بافت سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در کردستان بافته می شود که نشانگر ظرفیت بالای این استان در زمینه فرش بافی است.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در جلسه کمیته فرش دستباف کردستان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، اظهار کرد: ۱۸۰ کارگاه تولید فرش دستباف در این استان فعال است که ۹۵ درصد بافندگان آن را بانوان تشکیل می دهند و ۱۲ هزار نفر از مجموع بافندگان استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی اظهر کرد: سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در کردستان بافته می شود که نشانگر ظرفیت بالای این استان در زمینه فرش بافی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بهره مندی ۱۰ هزار نفر از قالیبافان استان از بیمه تامین اجتماعی را نیازمند تامین اعتبار دانست و افزود: در حال حاضر۱۲ هزار نفر در استان از مزایای بیمه تامین اجتماعی قالیبافان بهره مند هستند که ۸ هزار نفر از این تعداد را قالیبافان تشکیل می دهند.

خلیقی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ واحد رنگرزی هم در استان کردستان فعالیت می کنند، ادامه داد: کردستان دارای ۲ برند جهانی به نام فرش پولادین بیجار و فرش یک پود سنندج است.

وی یادآور شد: ثبت ملی دو برند سنندج و بیجار، مرغوب بودن پشم تولیدی در استان برای بافت فرش، استفاده از رنگزاهای طبیعی، دریافت دو جایزه کلینیک برند کیفیت سوئیس توسط فرشباف استان، نمایش فرش دستباف تولید استان کردستان در فهرست فرش های برتر نمایشگاه بین المللی فرش تهران در سال های متوالی، برگزاری ۱۷ نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش استان کردستان، منحصر بفرد بودن نوع بافت تک پود سنه و منحصر به فر بدون نوع بافت قالی آهنین بیجار از توانمندی های تولیدی و صادراتی فرش دستباف کردستان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان به مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف در استان اشاره کرد و یادآور شد: عدم حمایت کافی از بافندگان فرش دستباف در قالب بیمه تامین اجتماعی، عدم آشنایی کافی و شناسایی سلایق و نیازهای بازار توسط تولید کنندگان فرش دستباف، کمبود واحدهای تامین مواد اولیه مرغوب قالیبافی و رنگریزی گیاهی، نبود حمایت اصولی از تعاونی های فرش روستایی و شهری و قالیبافان خانگی و عدم تبلیغات در بازار جهانی و نبود فرهنگ سازی به منظور ارتقای تولید و صادرات از چالش های این حوزه است.

خلیقی به راهکارهای توسعه صادرات فرش دستباف در استان هم اشاره کرد و بیان کرد: جلب مشارکت سرمایه گذار در راستای مطالعه سلیقه مشتریان و طرح فرش منطبق با سلایق مشتریان و ایجاد تجهیزو توسعه زیرساخت های پشتیبان صادرات فرش دستباف پایانه های صادراتی فرش دستباف و دعوت از تجار مطرح و موفق فرش دستبافت برای معرفی ظرفیت های موجود در هنر و صنعت فرش دستباف ضروری است.

وی گفت: حمایت مالی اجاره غرفه در نمایشگاه های خارجی فرش دستباف در راستای حضور تولید کنندگان استانی، انجام تبلیغات از طریق رسانه ها و مجلات و نشریات مد و دکوراسیون داخلی معتبر، اجرای طرح های تحقیاتی و مطالعاتی در حیطه بازاریابی جهانی و صادراتی فرش استان و اعزام هیئت های بازاریابی خارج از کشور و برگزاری دوره های آموزشی آشنایی تولید کنندگان فرش دستباف با مهارت های بازاریابی آشنایی با بازارهای هدف و آشنایی با اصول تولید، و قوانین صادرات در مسیر تحقق اهداف توسعه صادرات فرش استان ضروری است.

کد خبر 2756739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha