مدیران ارشد تیم سویلو برای جلوگیری از تسویه در پلیس دست به دامن باغچه لی شدند

سرویس ترکیه - پس از برکناری سویلو از وزارت کشور و نشستن علی یرلی کایا بر صندلی او تغییرات گسترده ای در ساختار نیروی پلیس ترکیه به وجود می آید.

به گزارش کردپرس، پس از انتخابات سراسری ماه گذشته در ترکیه، کرسی سلیمان سویلو در وزارت کشور به علی یرلی کایا استاندار سابق استانبول واگذار شد. با پایان یافتن دوران 8 ساله نشستن سلیمان سویلو بر مسند وزارت کشور، تغییرات گسترده ای در ادارات پلیس ترکیه آغاز شد.

تولگا شاردان، ستون نویس پایگاه خبری - تحلیلی T24، در یادداشتی به بررسی این تحولات پرداخت. به نوشته شاردان، پس از نشستن یرلی کایا بر مسند وزارت کشور، تصمیم برای برکناری برخی از مدیران ارشد پلیس از جمله ثروت ییلماز، رئیس پلیس آنکارا و رسول هُل اوغلو، معاون مدیر پلیس، قطعی شد. همچنین شنیده ها حاکی از برکناری ثابت آکین زائم اوغلو رئیس اداره اطلاعات پلیس است.

بنا بر این گزارش، با توجه به بازنشستگی ظفر آکتاش رئیس پلیس استانبول در سال آینده، احتمال تغییرات و برکناری ها و انتصابات گسترده در اداره پلیس استانبول نیز بالا است. تغییراتی در سطوح مدیران ارشد و فرمانداری ها.

به گفته شاردان، اگرچه سلیمان سویلو یکی از وزرای کابینه رجب طیب اردوغان بود که همیشه از حمایت صریح دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) برخوردار بود، با این حال، پس از برکناری سویلو از این وزارتخانه و رفتن او به مجلس ترکیه، باغچه لی درخواست مدیران ارشد تیم سویلو را برای دیدار نپذیرفته است. سه فرمانده ارشد پلیس که از نزدیکان سویلو هستند، برای دیدار با باغچه لی درخواست داده اند که با واکنش منفی او مواجه شده اند. رهبر MHP گفته است که «ما در کار و اقدامات رئیس جمهور و وزیر کشور دخالت نمی کنیم». این اقدام مدیران ارشد تیم سویلو از سوی برخی از رسانه ها به عنوان تلاش برای جلوگیری از تسویه در ساختار پلیس پس از سویلو توصیف شده است، تلاشی که به واکنش منفی رهبر MHP مواجه شده است.

بنا بر یادداشت شاردان، روزهای پر سر و صدایی در انتظار تشکیلات پلیس در آنکارا و استانبول است.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته اخباری از عملیات گسترده علیه تشکیلات مافیا، قاچاق و جماعت فتح الله گولن (فتو) در ترکیه انجام گرفته است که در نوع خود بی سابقه است. در برخی از این عملیات مظنونان زیادی بازداشت شده اند که در میان آنها نیروهای پلیس نیز دیده می شوند. 

برای مثال در روزهای گذشته عملیات گسترده ای در مناطق مرزی انجام گرفت که تنها در یکی از این موارد 31 نفر از جمله 7 افسر پلیس در حکاری در رابطه با پرونده های فساد در گمرک بازداشت شدند. در عملیات مشابه در 47 شهر مختلف ترکیه در مجموع 237 تن بازداشت شده اند.

وزارت کشور در دوران زمامداری سویلو در نزد عوام ترکیه به «وزارت امور فاسد» مشهور شده بود. 

کد خبر 2757145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha