بازرس کل آذربایجان غربی هم منتقد وضعیت تصفیه خانه فاضلاب ارومیه شد

سرویس آذربایجان غربی- پس از انتشار پرونده انتقادی کردپرس در خصوص تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، بازرس‌کل استان آذربایجان غربی از پروژه مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه بازدید و از تاخیر اتمام و راه اندازی پروژه انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، با توجه به حساسیت های حوزه آب و پساب، خبرگزاری کردپرس از سال گذشته تا کنون به صورت مکرر پیگیر وضعیت راه اندازی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به عنوان یکی از طرح های احیای دریاچه ارومیه بود.

در این راستا دی ماه سال گذشته کردپرس در خبری با عنوان افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه باز هم عقب افتاد! به نقل از سرپرست معاونت توسعه و بهره برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی که بهره برداری مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه را پایان شهریور ماه ١٤٠٢ عنوان کرده بود، نوشت: «با وجود تخصیص صد درصدی اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور در رابطه با احیای دریاچه ارومیه، مشخص نیست که چرا تکمیل ٧ درصد باقیمانده مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه دو سال باید زمان ببرد؟ آیا اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب به این پروژه تعلق نگرفته یا اینکه این پروژه هم همچون تونل انتقال آب به مشکل فنی خورده است که همچنان در انتظار افتتاح است!؟»

این درحالیست که دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه هم از تخصیص صد درصدی اعتبارات و بهره برداری پروژه مذکور تا پایان سال جاری خبر داده بود.

انتقاد خبرگزاری کردپرس، در نهایت منجر به تغییر خبر در خروجی سایت شرکت آبفای آذربایجان غربی شد و اینبار سرپرست معاونت توسعه و بهره برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از بهره برداری مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه تا دهه فجر ١٤٠١ خبر داد.

افتتاح مدول سوم اما نه تنها به دهه فجر ١٤٠١ نرسید بلکه وعده استاندار و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه برای بهره برداری پروژه مذکور تا پایان سال جاری نیز محقق نشد و پروژه با پیشرفت بالای ٩٠ درصدی و تخصیص کامل اعتبارات (بنا به اظهارات استاندار) به سال ١٤٠٢ با سرنوشت نامعلوم کشیده شد!

در نهایت در واپسین روزهای خرداد سال جاری، پس از وعده های فراوان و رکودی ٨ ساله، مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه به عنوان دومین طرح احیای دریاچه ارومیه و اولویت کاری وزارت نیرو!! بنا بر اعلام دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه قرار است به زودی به بهره برداری برسد.

زمان دقیق این پروژه هنوز مشخص نشده است و وعده ها کماکان برقرار اند. اخیرا، روح‌الله محبوبی، بازرس قضائی و بازرس‌کل استان آذربایجان غربی و هیأت همراه از مراحل پیشرفت پروژه مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه بازدید کردند.

محبوبی در این بازدید که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و معاون بهره برداری  و توسعه فاضلاب نیزحضور داشتند، از تاخیر ایجاد شده درخصوص اتمام و تحویل پروژه، انتقاد کرد.

او با بیان اهمیت و ضرورت تکمیل و بهره برداری کامل از طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه که برای افق سال ۱۴۲۰ در چهار مدول برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر طراحی شده، خواستار تسریع در روند اجرای مدول سوم این طرح که در مراحل نهایی و پیشرفت بالای ۹۰ درصد قرار دارد شد.

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این بازدید طی سخنانی با قدردانی از ورود به موقع و اثربخش مجموعه بازرسی کل استان درخصوص رفع موانع و چالش های پیش روی این شرکت، خواستار ادامه تعاملات و حمایتهای مربوطه از سوی بازرس کل استان شد.

به نقل از بازرسی آذربایجان غربی؛ مدول ۳ این پروژه از سال ۱۳۹۴ در راستای سیاست‌های احیاء دریاچه و به‌تبع آن تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب شهر ارومیه، به‌عنوان یکی از پروژه­های مهم جهت احیای دریاچه از طریق انتقال سالانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب پساب ناشی از تصفیه آب (شامل احداث شبکه‌های اصلی، فرعی و خط انتقال فاضلاب به طول ۴۰۰ کیلومتر)، شروع و در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات مالی و تخصیص اعتبارات عمرانی به‌صورت اسناد خزانه اسلامی و یا بعضاً اوراق مشارکت و افزایش قیمت ارز و تورم و...  و کاهش توان مالی پیمانکار، متوقف شده بود.

با ورود مجموعه بازرسی کل استان از طریق کمک به تعیین تکلیف قرارداد اولیه تصفیه خانه و نیز تسریع در فرآیند پیمان سپاری و نظارت و پیگیری اتمام طرح در مورد مقرر طبق قرارداد جدید به جهت جلوگیری از مخاطرات مربوط به رهاسازی بدون انجام مراحل تصفیه در منطقه، در مرحله تست نهایی جهت افتتاح و ورود به مدار است.

 خبرگزاری کردپرس تا کنون طی چندین گزارش خبری وعده های بی شمار شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی برای افتتاح این پروژه و تناقض موجود با برنامه های کارگروه ملی احیای دریاچه و ابهام در میزان پیشرفت فیزیکی و نوع تخصیص اعتبارات را مورد انتقاد قرار داده است.

کد خبر 2757495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha