مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه عاقبت افتتاح شد

سرویس آذربایجان غربی- پس از گزارش های انتقادی کردپرس در خصوص تاخیر در اتمام و راه اندازی فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، بازرس‌کل استان آذربایجان غربی به این موضوع ورود کرد و منتقد وضعیت موجود شد و در نهایت با گذشت یک هفته، امروز با حضور معاون اول رییس جمهور پروژه مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه به بهره برداری رسید.

به گزارش کردپرس، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال آب به دریاچه ارومیه امروز سه‌شنبه ١٣ تیر ماه با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و محمدصادق معتمدیان دبیر ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به بهره برداری رسید.

این مدول که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است، ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه روز تصفیه کرده و پساب بهداشتی ناشی از آن به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود.

یکی از مزایای اتمام این طرح در حوزه مسایل بهداشتی و زیست محیطی است؛ مزیت دوم اتمام این طرح، احیای دریاچه ارومیه است که با بهره‌برداری از آن، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

مدول ۳ این پروژه از سال ۱۳۹۴ در راستای سیاست‌های احیاء دریاچه و به‌تبع آن تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب شهر ارومیه، به‌عنوان یکی از پروژه­های مهم جهت احیای دریاچه از طریق انتقال سالانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب پساب ناشی از تصفیه آب (شامل احداث شبکه‌های اصلی، فرعی و خط انتقال فاضلاب به طول ۴۰۰ کیلومتر)، شروع و در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات مالی و تخصیص اعتبارات عمرانی به‌صورت اسناد خزانه اسلامی و یا بعضاً اوراق مشارکت و افزایش قیمت ارز و تورم و...  و کاهش توان مالی پیمانکار، متوقف شده بود.

با راه اندازی این مدول، ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفتند. افق بلندمدت تصفیه خانه ارومیه، چهار فاز بوده که ۲ فاز آن در گذشته افتتاح شده و در قالب آن، ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش قرار گرفته و فاز سوم هم امروز به بهره برداری رسید.

گفتنی است؛ با توجه به حساسیت های حوزه آب و پساب، خبرگزاری کردپرس از سال گذشته تا کنون به صورت مکرر پیگیر وضعیت راه اندازی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به عنوان یکی از طرح های احیای دریاچه ارومیه بود.

کد خبر 2757813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha