پروژه تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و هفت خان رستم!

سرویس آذربایجان غربی- زمان افتتاح پروژه تصفیه خانه فاضلاب ارومیه علیرغم اهمیتش در روند احیای دریاچه تا کنون چندین بار تغییر یافته و هشدارهای دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه هم کارساز نبوده و آبفای استان تا کنون چندین وعده برای افتتاح پروژه اعلام کرده است. اکنون مدیر پروژه مذکور از مراحل پایانی احداث خبر داده و می گوید: «تا اوایل خرداد امسال پروژه تکمیل و به بهره برداری می‌ رسد». در حالیکه مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه قرار بود قبل از پایان سال گذشته به بهره برداری برسد!

به گزارش کردپرس، دی ماه سال گذشته مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی زمان بهره برداری مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه را پایان شهریور ماه سال ١٤٠٢ اعلام کرد، این درحالیست که دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه از تخصیص صد درصدی اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور در رابطه با احیای دریاچه ارومیه و بهره برداری پروژه مذکور تا پایان سال ١٤٠١ خبر داده بود. افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه باز هم عقب افتاد!

مشخص نیست آیا اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب به این پروژه تعلق نگرفته یا اینکه این پروژه هم همچون تونل انتقال آب به مشکل فنی خورده است که همچنان در انتظار افتتاح است!؟»

پس از انتشار خبر موکول کردن زمان بهره برداری مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به زمانی دیگر در خبرگزاری کردپرس و تناقض موجود با برنامه های کارگروه ملی احیای دریاچه، شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در نهایت به تغییر خبر در خروجی سایت خود اقدام و زمان افتتاح پروژه را پایان سال ١٤٠١ اعلام کرد. زمان افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه جلو افتاد

پس از انتقادات خبرگزاری کردپرس از وضعیت طرح انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه، استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه با تاکید بر اتمام هرچه زودتر این طرح‌ گفت: «اعتبارات این طرح تمام و کمال پرداخت شده و هیچ عذری در تاخیر اتمام این پروژه پذیرفتنی نیست و باید در کوتاه ترین زمان خاتمه و به بهره برداری برسد». استاندار آذربایجان‌غربی حتی تاکید کرد: «منتظر انتقال آب طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه در بهمن ماه هستیم و در همین راستا اگر نیاز باشد باید ۲۴ ساعته کار شود».

با این همه هشدارهای استاندار آذربایجان غربی مبنی بر بهره برداری مدول سوم تصفیه خانه تا قبل از ورود به سال ١٤٠٢ کارساز نشد و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اوایل سال جاری اعلام کرد: «مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با تامین اعتباری به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال قابل بهره برداری خواهد بود».

در کنار این کش و قوس ها اما هر کدام از طرفین ضمن انتقاد از عملکرد یکدیگر در تمال مدت سعی داشته اند توپ را به میدان دیگری بیاندازند! خرداد سال گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از عملکرد ضعیف ستاد احیای دریاچه ارومیه در تخصیص اعتبارات لازم برای اجرا و اتمام این طرح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه انتقاد کرده بود و آذر همان سال دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه از عملکرد جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی در مبحث احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفته بود: «باید پیمانکاران کم کار و سوء استفاده گر در اسرع وقت شناسایی و تدابیری اخذ شود که دیگر هیچ طرح عمرانی در آذربایجان‌غربی به آنان واگذار نشود».

با وجود این پاسکاری ها و انتقادات در نهایت امروز در ١٧ اردیبهشت ماه ١٤٠٢، مدیر پروژه انتقال پسآب به دریاچه ارومیه زمان بهره برداری را اوایل خرداد اعلام کرده و با اشاره به اینکه پروژه برای اتمام به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز دارد، از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی آن خبر داده است.

امیر رضایی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه مذکور، اضافه کرد: این خط ۱۱ هزار و ۱۰۰ متر طول دارد و قطر آن یک هزار و ۸۰۰ میلی متر است. از این خط لوله ۴۵۰ متر باقی مانده که به سرعت در حال اجرای آن هستیم تا در سریعترین زمان ممکن بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.

مدیر پروژه خط انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه اظهار کرد: پیش از سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۵۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته بود که پس از سفر هم ۴۵ میلیارد تومان برای اجرای آن مصوب شد که ۳۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

او افزود: میزان انتقال پسآب از این خط ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و قرار است سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پسآب از این طریق به دریاچه ارومیه بریزد. برای اتمام پروژه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیز نیاز است و اکنون خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان ماه جاری به بهره برداری می رسد.

گفتنی است؛  مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه تا پاییز سال ١٤٠٠ بنا بر اعلام رسمی آبفای آذربایجان غربی، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت! و تا کنون چندین بار زمان بهره برداری پروژه به زمانی دیگر موکول شده است! باید دید طبق وعده مدیر پروژه بهره برداری از این پروژه احیای دریاچه در پایان ماه جاری ممکن می شود؟!

اتمام این طرح علاوه بر مزایای زیست محیطی و ارتقای بهداشت عمومی، قرار است نقش مهمی نیز در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد و با بهره برداری از مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب می بایست سالانه بیش از ٥١ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از طریق ١١کیلومتر خط انتقال وارد پیکره دریاچه ارومیه شود.

کد خبر 2755341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha