هتل ما پاتوق همیشگی «مام جلال» بود

سرویس کرمانشاه _ «آزادگان» قدیمی ترین و بزرگترین هتل 4 ستاره در استان های کردنشین است. هتلی که به افتخار بازگشت «آزادگان» از اسارت رژیم بعثی عراق، به همین عنوان نامگذاری شد. این هتل در دهه های 70 و 80 از رونق زیادی برخوردار بود و پذیرای چهره های مشهوری مانند جلال طالبانی اولین رییس جمهور کرد عراق و همچنین دکتر فواد معصوم دیگر رییس جمهور کرد عراق بوده است. کردپرس گفتگویی با آقای فریدون وطن پناه مدیر هتل آزادگان انجام داده که در ادامه می خوانید:

کردپرس _آقای وطن پناه در ابتدا بفرمایید آغاز ساخت هتل آزادگان به چه زمانی بازمی گردد؟ 

عملیات اجرایی این هتل در سال ۶۹ آغاز شد. در همان سال بچه های آزاده پس از سال ها اسارت، به وطن بازگشتند و به دلیل شوق و علاقه بسیاری که به این عزیزان داشتم به افتخار آن ها، این مجموعه به عنوان «هتل آزادگان» نامگذاری شد. بازگشت آزادگان برای من یک واقعه تاریخی زیبا است و هنوز بعد از سال ها، احساس می کنم کار بسیار خوبی انجام داده ام. 

کردپرس _ هتل چه زمانی به بهره برداری رسید؟
 
زمان آقای مهندس مقیمی بود. تابستان سال 77 با حضور ایشان و دکتر مهاجرانی این هتل به بهره برداری رسید. یادم هست آن روز همزمان هتل راه کربلا هم افتتاح شد. این مجموعه دارای ۲۴۰ تخت و ۱۲۰ اتاق است و به لحاظ ظرفیت اقامتی، بزرگترین هتل منطقه غرب کشور محسوب می شود. همچنین هتل آزادگان سه سالن سمینار بسیار خوب و دو رستوران با امکانات و فضای مناسب دارد و از محوطه بیرونی و فضای سبز بسیار خوب و دلنشینی برخوردار است. علاوه بر آن امکانات جانبی و رفاهی بسیار خوبی دارد. معماری این بنا، فضای داخلی و فضای بیرونی و اتاق های این مجموعه با بسیاری از هتل های این شهر قابل مقایسه نیست.

هتل ما پاتوق همیشگی «مام جلال» بود

کردپرس _ هتل آزادگان یک مجموعه قدیمی است. طی این سال ها کدام یک از شخصیت های مشهور به این هتل آمده اند؟

هتل ما پاتوق همیشگی مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور اسبق عراق و اغلب وزرای کُرد و خانواده های آن ها بود. زمانی که ایشان رئیس جمهور عراق بودند، همیشه در هتل ما اقامت می کردند. چون آن زمان هتل چهار ستاره دیگری در کرمانشاه نبود.

کردپرس _ چه خاطراتی از «مام جلال» در زمان حضورش در این هتل دارید؟
 
ایشان خیلی مرد مهربان، باشخصیت و سخنوری بود. هرگاه به کرمانشاه می آمد دکتر فواد معصوم (که ایشان هم مدتی رییس جمهور عراق بود) و بسیاری دیگر از مقامات کُرد هم همراه ایشان بودند. این رفت و آمدها تا قبل فوت آقای طالبانی ادامه داشت.

کردپرس _ چه کسی اقامت در هتل آزادگان را برای ایشان هماهنگ می کرد؟ 
 

آن زمان شخصی به نام «کاک دیاری مارف آغا» رئیس دفتر حزب اتحادیه میهنی در کرمانشاه بود و از قبل برای آقای طالبانی و همراهانشان اتاق ها را «رزرو» می کرد. اتاق محل اقامت آقای طالبانی هم یکی از اتاق های ویژه ما بود و هر بار همان را برای ایشان «رزرو» می کردند.

هتل ما پاتوق همیشگی «مام جلال» بود اتاق محل اقامت مام جلال

کردپرس _ کردهایی که به هتل آزادگان می آمدند وقتی موضوع اقامت «مام جلال» در هتل شما را می فهمیدند چه عکس العملی نشان می دادند؟

آن ها از شنیدن این موضوع خیلی خوشحال می شدند و استقبال می کردند و برخی هم شوق داشتند اتاق ایشان را از نزدیک ببینند. 

کردپرس _ آقای وطن پناه اصالتا اهل کجا هستید؟

من اهل قصرشیرین هستم. در چهار سالگی خانواده ما به خاطر شغل پدرم به خوزستان رفت. پدرم مهندس شرکت نفت و رئیس تعمیرات مناطق نفتخیز بود. ایشان به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت. در طول آن سال ها خدمات زیادی برای کشورش انجام داد و در آنجا هم شهید شد. 

کردپرس _ خاطره خاصی از ایشان در ذهن دارید که برایمان تعریف کنید؟

بله، خیلی زیاد. زمانی که در اهواز بودیم، پدرم در منزل می گفت شما باید کردی صحبت کنید تا زبان مادری شما زنده بماند. و من با اینکه در اهواز بزرگ شده ام ولی سخن گفتن به زبان کردی را کاملا بلد هستم. پس از مرگ پدر، مدتی در خوزستان بودیم و بعد به کرمانشاه آمدیم.

کردپرس _ ضعف گردشگری و صنعت هتلداری در کرمانشاه را در کدام حوزه می دانید؟

استان کرمانشاه در حوزه تبلیغات بسیار ضعیف عمل می کند. یادم هست قرار بود همزمان با یک رویداد کسوف یک برنامه بزرگ در شهرستان صحنه برگزار شود که با استقبال اولیه بسیاری از علاقه مندان روبرو شد. اما اصفهانی ها با تبلیغ فراوان و تاکید بر اینکه رویداد کسوف را در اصفهان دو بار ببینید، همه را به آنجا کشاندند و هتل ما که به طور کامل رزرو شده بود، به یکباره همه رزروی هایش کنسل شد. 

کردپرس _  رابطه شما پس از طی این سال ها با بخش دولتی چگونه بوده است. آیا حمایت خاصی از شما انجام می دهند؟

زمانی که مهندس مقیمی استاندار کرمانشاه بود، بسیار علاقمند به حمایت از بخش خصوصی بود و هر موقع ایشان را دعوت می کردیم به بازدید هتل ما می آمدند. آقای مهندس غفوری استاندار وقت هم بازدیدهای زیادی از مجموعه ما انجام داد ولی استانداران بعدی به تدریج از این هتل فاصله گرفتند و ارتباط بخش دولتی با مجموعه های دیگری برقرار شد. متاسفانه بخش دولتی تنها با هتل های خاصی در این شهر مرتبط هستند و تنها از ظرفیت آن ها برای برگزاری همایش ها و یا اسکان مهمان ها استفاده می کنند. این کار نوعی تبعیض است. به عنوان بخش خصوصی انتظار داریم ظرفیت هتل آزادگان را هم ببینند و تنها مجموعه های خاصی را مورد حمایت قرار ندهند. اگر این هتل رونق بگیرد می تواند برای بسیاری از جوانان این شهر اشتغال ایجاد کند.

کردپرس _ و سخن آخر؟
 

هتل آزادگان یک مجموعه بی نظیر در غرب کشور است و طی این سال ها این مجموعه تندیس های بسیاری به پاس خدمات ممتازش دریافت کرده است. استاندار قبلی از اینجا بازدید کرد و خیلی هم خوشش آمد ولی متاسفانه پس از مدتی از اینجا رفت. هیچ وقت دوست نداشته و نداریم که درب اتاق مدیران و مسئولان به انتظار بشینیم که کاری برای ما انجام دهند ولی این حق ماست که انتظار داشته باشیم مسئولین به بخش خصوصی هم توجه داشته باشند. 

کد خبر 2757384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha