیان اینکه ترکیه می‌تواند با اسرائیل در زمینه‌های انرژی، فناوری، هوش مصنوعی و امنیت سایبری همکاری مشترک داشته باشد، گفت: «همگی باید برای دست یافتن به جهانی که در آن صلح حاکم است، با یکدیگر همکاری کنیم.»

در این دیدار، هاکان فیدان، وزیر خارجه، آلپ‌ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه (AKP)، ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، فخرالدین آلتون مدیر مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، عاکف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد رئیس‌ جمهور ترکیه نیز حضور داشتند.

اردوغان پس از این دیدار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در چارچوب تماس‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کردیم. امیدوارم این دیدار برای دو دولت و منطقه مفید واقع شود.»

اردوغان در حالی با نتانیاهو دیدار و گفتگو کرد که در فاصله چند ساعت از این دیدار در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به مسئله فلسطین گفت: «صلح دائمی در خاورمیانه تنها با راه حل نهایی برای مسئله فلسطین و اسرائیل میسر است. برای اسرائیل غیرممکن است که صلح و امنیت مورد نظر خود را پیدا کند مگر اینکه یک کشور فلسطینی مستقل و یکپارچه از نظر جغرافیایی بر اساس مرزهای 1967 ایجاد شود.» 

به نظر می رسد اردوغان همانگونه که در جنگ اوکراین نقش مصلح را بازی می کند و در عمل از جنگ سود می برد، در مسئله فلسطین نیز، همزمان دم از صلح می زند و روابط خود با اسرائیل را مستحکم تر می کند.

کد خبر 2761035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha